Holweg Cargo Service: Het geven-en-nemen-verhaal

Wielen zijn minder belangrijk dan mensen. Auto’s kopen is niet moeilijk. Maar onmisbaar om klanten goed te kunnen bedienen, zijn goede medewerkers. Die moet je hebben en je moet ze houden. Dat lukt ons heel aardig.’


Ma 5 Nov 2018

‘We luisteren naar wat medewerkers echt willen. Maken samen afspraken over de invulling van het werk. En houden rekening met hun wensen. Ons ziektepercentage is minder dan 1 procent’, stelt René Holweg. ‘Het bevestigt dat onze mensen tevreden zijn met wát ze doen en hóe ze het doen.’ 

Respect
‘Een chauffeuse werkt bijvoorbeeld de ene week vijf dagen, de andere vier. Op vrijdag is ze dan vrij. Elke zes weken heeft ze echter op dinsdag een afspraak met haar kapper. Dat is voor haar belangrijk. Dus doen we daar niet moeilijk over. Gezien de regelmaat is dit bovendien goed in te plannen. Omgekeerd zet zij een stapje meer als dat nodig is. Het is het geven-en-nemenverhaal. Als medewerkers voelen dat je naar hen luistert, respect toont en vertrouwen hebt, doen ze dat ook naar jou toe.’

Beheersbaar
René is directeur van Holweg Cargo Service én van Logistiek Centrum ’s-Hertogenbosch. ‘Met HCS verzorgen we het transport. LCSH staat voor alle magazijnactiviteiten.’ Met die laatste pet op, besloot René het tegenoverliggende pand voor vijf jaar te huren. ‘Daardoor hebben we een totaaloppervlakte van 10.000 m2. Onze opslagcapaciteit is bijna verviervoudigd. Als we op de vraag afgaan, zouden we nog meer kunnen vullen. Maar ik houd het graag beheersbaar. Als je een afspraak op lange termijn aangaat, moet je die ook kunnen nakomen.’

Hamvraag
Stadsdistributie is een van de activiteiten waarin Holweg veel potentie ziet. ‘Ook overheid, politiek en winkeliers zien het graag meer gebeuren. Minder verkeer in de binnenstad verhoogt immers de beleving en verlaagt de CO2-uitstoot. Door te clusteren, kunnen we bovendien een scherpere prijs bieden. Vervoerders kunnen ‘s ochtends hun lading bij ons lossen. We zorgen dat het dezelfde dag geleverd wordt. Dat er op dit moment niet voldoende draagvlak voor is, komt door de hamvraag: wie gaat die laatste kilometer betalen? Of de extra kosten die gepaard gaan met een bijkomende tussenstop? Het zou fijn zijn als er een antwoord op die vraag kwam.’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle Leukste werkgevers