Noud is de vierde generatie Van den Boer die het familiebedrijf in de vaart der volkeren voortstuwt. Dat hij als jonge twintiger in de voetsporen van zijn vader zou treden, lag niet voor de hand. Een corporate carrière of selfmade entrepreneurship leken toen aantrekkelijkere opties. De plotse, ernstige ziekte van zijn vader noopte hem echter tot een snelle beslissing. Noud koos voor het familiebedrijf, circa vijf jaar later.
Innoveren
Al decennia lang koppelt het Veghels familiebedrijf anciënniteit en zakelijkheid aan creativiteit en vernieuwing. Het wordt dan ook alom beschouwd als de grondlegger van de catering in Nederland. ‘Ontwikkelen zit in onze genen’, beaamt Noud, ‘maar het hoeft niet altijd om grote of grootse innovaties te gaan. Innoveren betekent ook het managen van details en je product continu beoordelen in al zijn dimensies. In ons geval bijvoorbeeld smaak, versheid, bereidingstijd, presentatie en hygiëne. Natuurlijk is het lucratief als je nieuwe markten aanboort of een disruptieve ondernemingsvorm introduceert zoals nu met FoodforCare het geval is.’ FoodforCare is de naam van de nieuwe voedingsformule voor patiënten die wordt aangeboden in het Radboudumc in Nijmegen, waarbij innovatie in combinatie met gastvrijheid centraal staat. ‘Het allerbelangrijkste is toch dat je corebusiness stabiel blijft. Dat je de dagelijkse gang van zaken maximaal aandacht blijft geven. Innoveer met andere woorden binnen de bestaande perken.’
Elon Musk
In de succesvolle geschiedenis van het familiebedrijf waren er ongetwijfeld ook minder succesvolle projecten? ‘Klopt. Met onze traiteurswinkel in Amsterdam wilden we terug naar onze roots: luxeproducten op kleine schaal rechtstreeks bij de consument brengen. De formule was goed, het concept was mooi en toch werd het niet wat wij ervan verwachtten. Misschien hadden we het op een andere manier moeten neerzetten of had het op een andere manier aandacht moeten krijgen. Niettemin blijf ik het een goed concept vinden. Misschien moeten we het in een latere fase herbekijken. Wat ik ervan leer? Ik ben nogal volhardend en heb de neiging om best lang door te gaan met proberen. Als het op papier klopt en als emotie en rationeel perspectief in balans zijn, is elk idee haalbaar. Als je na vijf jaar de formule opnieuw toetst en je tot de conclusie komt dat je dezelfde keuze zou maken, moet je blijven proberen om je idee haalbaar te maken. In die zin ben ik een groot bewonderaar van Elon Musk. Als geen ander heeft de man achter onder meer Tesla en SpaceX de maakbaarheid van dingen uitvergroot. 99,99% van de wereld vond zijn ideeën onhaalbaar, maar hijzelf bleef erin geloven. De afgelopen honderd jaar is er denk ik niemand geweest die zo succesvol maatschappelijke relevantie wist te koppelen aan rechttoe rechtaan ondernemerschap en innovatie.’
Juiste versnelling
‘De valkuil is om niet te snel te gaan als je een idee najaagt’, meent Van den Boer. ‘Gras groeit niet sneller door eraan te trekken. Ik ben eerder van de lange termijn en kan me soms ongelooflijk druk maken omdat ik dingen op korte termijn anders wil. De kunst is om geduldig gedreven te zijn. Naar de toekomst kijken terwijl je de ogen op de weg houdt. Jezelf vastklampen aan de vangrail of te vaak in de achteruitkijkspiegel kijken, brengt je te langzaam vooruit. Het gaspedaal te hard indrukken, kan eveneens contraproductief werken. Gedreven zijn en tegelijk beseffen dat de dingen tijd nodig hebben; het blijft een uitdagende reflectie.’
Ondernemerstips van Noud van den Boer
• Blijf pragmatisch
• Kijk naar de toekomst maar blijf rijden
• Zorg voor een balans tussen rust en gedrevenheid
• Blijf innoveren
• Kijk naar de markt én naar brede ontwikkelingen buiten de branche
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Jan Sprij