Welke gesprekstechnieken zijn er?
Een goede bedrijfscoach gebruikt in ieder geval de onderstaande 5 gesprekstechnieken:
Gebruik open en gesloten vragen
Een open vraag nodigt uit tot een uitgebreide reactie en voorkomt zoveel mogelijk sturing. Een gesloten vraag brengt juist de snelheid in het gesprek of kan als controlevraag dienen.
Wissel af tussen open en gesloten vragen, afhankelijk van hoe het gesprek zich ontwikkelt en waar jij benieuwd naar bent bij de ander.
Tip: merk je dat de ander moeilijk praat? Laat na een open vraag een (ongemakkelijk) langere stilte vallen. Dat motiveert de ander om toch het woord te nemen. Doe dat ook na een antwoord waarvan je hoopte dat het langer zou zijn. De ander vertelt waarschijnlijk weer verder.
Vat samen om te toetsen of je het begrijpt
Luister actief en maak voor jezelf een samenvatting van wat je hoort. Vat in één zin of een paar woorden samen wat de ander vertelde. Controleer op die manier of je goed begreep wat de ander zei.
Confronteer als je verdieping of discussie zoekt
Zoek je meer verdieping of wil je de discussie aangaan? Confronteer de ander. Gebruik een eerdere uitspraak tijdens het gesprek of geef je eigen mening. Merk hoe de ander daarop reageert. Let op: confronteren betekent niet dat je niet waardeert wat de ander zegt. Lok een mening of stelling bij de ander uit, maar altijd met respect voor wat diegene je vertelt.
Benut non-verbale signalen
Let op het stemvolume, de toonhoogte, het tempo en de lichaamshouding en gezichtsuitdrukking van de ander. En gebruik die elementen zelf, om het gesprek in goede banen te leiden. Leun bijvoorbeeld achterover als de ander weinig vertelt, of leun juist naar voren als er moeilijk tussenkomt. Spreek rustig en op een lager volume als je vertrouwen wilt uitstralen of een gevoel van veiligheid wilt creëren.
Houd oog voor detail
Houd ten slotte tijdens het gesprek oog voor detail. Vraag door als de ander iets nieuws vertelt of deelt en probeer vast te stellen of er iets verandert in iemands houding, uitdrukking of tempo en toonhoogte. Speel daarop in, door ernaar door te vragen. Vaak is de tweede helft van een gesprek veel waardevoller dan de eerste, omdat de ander eerst nog sociaal wenselijk kan antwoorden.
No nonsense-training voor professionals
Wil jij gesprekstechnieken inzetten om jouw medewerkers te coachen? Wij zijn sterk in no nonsense coaching. Dat betekent dat we op een praktische manier trainen, met aandacht voor concrete vaardigheden waarmee je direct aan de slag kan. Dat helpt jou vooruit, net als het team dat je coacht en de organisatie waarin je dat doet.