Blog Ivonne Smit: Websites en klantreisfases: maak telkens juiste combi

Websites vormen een belangrijk marketing- en communicatie-instrument. Je houdt je site dus in topconditie, klaar om de klant te verleiden. In welke klantreisfase hij zich ook bevindt!


Di 15 Jan 2019

De klant zit aan het stuur van zijn eigen klantreis. Per klantreisfase is hij toe aan een andere verpakking of inhoud van de boodschap. Ook op jóuw website. Websites en klantreisfases moeten op elkaar aansluiten. En dat wordt nog wel eens vergeten.

Oriëntatie
In de oriëntatiefase gaat je potentiële klant met zijn vraag het web op. Je website is natuurlijk uitstekend vindbaar. En wel op de door hém gebruikte termen. Als vakman of vakvrouw heb je de neiging jargon te gebruiken. Heel menselijk. Je schakelt dus een ander in die zich goed kan verplaatsen in de klant.

Afweging
Oké, de prospect heeft jouw website gevonden. De afwegingsfase start. Je webpagina’s geven hem een goede eerste indruk. Je site oogt verzorgd en heeft een duidelijke indeling. Vanzelfsprekend houd je rekening met uiteenlopende devices en schermgroottes. De content is behapbaar. Met 1 klik kan de bezoeker meer informatie lezen. Als hij eraan toe is.

Aankoop
Mooi! Je bent terechtgekomen in de aankoop- of conversiefase. Nu doet je website opnieuw precies wat de bedoeling is: hij helpt de ander bij de conversie. Je site bevat samenhangende conversiepaden. Er staan duidelijke en verleidelijke knoppen op het scherm. De webbezoeker kan contact opnemen, een bestelling plaatsen of zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief.

Gebruik
Gefeliciteerd, je hebt er een klant bij. Ook nu bewijst je website zijn onmisbare diensten: hij begeleidt de klant bij het gebruik van jouw product. Dus je site bevat handleidingen, tips, demonstratiefilmpjes. Alles om van hem een tevréden klant te maken.

Evaluatie
En dat is gelukt; je klant is blij. Hij overweegt misschien zelfs een herhalingsaankoop. Hij wil jou aanbevelen. En je website helpt hem daarbij! Zo maken deelknoppen het hem gemakkelijk om je bedrijf aan te bevelen.

Websites en klantreisfases: help klant in hele klantreis
Websites en klantreisfases: maak telkens de juiste combi. In de hele klantreis is je website de klant tot steun. Je maakt het hem zo gemakkelijk mogelijk om zaken met je te doen.

  • Je plaatst duidelijke contactgegevens op alle webpagina’s; e-mailadres en telefoonnummer zijn aanklikbaar.
  • Het visueel ontwerp en de taalpatronen passen bij je doelgroep en bedrijf. Heb je die expertise niet in huis? Dan werk je met specialisten in webontwerp, internetteksten en fotografie.
  • Je content is relevant voor de klant en sluit dus aan op zijn vraag. Niets minder. En vooral: niets méér.
< Alle nieuwsberichten