Het klikken brengt me in een virtuele kamer. Een paar klikken verder blijk ik in de kamer contactdozen, wifi punten en leidingen te hebben aangebracht. ‘Dit is een HoloLens en de technologie is dezelfde als in de bril van straaljagerpiloten’, zegt Thomas van Doremalen, docent elektrotechniek bij Koning Willem I College. ‘Het is zonder twijfel het meest geavanceerde en duurste hightechproduct binnen het college.’
Inhaalslag
‘Tot een paar jaar geleden was technologie ondervertegenwoordigd in het onderwijs’, zegt Mark van Esch, Middelbare Techniek School leraar binnen Koning Willem I College. ‘Het resultaat was dat het onderwijs steevast twee stappen achterliep op de technologische toepassingen in het bedrijfsleven. Daarin moest verandering komen vond ons college. We moeten op zijn minst gelijklopen met bedrijven. De ambitie is om hen zelfs een stap voor te zijn. Zou het niet prachtig zijn als een leerling een potentiele werkgever imponeert met zijn kennis en ervaring omtrent de HoloLens, terwijl het bedrijf zelf amper bekend is met deze ontwikkeling?’
Pioniers
‘Om een inhaalslag te maken, heb je echter pioniers nodig. Vanuit dat denken werd KITT (KW1C Innovation & Technology of Tomorrow) opgericht. Het is een laboratorium waar leraren samen met studenten, experimenteren met de allernieuwste technologische snufjes. Na de experimentele fase kunnen ze ingezet worden door andere onderwijsafdelingen binnen Koning Willem I College. De opzet van KITT is drieledig’, vertelt Thomas. ‘We gebruiken technologie om het leerproces te versterken. Soldamatic (virtueel lassen) is hiervan een goed voorbeeld. We brengen studenten in contact met de technologie van morgen en bieden hen zo een voorsprong op de arbeidsmarkt. En we gebruiken technologie ter ondersteuning van ons werk. Met betere data kunnen we bijvoorbeeld beter de prestaties van onze studenten beoordelen.’
GoPro
Mark haakt op dat laatste in: ‘Ik ben bijvoorbeeld bezig met de ontwikkeling van een GoPro. Een soort bodycam die de leerling draagt wanneer hij geëxamineerd wordt tijdens het uitvoeren van opdrachten. Door in te loggen kan ik op afstand meekijken. Ik zie bijna door zijn ogen wat hij doet. Op die manier kan ik volgen of hij op het juiste moment de juiste beslissingen neemt en alle activiteiten in de juiste volgorde verricht. Op basis van wat ik zie, kan ik beter beoordelen of de leerling bewust of onbewust bekwaam is. Daarna kan ik het filmpje samen met hem bekijken en constructieve feedback geven.’
VR-bril
‘De nieuwste technologieën versterken ook het gevoel van samenwerking. Verschillende personen kunnen vanaf verschillende locaties tegelijk inloggen en interactief meekijken. Als de elektromonteur een VR-bril opzet, kan de engineer op kantoor meekijken en advies geven. In ons eigen vakgebied passen we het toe voor leren op afstand. De student op stage in Zuid-Afrika zet de bril op en kijkt mee met de automonteur. Kortom, de werking ervan is grenzeloos. Letterlijk en figuurlijk.’
Bouwen in 3D
‘De nieuwe technologische ontwikkelingen zijn zeker geschikt voor de bouw’, beaamt Thomas. ‘Architecten ontwerpen al in 3D, maar het blijven projecties op een plat scherm. Wij denken een stap verder, namelijk het creëren van een gebouw in een 3Domgeving. Je kunt meteen zien wat je doet en ziet dus ook meteen als er conflicterende zaken zijn. Een steiger die te lang blijft staan, kan bijvoorbeeld het werk van de elektromonteur serieus vertragen. Mixed of Augmented Reality maakt het mogelijk ‘just in time’ aanpassingen door te voeren. Het zorgt voor een efficiëntere planning, minder kans op fouten en lagere kosten.’ Mark: ‘De stap naar ontwerpen in een virtuele omgeving is vergelijkbaar met de stap van een papieren naar digitaal ontwerp. Met dit verschil dat de mogelijkheden van Mixed Reality echt eindeloos zijn.’
Veranderende rol
‘De sterkste factor bij alle technologische innovaties blijft toch de leraar. Goede technologie kan een slechte leraar niet vervangen, een goede leraar kan de impact van technologie talloze keren versterken. Als leraar moeten we ons, vind ik, minder bezighouden met het begrijpen en doen beklijven van de materie. YouTube is een uitstekend alternatief om uit te leggen hoe iets werkt. Ik zie onze rol eerder liggen bij het toepassen, analyseren, evalueren en creëren. Richting geven, sturen en begeleiden. Met die veranderende rol zijn we nu al bezig’, besluit Thomas.
The Plank Experience
Ik ben onder de indruk van alle technologische ontwikkelingen en de bezieling waarmee Thomas en Mark erover praten. Vooral ‘The Plank Experience’ zal me nog lang bijblijven: je staat in een virtuele lift. Drukt op de knop. Door de kier in de liftdeuren zie je de lift stijgen. Bij het uitstappen sta je bovenop een wolkenkrabber. Een plank steekt boven de rand uit. Met knikkende knieën schuifel je, voetje voor voetje, verder op de plank. Het besef dat het een virtuele plank op een virtuele wolkenkrabber is, doet niets af aan de adembenemende ervaring. KITT is een prachtige kweekvijver van de innovatie en technologie van morgen. Het Koning Willem I College mag terecht trots zijn.
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld