Tijdens zijn studie aan de UvT had hij met een vriend al een online bedrijfje in mobiele telefoons. Die vriend had er met een andere vriend eentje in beddengoed. In 2011 vond een fusie plaats en Etrias werd geboren met een webshop in beddengoed en een in
laarzen. ‘Het hele internetgebeuren is voor mij iets heel natuurlijks, want ik ben ermee opgegroeid’, zegt Stan Verhoeven. ‘Het fenomeen webshop is voor mij ook heel gewoon. Maar het viel ons op dat de presentatie veel beter kon.’ Dat blijkt. De onderneming trekt met haar online lifestyle stores jaarlijks twee miljoen bezoekers. Binnenkort komt er een eerste fysieke winkel.
Onbevangen
Etrias startte in 2011, heeft 16 fulltimers in dienst en wordt gerund door drie jonge ondernemers. Alle drie zijn ze voor 33% aandeelhouder en hebben ze een duidelijke
taak-, maar geen hiërarchische verdeling. Stan Verhoeven studeerde finance, maar blijkt verrassend sterk in marketing, dat hij bij Etrias voor zijn rekening neemt. Hij is jong en succesvol. Hoe dat kan? ‘Juist omdat we jong zijn’, antwoordt Stan. ‘Ik studeerde nog, zat niet vast aan een vrouw, hypotheek of kinderen, waardoor je makkelijker risico’s durft te nemen. Ook omdat je simpelweg niet beter weet. Zelfs een vast salaris was ik niet gewend, dus eisen of verwachtingen had ik op dat vlak al helemaal niet.
Die onbevangenheid gaf me de ruimte om als student al dingen te doen met het risico dat het wel eens mis kon gaan.’
Informeel
Alleen maar voordelen dus, zou je denken. Maar zijn leeftijd roept soms ook vragen op. Bijvoorbeeld als hij ‘s zomers in korte broek en op slippers de deur opent voor een nieuwe leverancier die vervolgens achteloos vraagt naar de baas. ‘Ha, hij zal het toch met mij moeten doen’, lacht Stan. ‘Een informele look moet in deze tijd kunnen, zeker in de E-commerce. Minder leuk is het als men twijfelt aan mijn kennis omdat ik weinig werkervaring heb, dat komt ook voor. Maar je moet toch ergens beginnen? Ik leer van fouten en herhaal wat succesvol is. Ook schroom ik niet om advies te vragen aan mensen met meer ervaring. Van huis uit leerde ik in elk geval dat je hard moet werken om ergens te komen. Daar geloof ik zelf ook in.’ Klinkt leuk en aardig allemaal, maar intussen is de 26-jarige Stan een serieuze werkgever met zestien fulltimers in dienst. Sommigen zijn zelfs ouder dan hij. ‘Als het goed gaat, gaat alles lekker vanzelf’, vertelt hij. ‘Maar er zijn momenten dat je streng moet zijn tegen je medewerkers. Die eigenschap zit van nature niet zo in me. Dat heb ik echt moeten leren, maar ook dat hoort erbij.’
Keuzes
Etrias werd zonder extra financierders opgebouwd, een bewuste keuze. Het bedrijf zou makkelijk harder kunnen groeien zoals Bol.com of Zalando door extra kapitaal aan te trekken, meer mensen in dienst te nemen en grote marketingcampagnes te gaan draaien. ‘Die weg wil ik niet inslaan’, stelt Stan. ‘Bol.com heeft negen jaar lang verlies gedraaid en uiteindelijk zijn ze er ook rijk van geworden. Dat heeft veel visie, lef en diepe zakken gekost, petje af. Maar wij kiezen ervoor om rustig te groeien zonder rode cijfers te hoeven draaien, er gaan jaarlijks al genoeg webshops failliet.’ Zo waren er nog meer doordachte keuzes toen hij een eigen onderneming begon. Stan kreeg namelijk al snel door dat doordeweeks stappen met vrienden en het opbouwen van een bedrijf niet samengingen, dus zette hij een punt achter het vrijblijvende studentenleventje. ‘Niet erg, want zo vroeg in je leven al werken aan je droom is iets geweldigs’, zegt hij. ‘Uiteindelijk wil ik iets neerzetten dat straks volledig op zichzelf staat. Ondernemen is voor mij creëren.’
Ondernemerstips van Stan Verhoeven
• Weet waar je heen wilt
• Neem afgewogen risico’s
• Maak gebruik van moderne technieken
• Houd focus
• Doe het gewoon