ABC Olie: Dat is toch mooi om te zien?

Geert-Jan van Ierland legt de duurzame lat hoog. De 46-jarige directeur van ABC Olie in Tilburg is een fan van duurzaamheid, hij wil per se bijdragen aan een duurzamere toekomst. Niets afwachten, maar nú stappen nemen met de mogelijkheden die er zijn. De investering is hoger, maar deze gaat zich absoluut terugverdienen.


Uitgave: Jan-Febr 2018
Thema’s: Bouw Vastgoed Duurzaamheid Duurzaam ondernemen Architectuur Klimaattechniek Brandstof Interieur

Geert-Jan: ‘Wij zijn een groothandel in brandstoffen en smeermiddelen en we zijn één van de vijf Shell-distribiteurs in Nederland. De handel in olie is een conservatieve markt. Ik ben ervan overtuigd dat we met z’n allen in een transitieperiode zitten en ik ben niet bang voor deze transitie, ik zie het als een kans. We kijken bij ABC Olie naar de toekomst en doen nu wat mogelijk is om die toekomst zo duurzaam mogelijk te maken. We geven het goede voorbeeld en we willen dat ook overbrengen aan onze relaties en klanten. We verkopen natuurlijk nog steeds diesel, maar we hebben bijvoorbeeld ook Shell GTL - Gas to Liquid -, een synthetische diesel. Hierdoor blijft een dieselmotor schoner wat direct resulteert in lagere onderhoudskosten en minder uitstoot.’

Alles klopt
Practise what you preach: voor Geert-Jan is dat niet meer dan vanzelfsprekend. Toen het bedrijfsgebouw van ABC Olie aan de Goirke Kanaaldijk rijp was voor renovatie, moest dat duurzaam gebeuren. Daar was geen twijfel over mogelijk. Met oog voor milieu, voor de gezondheid van alle medewerkers en de juiste sfeer. Geert-Jan verzamelde een aantal partijen om zich heen en ze gingen aan de slag. Samen met Dennis Vogels van Vogels Bouwmanagement, (interieur-) architect Gert-Jan de Graaf van GRAAFFWERK en Willem-Jan van den Berk en Joost Vermeer (Klictet in samenwerkend met Sunburst) wist Geert-Jan een prachtig bedrijfspand te realiseren. Bij binnenkomst zie je meteen dat hier aandacht is voor de kleinste details. Aandacht voor het verleden, in een jasje van het heden. En je voelt dat het klimaat hier klopt. De rust, de open ruimtes, de temperatuur, verlichting; alles is optimaal ingericht. Geert-Jan: ‘We hebben goed naar de medewerkers geluisterd en ik had zelf ook veel ideeën.  Ik zag een industriële look met een clubhuisgevoel voor me.’

Vibe
De samenwerkende partijen beamen dat volmondig. Ontwerper Gert-Jan: ‘Geert-Jan had een heel duidelijk beeld van wat er moest gebeuren. Het moest een open ruimte worden en tegelijkertijd een ruimte waar rust heerst. Er moest een duidelijk gevoel van een soort clubhuis zijn, informeel, met een knipoog naar de historie van het bedrijf. Dit was zo’n leuk project om samen te doen. Een goed resultaat begint altijd bij een goede opdrachtgever natuurlijk. GRAAFFWERK heeft zowel het gebouw als het interieur ontworpen, met de focus op een goede vibe in de ruimte, het moet logisch in elkaar zitten. Van daaruit geven we verdere invulling en onze opdrachtgever is daarin altijd leidend. Ik word altijd heel blij als onze klant tevreden is met het resultaat. Als je terug hoort dat dingen werken zoals wij ze bedacht hebben.’ Geert-Jan knikt instemmend. ‘Dit is nu een heerlijk rustig kantoor, dat komt het werkplezier en dus ook de productiviteit ten goede. We misten voorheen een ruimte waar we gezamenlijk konden zitten. Iedereen lunchte eigenlijk achter zijn bureau. Nu hebben we een plek waar we samen kunnen komen, even de rust opzoeken en samen eten. Geen telefoons, maar ontspanning. En we werken volgens de laatste Arbo-standaard. Ze zeggen dat zitten het nieuwe roken is, dus we hebben bijvoorbeeld gekozen voor zit-stabureaus. Ik ben vast van plan hier veel gebruik van te gaan maken.’

Vol lof
Ook Dennis van Vogels Bouwmanagement is vol lof over de samenwerking. ‘Mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijven. Het klikt tussen ons en dat is belangrijk. Wij zijn in een vroeg stadium mee gaan denken bij het realiseren van de plannen. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om geen bouwbegeleider in de arm te nemen, maar dan ben je zelf heel veel uren bezig om alles tijdens het ontwerp- en vergunningstraject in goede banen te leiden. Wij zorgen er gewoon voor dat het geregeld is en we staan voor kwaliteit. Dan kijk je ook niet op een uurtje natuurlijk. We werken graag voor en samen met mkb-bedrijven, dat zijn vaak heel eerlijke en oprechte contacten,  deze ondernemers hebben zelf hard moeten knokken voor hun centen en wij ontzorgen ze graag. Of er ook dingen mis zijn gegaan bij deze renovatie? Daar moet ik even over nadenken, want eigenlijk valt het wel mee. Natuurlijk is er een aantal kleine dingen fout gegaan. Maar er was niets wat niet makkelijk opgelost kon worden. We werken met een team van specialisten en Ralph, onze projectleider, heeft het hele traject begeleidt. Naar volle tevredenheid van Geert-Jan.’

Familiekarakter
ABC Olie haalde in 2014 als eerste groothandel en dienstverlener in olieproducten niveau 3 op de MVO-prestatieladder. Geert-Jan: ‘Het maatschappelijk verantwoord ondernemen is een voorwaarde voor een gezonde bedrijfsvoering als je het mij vraagt. Ik ben van de vierde generatie, volgend jaar bestaan we honderd jaar. Hier hangt nog een oude foto, ons telefoonnummer was toen 2927. Dat is toch mooi om te zien? Mijn voorouders begonnen met kolen en daarna kwam de huisbrandolie. Daar wil ik maar mee aangeven dat we ons voortdurend aan moeten passen aan de situatie en de tijd. Wij zijn echte ondernemers, mijn vader is nu 73 en loopt hier nog weleens rond. Ik heb het bedrijf alweer zo’n vijftien jaar geleden overgenomen. Het familiekarakter blijft voor mij belangrijk, maar het bedrijf is wel echt van mezelf geworden. We focussen nu meer op dienstverlening, advies en duurzame brandstoffen en smeermiddelen. Mijn ouders zijn trots op wat ik samen met onze medewerkers met ABC Olie hebben neergezet. Dat ben ikzelf trouwens ook.’

Lucht happen
De gezamenlijke inspanning heeft gezorgd voor een schitterend bedrijfspand met een sterk duurzaam karakter. Maar dat heeft nog best wat voeten in aarde gehad. Er zijn zoveel mogelijk duurzame elementen toegepast. Er liggen 160 zonnepanelen op het dak en de nieuwbouw is daarmee helemaal zelfvoorzienend voor wat betreft verwarmen, koelen en elektriciteit. Het regenwater wordt opgevangen en infiltreert terug naar het grondwater. Er hangt overal ledverlichting, die vanzelf uitgaat als een ruimte niet gebruikt wordt. Geert-Jan: ‘We ‘happen’ lucht van het dak, dat wordt verwarmd en gekoeld en de restwarmte van het kantoor gebruiken we weer om de centrale hal te verwarmen. Natuurlijk is er gedacht aan de ventilatie voor een gezond binnenklimaat en een speciale afzuiging bij het print-kopieerapparaat. En we hebben overal duurzaam, gecertificeerd hout gebruikt. Willem-Jan van Klictet heeft ons daarin begeleid en geadviseerd.’ Willem-Jan: ‘Die intrinsieke motivatie van Geert-Jan is mooi om te zien. Wij kunnen natuurlijk alles realiseren, maar als onze opdrachtgever het niet wil, houdt het op. Klictet heeft samen met SunBurst naar de financiële kant gekeken. Er zijn subsidies en financieringen voor de groene bouwers en daar hebben we gebruik van gemaakt. De SDE-subsidie voor de zonnepanelen, de ISDE voor de warmtepomp. Er zijn speciale leningen met een lagere rente als je aan de voorwaarden voldoet en er zijn fiscale voordelen van toepassing. Ik vind ABC Olie een mooi voorbeeld van hoe je een duurzaam gebouw kunt realiseren. Ze doen het voor zichzelf, voor het comfort, wat natuurlijk ook meteen een waardeverhoging is. Maar ze laten ook naar buiten toe zien dat ze een voorbeeld zijn.’

Kanaalzone
Zelfs de locatie van het kantoor is groen. Vanuit de vergaderruimte kijk je door een enorm raam op het Wilhelminakanaal. Geert-Jan: ‘De Kanaalzone is prachtig. We hebben weleens overwogen om te verhuizen, maar kijk hier, beter kun je niet zitten toch? We zitten overal dichtbij, onze werknemers komen op de fiets naar kantoor. Maar we zijn ook goed met de auto bereikbaar. En de ondernemers werken hier prettig samen binnen Vitaal Kanaalzone. Ik woonde nog in Rotterdam en had een totaal andere functie voor ik ABC Olie overnam. Eenmaal terug in Tilburg ben ik direct aan de slag gegaan om een mooi sociaal netwerk op te bouwen. Het is werkelijk uniek wat er in Tilburg allemaal georganiseerd wordt, het sociale leven is er rijk. Er is zoveel te beleven: studieclubjes, Willem II, BOB Borrels, Tilburg Culinair, te veel om op te noemen. Ik voel me als ondernemer in Tilburg op m’n plaats.’

Tekst: Jenneke de Roij

< Alle thema's