Gian Ploegmakers: Booming boomer


Uitgave: Jan-Febr 2020
Thema’s: Ondernemen

Niet klimaatspijbelaar of klimaatdrammer, maar boomer is het woord van 2019 geworden. Het woord wordt door jongeren gebruikt om ouderen (fossielen) de mond te snoeren. Meestal heeft het betrekking op het redden van de planeet; hun domein. Ikzelf hoor er net niet bij; gelukkig ben ik van de lost generation, de generatie nix…

In deze editie tref je achterin een Energie Special aan. Het valt me op dat juist de wat oudere ondernemers heel erg innovatief bezig zijn om hun bedrijf te verduurzamen. Zo waren we voor het laatste BOB Debat te gast bij Dongen Pallets in, juist, Dongen. Eigenaar Jurgen Kemps, generatiegenoot want 51 jaar, heeft onlangs een biomassacentrale in gebruik genomen waarin zo’n 11.000 ton resthout per jaar wordt verwerkt. En waar naast energie voor eigen gebruik en teruglevering aan het net ook de restwarmte ervoor zorgt dat de gasrekening van zijn buren op het industrieterrein omlaag gaat. Dat is niet niks. Het zijn slimme oplossingen die veel geld, energie en doorzettingsvermogen kosten.

Het afgelopen jaar is onze taal sowieso weer verrijkt met veel woorden die iets met duurzaamheid te maken hebben. Van energiekolder tot vliegschaamte. Fossiele brandstoffen hebben hun langste tijd gehad net als bovenstaande ouderen. Dit is gewoon de circle of life, we komen allemaal aan de beurt. Ook Greta Thunberg wordt een keer een boomer. Ik wens haar wel een leuk leven toe - er mag tenslotte ook gelachen worden - waarbij ze ondertussen haar dromen kan verwezenlijken.

En dat wens ik jou ook toe, te beginnen in 2020!

Gian Ploegmakers
gian@regio-business.nl

< Alle thema's