BOB Back to Business: Biergarten des Glücks!

De voorbereidingen voor BOB Back to Business op maandag 31 augustus zijn in volle gang. De partners die deze eerste BOB Borrel na de zomer mogelijk maken, kwamen begin juni bijeen voor een lunch om de laatste zaken te bespreken. Dat doen ze bij Auberge du Bonheur, traditiegetrouw de locatie voor BOB Back to Business, met dit jaar het thema Biergarten des Glücks! Een mooie aanleiding om hen eens te vragen naar de rol van geluk in hun ondernemerschap.


Uitgave: Juli-Aug 2015
Thema’s: Businessevent Evenementen Netwerken Samenwerking Ondernemen

Ton Gimbère en Anne Marie Rossou - Auberge Du Bonheur
‘Met het thema Biergarten des Glücks, laten we zien dat we meer kunnen dan gastronomische gerechten serveren aan strak gedekte tafels’, merkt Ton Gimbrère, directeur van Bonheur Horeca Groep op. Bezoekers wachten talloze culinaire verrassingen, lange banken en tafels en een ruim aanbod aan speciaalbieren. ‘Als horecaonderneming hebben we zeker iets met het thema geluk. Horeca faciliteert gelukszoekers.’ ‘Inderdaad’, bevestigt manager bij Auberge du Bonheur, Anne Marie Rossou. ‘De meeste gasten komen bij ons om iets te vieren en daarbij speelt het gevoel van geluk een grote rol.’ Ondernemersgeluk is volgens haar meestal het gevolg van een serie weloverwogen beslissingen. ‘Dan lijkt het alsof je mazzel hebt, maar zit er toch vooral veel werk in.’ En waar worden zij zakelijk gelukkig van? Ton: ‘Van het gerenoveerde hotel. Hierin hebben we behoorlijk geïnvesteerd dus het is prettig te zien hoe goed dit loopt.’ ‘En de renovatie is een mooi voorbeeld van het maken van goede keuzes’, aldus Anne Marie.

Peter van Bebber - Rüttchen
Peter van Bebber is vestigingsdirecteur van Rüttchen Tilburg, dat sinds twee jaar de shuttleservice verzorgt bij BOB Back to Business. Het thema Biergarten des Glücks! spreekt hem erg aan: ‘Het past bij ons Duitse merk MercedesBenz.’ Hij is van mening dat ondernemers zeker wat geluk nodig hebben. Maar je kunt het ook voortbrengen door je werk met een positieve uitstraling en passie te doen. Binnen zijn bedrijf draait het voornamelijk om het gelukkig maken van klanten. Werk hard, straal vertrouwen uit en maak je relaties gelukkig, is zijn devies. Waar je volgens Peter wel wat geluk bij kunt gebruiken, is in het aantrekken van personeel. Hij ervaarde bijvoorbeeld een flink geluksgevoel toen hij een stagiaire aannam. ‘Na haar stage kwam ze op zaterdagen bij ons werken en dat deed ze fantastisch. Jonge mensen de kans geven en zien groeien binnen je bedrijf geeft een super gevoel!’

Mark Lenaerts en Stefan Hendrikx - BDO
Vorig jaar was BDO voor het eerst partner van BOB Back to Business. ‘Dit is dé gelegenheid om bij te praten’, merkt Mark Lenaerts, partner bij BDO, op. Heb je als ondernemer geluk nodig om succesvol te zijn of kom je er met hard werken ook? Zijn collega Stefan Hendrikx antwoordt: ‘Door hard te werken, kom je in de positie om geluk te hebben.’ Mark reageert: ‘Maar ik zie ook de harde realiteit, waarin ondernemers enorme pech hebben.’ Wat zijn volgens hem, naast hard werken en geluk, de factoren die ondernemerssucces bepalen? ‘Creativiteit en flexibiliteit. En in onze branche (en andere branches) is geduld dat ook. Vaak zijn we jaren bezig om een nieuwe klant binnen te halen.’ Het thema Biergarten des Glücks! vinden ze erg leuk. ‘Men verwacht het wellicht niet direct van ons, maar wij kijken ernaar uit mensen in deze setting te treffen.’

Koen Peters en Madelein van der Velden - MannaertsAppels Advocaten
‘Succes hebben begint met hard werken en met afspraken nakomen, maar een beetje geluk heb je ook nodig’, zegt Koen Peters, partner bij MannaertsAppels. ‘Je loopt eerder tegen grote kansen aan als je hard werkt en zichtbaar bent. Maar dan nog voelt het binnenhalen van een grote cliënt deels als een gelukje.’ Geluk moet je ook hebben met de mensen die je aanneemt. Of het echt klikt en werkt, merk je vaak pas na enkele maanden. Collega Madelein van der Velden bevestigt: ‘Er moet een klik zijn met collega’s en cliënten, alleen dan kun je succesvol zijn.’ De gemene deler binnen hun kantoor is ondernemerschap. Door deel te nemen aan diverse (maatschappelijke) organisaties en netwerken, zorgen de advocaten dat ze zichtbaar zijn. Jonge collega’s vinden dat soms best moeilijk. Koen: ‘Ik raad jongeren aan om zich door oudere collega’s te laten introduceren.’

Erik de Ridder - Gemeente Tilburg
‘Het leuke aan het Brabantse zakenleven is dat veel succes wordt bereikt én gevierd met bier en bitterballen’, vertelt Erik de Ridder, CDA-wethouder Economie te Tilburg. ‘Een Biergarten is daar uitermate geschikt voor.’ Naast vastberadenheid en creativiteit heb je volgens hem ook geluk nodig om succesvol te zijn. ‘Zonder geluk vaart niemand wel, maar ik geloof niet in toeval. Je kunt je eigen geluk creëren en het pakken als het voorbij komt.’ Zelf heeft hij vooral geluk gehad met mensen. ‘Op de universiteit kreeg ik les van Wim van de Donk, onze huidige Commissaris van de Koning. Ik heb veel van hem geleerd en hij is nog altijd een klankbord voor mij. Toen ik in 2010 meedeed aan de verkiezingen, deed de kans zich voor om wethouder te worden, omdat we geen zittende wethouder hadden. Dat was wel een gelukje.’

Tijn Mutsaerts en Freek Njio - Mutsaerts
Volgens Tijn Mutsaerts en Freek Njio is gelukkig zijn essentieel voor iedereen. ‘Succesvol ondernemen is een combinatie van geluk en visie’, stelt Tijn. ‘Uit onderzoek is laatst gebleken dat ondernemers evenveel pech als geluk hebben. Het verschil is dat high performers meer met geluk doen en minder met pech. Je moet het geluk kunnen pakken en na pech positief door kunnen gaan’, gaat Freek verder. ‘Zoals toen we viavia op een herverzekeraar stuitten die net als wij open stond voor de ontwikkeling van een nieuwe product rondom arbeidsongeschiktheid.’ Welke factoren nog meer bijdragen aan succes? Tijn: ‘Voorwaarde voor een geslaagd team is de juiste combinatie tussen persoonlijkheid en verschillende disciplines. Elkaar aanvullen, daar gaat het om.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's