Als een bange hond in een hoekje wachten op betere tijden, heeft niets met ondernemen te maken. Ik weet dan ook bijna zeker dat u zich daar niet in herkent. Mooi, want was dat namelijk wél het geval, dan kunt u uw tent straks beslist sluiten. Dat is zonde. Niet alleen omdat u een gedreven ondernemer bent, maar simpelweg omdat de coronatijd u de kans biedt om uw toko sterker te maken voor de toekomst.
Territorium
Houd in gedachten: het Nieuwe Normaal blijft niet normaal. Mensen zoeken elkaar op, ze willen niet eeuwig ver van elkaar verwijderd zijn. Richt uw onderneming dus niet in op een 1,5 meter samenleving. Ik ken een horecabedrijf uit Oosterhout dat de coronatijd heeft gebruikt om grootschalig te verbouwen, straks heeft hij daar namelijk geen tijd meer voor. Andere ondernemers nemen bij hun verbouwing meteen een stukje verduurzaming mee, een slimme zet. En Frankrijk? Macron heeft toegezegd de auto-industrie te willen helpen, op voorwaarde dat die overgaat op elektrisch. Dat is een knap staaltje ijzer smeden als het heet is. Een topdeal met louter winnaars. Neem zelf ook het gloeiende ijzer ter hand. Laat uw jachtinstinct werken en snuffel uw territorium af. Welke aanpassingen kunt u verrichten nu er ruimte is om die vorm te geven? Hoe blijft uw bedrijf over tien jaar nog in topconditie? Handel hierbij ook met het oog op de sterke ontwikkeling van de Europese maakindustrie.
Tijger
Deze crisis daagt u uit om uw prooi te ruiken en de juiste sprongen te maken. Dit is de perfecte tijd om een tijger te zijn. Dat krachtige, ondernemende beest dat de jungle insluipt en zich wil verzekeren van een goede boterham. Nogmaals, tegen de achtergrond van dit scenario is er geen plaats voor bange honden. Die worden levend opgevreten. Wacht, hoor ik u nu al zachtjes grommen? Kijk, dát doet me deugd.