Partnerlunch bij Auberge du Bonheur 2023: Futureproof betekent back to personal

Hoe maak jij jouw bedrijf futureproof? Deze vraag stellen we aan de partners van de aankomende 17e editie van BOB Back to Business. De ondernemers zijn aangeschoven aan de prachtig gedekte tafel bij Auberge du Bonheur voor een volledige plant based lunch. Ze popelen om hun visie te delen. Hoe ziet die van jou eruit?


Uitgave: Juli-Aug 2023
Thema’s: Duurzaamheid Samenwerking Zakelijke dienstverlening

Het menu: vegan paté met gefermenteerde asperge en mini bietjes; pruikzwam met bospeen, vegan jus en gepofte granen; aardbei met geitenyoghurt en basilicum. Dit alles zonder dierlijke producten. Hulde aan de keukenbrigade van La Nouvelle Auberge. Wie maalt er nog om vlees als het zonder ook prima smaakt? Over futureproof gesproken.

 

Werkomgeving

Ook bij BDO Accountants & Adviseurs staat de toekomst centraal. Daar leerden ze door corona dat we heel goed op afstand kunnen werken. ‘Maar het persoonlijke blijft belangrijk’, zegt Gertie Holtackers. ‘Ook met je mensen. Binnen ons Horizonprogramma kijken we naar o.a. diversiteit, inclusiviteit en ouderschapsprogramma’s. Jongeren verdienen een stimulerende werkomgeving. De accountant ziet in de nabije toekomst toe op milieuaspecten binnen een (vaak grotere) onderneming.’

‘Flexibel werken heeft onze volle aandacht’, vult Tim Keulemans aan. ‘We hebben intussen een kantoor waar niet iedereen tegelijkertijd kan werken, maar op tijd kan reserveren voor een samenwerkings- of concentratieplek.’

 

Circulaire economie

Gemeente Tilburg heeft ook zo haar ambities en wil naar een circulaire economie in 2045. Ook op het gebied van energie. ‘Misschien moeten we onderling energie uitwisselen en ons niet klakkeloos aansluiten bij energiemaatschappijen’, zegt Dolf Baetsen. ‘Ook die lopen nu vast. Van bedrijven verwachten we dat ze aandacht houden voor de energiehuishouding, circulaire bouw en digitalisering. Alleen zo maken we de revitaliseringsslag naar een florerend bedrijfsleven waarin we als gemeente de ondernemers kunnen bedienen en waarin elke ondernemer gebaat is.’

 

Verantwoordelijkheid geven

Floreren doen ze bij Féju ook. Niet alleen met een energiezuinig pand, maar ook met persoonlijke opleidingsplannen voor collega’s. ‘Straks wil ik misbaar zijn’, zegt Albert Jakobsen. ‘Mede daarom heb ik onlangs een nieuwe directeur aangesteld. Ik heb me de afgelopen twee jaar ingezet om de organisatie onafhankelijk van mij te maken.’

‘Kijkend naar de markt zie je dat cyber security en kunstmatige intelligentie aan de vooravond staan van ontwikkelingen binnen de ICT’, legt Erik-Jan van der Meijs uit. ‘We blijven in de race met hackers. Mensen verantwoordelijkheid geven is ook futureproof. Je moet je old school attitude verruilen voor eentje die past bij deze tijd.’

 

Transitie

En bij deze tijd horen duurzame relaties. Dat weten ze bij Van Roosmalen Volvo ook. ‘We bieden onze klanten extra condities en services’, zegt Michiel Verrijk. ‘Dankzij onze eigen leasemaatschappij voorzien we hen van een totaalpakket. Onze eigen mensen houden we vitaal door een elektrische fiets.’ Joost Versteeg: ‘De afgelopen 100 jaar was de autobranche steady, maar de transitie naar elektrificatie brengt nogal wat teweeg. Elektrische en hybride auto’s hebben slechts om de twee jaar een onderhoudsbeurt nodig. Binding houding met je klanten is een must en heeft onze focus. Aantrekkelijke abonnementsvormen en events helpen daarbij.’

 

Geldzorgen signaleren

Bij Rabobank Grootzakelijk wordt ook veel binding gecreëerd. Gesprekken gaan over duurzaamheid, circulair ondernemen, digitalisering en innovatie. ‘En over de inkoopketen, certificering en toeleveranciers’, voegt Kurt Heier toe. ‘We delen ICT kennis met ze waaronder het duurzame sectorbankieren’. Ook is er het unieke programma Financieel Gezond Leven dat klanten en hun medewerkers leert om geldzorgen te signaleren. ‘Die leiden tot stress en ziekteverzuim’, aldus Dorus Schellekens. ‘We stellen onze kennis beschikbaar aan onze ondernemers opdat zij zorgeloos kunnen blijven ondernemen.’

 

Jong talent werven

De fusie met VLC & Partners twee jaar geleden, was voor Mutsaerts Verzekeringen en Pensioenen een megastap richting futureproof. De inkoopkracht naar verzekeraars is daarmee veel groter geworden. ‘We hebben volop geïnvesteerd in ICT en zorgen goed voor onze oudere werknemers’, zegt Freek Verhaaf. ‘We laten ze met behoud van salaris op afbouw minder werken, waardoor jonge mensen op mooie posities weer mooi werk kunnen doen. We werven zelf jong talent en verbinden jongere medewerkers aan elkaar.’ Hubert van Gulik: ‘Mutsaerts en VLC & Partners bundelen hun krachten en behouden het goede. Er wordt veel gekocht en verkocht in onze branche, maar onze organisatie is stabiel en blijft elk jaar groeien.’

 

Vernieuwen

Vanzelfsprekend denkt ook Q-Promotions vooruit. Ze probeert het productassortiment te vernieuwen en te verduurzamen, waar mogelijk ook het eigen transport en levertijden te verkorten. ‘Vooral nog meer denken in duurzamere alternatieven voor relaties/klanten, want dat wordt in alle snelheid nog wel eens vergeten’, zegt Tommy Grein. ‘Onze visie blijft informeel, flexibel en servicegericht. Dit zal bij ons altijd hoog in het vaandel blijven staan.’

 

Hardcups

Als laatste is onze host aan het woord, Bonheur Horeca Groep. Een jonge club die ook bekend staat als early adopter. Kijk bijvoorbeeld naar dit veganistische menu, zonder dierlijke producten. ‘Sinds kort is onze locatie Koning Willem II Stadion het eerste plasticvrije stadion van Nederland’, zeggen Nicky Foesenek en Lenneke van Gerwen. ‘Geen plastic bekertjes meer. Ook met onze zelf check-in en digital cash key lopen we als Hotel Auberge du Bonheur voor.’ Zomaar wat voorbeelden van echt futureproof zijn. Ondanks de negen locaties is de organisatie klein gebleven. ‘Voor en door iedereen’, benadrukken de twee. ‘Met áltijd de focus op Midden-Brabant.’

 

TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA

< Alle thema's