Ondernemen met Visie: Toon Vos

De toekomst laat zich lastig voorspellen. Toch durft Toon Vos, Director Operations & IT bij DPD Pakketservice, vooruit te kijken. Naar 2020 en verder, want DPD groeit 10 tot 14 procent per jaar.


Uitgave: Maart-April 2013
Thema’s: Ondernemen met visie Duurzaamheid Duurzaam ondernemen

Dat betekent elke zes jaar inspelen op een verdubbeling en langetermijnvisies ontwikkelen om op die groei in te spelen. Toon Vos rondde onlangs dan ook een toekomstanalyse voor 2020 af. Hoe kan DPD, de dienstverlener op het gebied van pakketlogistiek, de succesvolle groei blijvend opvangen? 'Het voorspellende werk begint al bij de afdeling Sales', vertelt hij. 'Op basis van het aantal klanten, prospects en volumes kunnen we voorspellingen en aannames gaan doen. Ik kijk er met een analytische blik naar. Wat gebeurt er bij groei? Welke oplossing past daar nog wel of niet bij? Het veranderen van processen zodat we meer pakketten kunnen verwerken, of het aantal depots uitbreiden? Uiteindelijk valt de keus dan op een oplossing die het meest robuust is, dus bij de meeste scenario's nog wel stand zal houden.'

Veranderen van markt
DPD wordt steeds groter en de nationale en internationale groei is continu. Dit jaar viert DPD Nederland het twintigjarig bestaan. Dat de groei zo snel zou gaan had niemand verwacht. Vos werkt sinds oktober 2010 bij het bedrijf, maar hij weet dat enkele 'oudgedienden' soms nog wel eens met verbazing terugblikken. 'We waren van oorsprong alleen op zakelijke pakketten gericht. Ongemerkt en eigenlijk ongewenst zagen ze de markt veranderen naar Business-to-Consumer. Onze customer service afdeling kreeg ineens allerlei vragen van consumenten. Daar leer je als ondernemer van: herken je kansen en speel er gericht op in. Met als gevolg dat het bedrijf zich momenteel veel meer op de B-to-C markt richt.

Voordeur
'Als ondernemer geloof ik bovenal in optimale service. Vandaar dat er is geïnvesteerd in een klantvriendelijke website waarmee we zo efficiënt én zo flexibel mogelijk proberen te zijn. Als je als klant nu een pakket bestelt kunnen wij voor de volgende dag aangeven hoe laat we bij je zullen zijn. We werken met een venster van één tot drie uur. We komen bijvoorbeeld tussen 11.00 en 13.00 uur. Ons streven is het venster zo klein te maken dat de consument ervoor thuis wil blijven. Alles om te voorkomen dat we naar een dichte voordeur rijden. Uit cijfers blijkt dat 35 procent van de klanten niet thuis is als een pakket wordt aangeboden. Mijn werkervaring, de concurrentie, de bevindingen van collega's in het Europese netwerk; alle aspecten neem ik mee en bekijk wat het beste in de Nederlandse situatie past.'

Total Zero
Het moederbedrijf de Franse La Poste groep, de grootste aandeelhouder van DPD, nam het besluit om te investeren in duurzaamheid. La Poste, met verschillende pakketactiviteiten is de tweede vervoerder in Europa. Vos: 'Ik heb het initiatief meteen omarmd.' Met Total Zero garandeert DPD dat elk pakket CO2-neutraal wordt vervoerd zonder dat klanten daar extra voor betalen. CO2-reductie is een grote uitdaging, maar ik zie het ook als een uitgelezen kans om je positief te onderscheiden in de sector van pakketservices. Soms vragen bedrijven: Hoeveel CO2 produceert mijn pakket? Dan is het natuurlijk heel mooi als je kunt antwoorden: Zero! Bovendien maakt het medewerkers en mij trots om erover te vertellen en motiveert het om zo groen mogelijk te zijn. We waren altijd al een bedrijf dat zich afficheerde als het groene alternatief, want we vervoeren alleen over de weg. Vanuit het hoofdkantoor in Best rijden we elke dag naar achttien landen. Je kunt zeggen: veel kan met het vliegtuig in één dag, maar onze werkwijze is duurzamer én goedkoper. Dat helpt, in crisistijd.'

< Alle thema's