Ondernemen met Visie: John Huiberts

Hij begon letterlijk met niets, maar Quote riep hem in 2009 uit tot de 100 rijkste Nederlandse ondernemers tot veertig jaar die zonder kruiwagen of erfenis rijk zijn geworden. Hoe doet John Huiberts (46) dat?


Uitgave: Maart-April 2016
Thema’s: Technologie Industrie Ondernemen met visie Groei Chemische industrie

Zijn bedrijf IGM Resins is gespecialiseerd in UV-technologie voor inkt en coating formulaties en levert daarvoor alle ingrediënten aan. De zaken gaan goed. UV is een snel groeiende nichemarkt die grote aftrek vindt in Europa, Brazilië en Azië. Met tal van vestigingen wereldwijd en zeshonderd man personeel, weet oprichter en inmiddels mede-eigenaar John Huiberts zijn hoofd koel te houden. Hij richt zich vooral op het vergroten van de sales, new business development, productinnovatie en het speuren naar mogelijke acquisities om op deze manier het bedrijf te vergroten. Concurrentie ervaart hij vrijwel niet in Nederland, maar wel in diverse andere landen in Europa, USA en Azië. Dus moet hij scherp zijn. ‘Concreet betekent dit voor mij een unique selling point creëren’, legt de ondernemer uit. ‘Veel concurrenten zijn namelijk louter product georiënteerd. Wij kijken naar de formulatie van de klant en leveren daartoe alle ingrediënten. In die zin zijn we een one stop shop bedrijf in een vrij conservatieve chemische markt. Ik wilde per se zelf produceren en ontwikkelen om niet afhankelijk te zijn van een producent die mij vervolgens uitschakelt. Ook wil ik niet alleen maar doorgeefluik zijn als distribiteur, want de klant wil direct zakendoen zonder omwegen voor een gunstige prijs. De beste oplossing is dus om het zoveel mogelijk zelf in de hand te houden.’

Drive
Vrijheid. Onafhankelijkheid. Doen waar je hart ligt. Hier ligt de drive van Huiberts - sinds een aantal jaren commissaris bij RKC Waalwijk - voor wie ondernemen een sport is. De beste en de sterkste willen zijn leidt volgens hem niet alleen tot nieuwe doelen, maar ook tot goede resultaten. ‘We willen in drie jaar tijd in grootte verdubbelen’, vertelt hij enthousiast. ‘Dit betekent meer en betere producten ontwikkelen. Tegelijkertijd mag je ook niet te hard groeien met producten waar de markt nog vrij klein voor is. Maar uitgangspunt is winnen van de concurrent. Je kunt niet achterblijven.’ Zo kiest Huiberts voor nog meer kwaliteit in de technische support richting klanten en blijft hij de komende jaren investeren in techniek. Ook in de fabriek in China wordt de productiecapaciteit vergroot en moeten extra workshops zorgen voor meer eigen productie. Spannende challenges voor de boeg, maar Huiberts kent de bedreigingen in de markt. Los van concurrentie is er de schaarste van grondstoffen, valutarisico’s en chemiewetgeving. Toch maken die hem totaal niet nerveus. ‘Uiteindelijk moet je gewoon voor de muziek uitlopen’, vindt hij. ‘Door toewijding en focus kun je een hoop afdwingen, maar je moet er wel voor zorgen dat je de sterkste en de beste bent. Voor de gemiddelde werknemer is mijn neiging om tot het uiterste te gaan weleens lastig. Maar ik geloof dat wanneer je iets doet wat je leuk vindt en daarin uitblinkt, je op succes kunt rekenen.’

Compromissen
‘100% selfmade’, zo omschreef Quote hem destijds. Hij bevestigt. ‘Ik heb zonder hulp van derden mijn bedrijf opgezet, zorgde voor een strategie, deed marktonderzoek, bedacht een plan en dacht deze uit tot in het extreme. Tot 2012 was het managementteam zelfs nog vrij klein en deed ik bijna alles zelf. Ik heb gedurende een lange periode weinig tijd voor andere dingen gehad omdat ik continu op reis was en wel weken van honderd uur maakte. Deze drang kwam voort uit onzekerheid enerzijds en anderzijds in control willen blijven en het tempo waarmee het bedrijf groeide bij willen benen. Ik had geen enkele ervaring in deze markt maar stopte wel al mijn spaarcenten erin. Hoe groter je wordt, hoe meer ik in samenwerking geloof, een reden voor mij om in 2012 een groot gedeelte van mijn aandelen te verkopen aan een Amerikaanse aandeelhouder. Je moet compromissen sluiten, elkaars kracht benutten en soms je ego opzij zetten. Als je hetzelfde doel nastreeft kan dat geen probleem zijn.’

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's