Regio Business: Als iemand er maar stevig van baalt

‘Waarom we doen wat we doen?’, herhaalt Mariëlle Ploegmakers, mede-eigenaar van Regio Business de vraag. ‘Om een goede boterham te verdienen, liefst met lekker beleg erop.’ Een verfrissende respons in tijden waarin bedrijven dwepen met hun waarom, de ene nog verantwoorder dan de ander.


Uitgave: Maart-April 2020
Thema’s: Maakindustrie Made in Brabant

Maar bovenal hebben zij en mede-eigenaar Gian Ploegmakers een heldere missie. ‘We zetten ons elke dag in om ondernemers in Brabant samen te brengen, ruimte te bieden om elkaar te leren kennen, te sparren en kennis te delen.’ De directie van de Brabantse Business Community publiceerde de afgelopen twintig jaar één keer eerder een artikel over zichzelf. Gian: ‘We doen dit nu weer, omdat we iets te melden hebben; een verdiepende focus op maakbedrijven in Brabant en de uitbreiding van ons MT.’

We verjongen
Net als veel bedrijven in de regio kiest Regio Business voor verjonging. Allison Kampen (26) trad begin van dit jaar als salesmanager toe tot het MT. Datzelfde geldt voor operationeel directeur Willem de Bruin (25). Mariëlle: ‘We willen talent voor ons bedrijf behouden en hebben de afgelopen jaren ervaren dat verloop van personeel en groei slecht samengaan.’ Allison startte hier als stagiaire tijdens haar mbo-studie marketing en communicatie, daarna werd ze medewerker binnendienst. ‘Op een bepaald moment wilde ik het studentenleven in en ben een hbo-opleiding gaan volgen, daarnaast ben ik parttime voor Regio Business blijven werken.’ ‘Tot we haar een aanbod deden dat ze niet kon weigeren’, reageert Gian. ‘Willem en Allison zijn jong en dat is precies wat wij ‘oudjes’ nodig hebben.’ Ook Willem is direct na zijn studie commerciële economie bij Regio Business terechtgekomen. Als operationeel directeur is hij voortaan verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken.

Ik krijg ruimte en vrijheid
Dat er een positieve dynamiek tussen de vier bestaat, is overduidelijk. Ze steken hun mening niet onder stoelen of banken en delen dezelfde drive en ambitie. Willem: ‘Ik vind het prettig om ergens te werken waar ontwikkeling en het altijd beter willen doen, centraal staan. Ik krijg ruimte en vrijheid.’ Mariëlle reageert: ‘Ik zeg altijd: ‘Bij twijfel doen’. En dan wordt er soms een fout gemaakt. Dat is niet erg als ik maar zie dat iemand er stevig van baalt, dan weet je dat er weer iets geleerd is.’ Allison heeft haar eerste stempel al op het bedrijf gedrukt. ‘We werken sinds kort met een team studenten voor de ledenwerving. Dat geeft ons vier meer tijd om het bedrijf verder te ontwikkelen.’

Focus op maakbedrijven
Dat doen ze onder andere door meer in te zoomen op maakbedrijven in de productie, industrie, hightech, logistiek, bouw en techniek. Deze focus is er sinds vier jaar. Gemiddeld bezoeken Gian en Mariëlle sindsdien ieder zo’n zes tot acht maakbedrijven per week. ‘We hebben bedrijven van binnen gezien waarvan we nog nooit gehoord hadden en gezien hoe groot de variatie is. Van hypermoderne productieomgevingen tot degelijke maakbedrijven waar je soms terug in de tijd lijkt te gaan. Stuk voor stuk fascinerende ondernemingen.’ Na talloze gesprekken met ondernemers, kwamen ze tot de conclusie dat deze bedrijven veelal voor dezelfde uitdagingen staan; het gaat overal om mensen, duurzaamheid en innovatie.

Complexiteit
‘Iedereen raakt er steeds meer van doordrongen dat het duurzamer is om dichtbij zaken te doen en dat verregaande samenwerking in de regio ook veel op kan leveren’, stelt Willem. En ketensamenwerking is een effectieve manier van samenwerken die flinke voordelen op kan leveren in kwaliteit, doorlooptijd, duurzaamheid en prijs. Mariëlle: ‘Maar het is niet eenvoudig, zowel mensen als systemen moeten zich aanpassen. ERP-systemen van verschillende bedrijven zijn te koppelen, maar wat betekent dit risicotechnisch, wie in de keten is waar verantwoordelijk voor? Hiervoor moet vertrouwen opgebouwd worden en daarvoor moet je elkaar regelmatig zien en elkaars bedrijf leren kennen.’

BOB Academy
Daar kan het regionale netwerk dat Regio Business steeds verder uitbouwt een bijdrage aan leveren, bijvoorbeeld met de BOB Academy. De BOB Academy vervangt het BOB Debat zoals dat jarenlang georganiseerd is. ‘Bij de academies brengen we meer (40) ondernemers samen’, legt Willem uit. ‘De dga van het gastbedrijf laat zien hoe zijn bedrijf werkt, waar de uitdagingen liggen, welke ambities er zijn. Er is volop ruimte om te sparren. Doel is netwerken en kennisdeling rondom een thema dat speelt in de maakindustrie. En het uiteindelijke doel is dat er meer en beter samengewerkt wordt in Brabant. Zo ontdekte een ondernemer tijdens een van de BOB Events dat hij een halffabricaat bij een bedrijf een gemeente verderop kon bestellen. Terwijl hij dit al jaren uit Azië haalde.’

Goud waard
De verschoven focus zorgt voor een gevarieerder netwerk. Mariëlle: ‘En nee, we zijn niet anti-accountant of moe van de advocatuur, maar ook voor dit soort dienstverleners is een breder netwerk goud waard.’ De ondernemer staat bekend als iemand die geen blad voor de mond neemt. En dat is ook precies wat het Regio Business-team verwacht van ondernemers, of ze nu een interview geven voor het magazine, een rondleiding geven tijdens de BOB Academy, interviewkandidaat zijn in de BOB Talkshow of tijdens de BOB Borrels met een collega-ondernemer praten. ‘Wees uitgesproken, deel ups en downs en probeer samen verder te komen. Je hoeft niet arrogant te zijn, maar we mogen met z’n allen best wat trotser zijn op wat er allemaal in Brabant gebeurt.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's