Vollenhoven Olie: We passen dagelijks onze strategie aan

De tijdspanne waarin energietransities plaatsvinden, worden Thomas en Piet-Hein Bogaers steeds korter. Vollenhoven Olie anticipeert al 125 jaar op veranderingen in het belang van de maatschappij en klant als het gaat over brandstoffen voor het wegverkeer en automotive smeermiddelen en speciaal smeermiddelen voor de industrie. De neven Thomas en Piet-Hein Bogaers belichten deels het verleden maar vooral de toekomst van het jarige Tilburgse concern: ‘Samen naar Morgen’.


Uitgave: Mei-Juni 2020
Thema’s: Brandstof Made in Brabant

Het bedrijf mag dan 125 jaar bestaan, het hart is jong en de drang naar vernieuwing is groot. Dat wordt duidelijk als Thomas en Piet-Hein Bogaers, de vierde generatie binnen Vollenhoven Olie, een tipje van hun toekomstvisie geven op een moment dat de wereld door het coronavirus zowat tegendraads draait. Thomas: ‘Onze branche lijkt traditioneel, maar is aan veel veranderingen onderhevig. Geruime tijd leek aardgas en later kernenergie de oplossing. Nu wordt waterstof genoemd als de energiebron van de toekomst. Ook daar staan we voor open.’

Uitdaging
Vollenhoven Olie is een hecht familiebedrijf. ‘We werken in de geest van onze voorouders en staan in alle geledingen open voor vernieuwing en verduurzaming’, zegt Piet-Hein: ‘Voor alle generaties was en is het een uitdaging om nieuwe ontwikkelingen te integreren in het bedrijf. Belangrijke kernwaarden in ons bedrijf zijn onder andere persoonlijk contact, garanties voor goede kwaliteit, service, flexibiliteit, duurzaamheid, toekomstgericht en innovatief. We maken het de klant, de gebruiker van onze producten, comfortabel. We hebben tegen de achtergrond van ons 125-jarig bestaan niet voor niets gekozen voor ‘Samen naar Morgen’.’ Dat was het mede thema van een groots opgezette viering van het 125-jarig bestaan. Door de coronacrisis moest die viering noodgedwongen worden afgeblazen en dus uitgesteld.

Keerpunten
Maatschappelijke en nieuwe ontwikkelingen zorgden binnen Vollenhoven Olie vaak voor keerpunten. Voorbeelden zijn: de uitbreiding als mede-eigenaar van de Nederlandse tak van AVIA, de introductie van bemande- en onbemande tankstations naar de AVIA-formule (2011) en de verduurzaming van de producten. In Zuid-Nederland zorgt Vollenhoven Olie voor exploitatie, beheer en bevoorrading van circa honderd bemande- en onbemande tankstations. ‘Strategisch een doordachte keten’, zegt Piet-Hein. Thomas voegt hieraan toe: ‘Onze branche verduurzaamt jaarlijks al: 16,4 procent van de leveringen in onze branche bestaat uit bio-brandstoffen zijnde bio-diesel en bio-ethanol.’ In het kader van ontwikkelingen en vooruitzien, ventileert Thomas zijn zienswijze over elektrisch vervoer met alle voor- en nadelen. ‘Over duurzaamheid gesproken, persoonlijk zie ik meer in CNG en waterstof als toekomstige energiebronnen. Prijstechnisch en qua actieradius bewijst waterstof zich reeds op kleine schaal. Het vraagt om een goede tankinfrastructuur, een aantal automerken is er al klaar voor. Een waterstoftankstation bouwen en exploiteren in Tilburg is één van onze wensen.’

Prominente positie
Vollenhoven Olie richt zich niet alleen op de particulier maar ook op de ondernemer. Neem het ontwikkelde eigen label VOLDS: exclusief voor het ‘grote dieselvervoer’. Digitalisering binnen de branche werd opgevolgd met onder meer creditcard-acquisitie en spaarsystemen, managementinformatie deed zijn intrede en Vollenhoven Olie voorziet de leveringen van industriesmering van technische ondersteuning. ‘Op dat vlak nemen we een steeds prominentere positie in en zijn we toekomstbestendig’, weet Piet-Hein. Hij wijst in relatie met de smeermiddelenbranche eveneens op vergroening met kwalificaties als ‘op waterbasis’ en ‘plantaardig’.

Bijsturen
Thomas en Piet-Hein hebben nu meer dan een decennium de leiding van het concern, dat is opgericht door Jacques van Vollenhoven. ‘Van dag tot dag hebben we bijgestuurd en nog steeds passen we zowat dagelijks onze strategie aan. We hebben enkele grote veranderingen op stapel staan. Zowel de particuliere- als de transportsector spint daar in de toekomst garen bij.’ Zo willen de heren de haven aan de Goirkekanaaldijk een impuls geven wat vraagt om de verruiming en verdieping van het Wilhelminakanaal. ‘Het draagt bij aan een versteviging van onze concurrerende positie in de markt.’

Bescheiden
Van oudsher is het bedrijf maatschappelijk betrokken en wil graag een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de regio. ‘Op vele terreinen dragen we ons steentje bij. Behalve de sponsoring van Willem II moet je denken aan Tilburg Trappers, Tilburgse Carnaval, activiteiten op het terrein van kunst en cultuur en in het sociale domein.’ Piet-Hein typeert het bedrijf als een bescheiden sponsor. ‘We schreeuwen het niet uit dat we sponsor zijn. We zien het meer als de voortzetting van een familietraditie en vanuit een sterke maatschappelijke betrokkenheid bij de verdere ontwikkeling van de stad en de regio.’

Predicaat
Vollenhoven Olie heeft het predicaat ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ een toekenning aan kleine- en middelgrote Nederlandse ondernemingen die een vooraanstaande plaats innemen in de regio en de branche. Tijdens haar 100-jarig bestaan in 1995 heeft Vollenhoven Olie het predicaat mogen ontvangen. Het is een erkenning dat je je zaken goed op orde hebt, financieel gezond bent, de ondernemer(s) van onbesproken gedrag zijn én de onderneming langer dan 100 jaar bestaat, inmiddels is daar een kwart eeuw met passie aan toegevoegd.

Tekst: Willem de Volder
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's