Mercure Hotel Tilburg: Goud winnen door een steentje bij te dragen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Stilstaan bij de keuzes en consequenties voor natuur en milieu. Moet dat nou? “Ja”, vindt Niek van den Broek (31) van Mercure Hotel Tilburg. “Dat moet.”


Uitgave: Nov-Dec 2011
Thema’s: Hotel Duurzaam ondernemen

In het begin vond hij het maar niks, zich bezighouden met biologische producten, afval en milieuzorg. Dit was materie die niet bij hem paste. Althans, dat dacht hij. Daarnaast speelde, zoals bij velen, bij hem het idee dat eerlijke producten duur zijn. Toch stelde de general manager zijn mening al gauw bij. “Met schoonmaakdoekjes van microvezel doe je echt veel langer dan met een goedkoop wegwerpdoekje”, constateert hij. “En biologische melk smaakt gewoon lekkerder. Ik kies leveranciers die milieubewust en maatschappelijk verantwoord ondernemen en zeg dus ook nee tegen bedrijven die kinderarbeid belonen.” Van den Broek, nu zeven jaar aan het hoofd van het hotel aan de Heuvel, was snel gewend aan het nieuwe denken. De knop moest alleen even om.

Green key
“Ons bedrijf moet renderen, dus ook milieubewuste investeringen dienen financieel haalbaar te zijn”, gaat hij verder. “Ik ben heus geen milieuridder en ik bezit ook geen hybride auto. Maar ik winkel voor mezelf soms ook bij een biologische winkel of boerderij. Alleen daarom al vind ik het logisch dat ik deze lijn zoveel mogelijk doortrek richting het bedrijf. Overigens, niets mis met goed doen. Het geeft een goed gevoel. Dat stralen we ook uit op de werkvloer.” Terecht behaalde Mercure Hotel Tilburg afgelopen zomer goud met de Green Key certificering, het internationale milieucertificaat voor bedrijven binnen de toerisme- en recreatiebranche die aantoonbaar bezig zijn met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tegelijkertijd kozen alle Mercure Hotels voor CO2-neutraal vergaderen door de CO2-uitstoot te compenseren; de reductie wordt ergens anders gerealiseerd. Van den Broek: “Wij investeren in de opzet van het grootste windmolenpark van Taiwan dat 110.000 huishoudens van groene stroom gaat voorzien. Zo dragen we elders ook ons steentje bij.”

Trots
Het gastvrije hotel is een aantrekkelijke plek voor recreanten én zakenmensen. Van de comfortabele vergaderruimtes, pc-aansluitingen en het draadloos internet wordt dan ook veelvuldig gebruik gemaakt. En niemand die raar opkijkt van een laptop of bespreking aan de lunchtafel. “Ik geniet als ik hier op zaterdagmiddag met mijn zoontje binnenloop en nergens kan zitten omdat het vol zit”, glimlacht de Tilburgse ondernemer. “Een gezellig kroeggevoel bekruipt me dan. Bij ons staat gemoedelijkheid voorop. Daar ben ik trots op. We zijn niet zo van dat stijve, ook al zijn we een hotel.”

< Alle thema's