Vrouw in Business: Lydia van der Werken

Ze is vrouw in een mannenwereld. En maakt daar gebruik van. “Je mag best je sterke punten inzetten”, zegt de directeur van Van de Werken. “Zolang ze maar iets goeds opleveren.”


Uitgave: Nov-Dec 2011
Thema’s: Industrie Vrouw in Business

Ze merkt regelmatig dat ze een streepje voor heeft op haar mannelijke collega’s omdat ze als vrouw de zaken net iets anders aanpakt. Persoonlijker, denkt ze zelf. “Contact stopt bij mij niet bij het zakelijke gedeelte”, zegt Lydia van de Werken (32). “Ik heb het van nature in me om belangstelling in de ander te tonen. Ik vraag bijvoorbeeld ook hoe het met de kinderen gaat. En met de gezondheid als die parten speelt. Mannen doen dat onderling toch een stuk minder. Zaken doen kan echter ook op een gezellige manier. Dat heb ik van huis uit meegekregen. Als ‘baas’ ben ik ook vrij flexibel. Zolang iedereen zich inzet en klanten tevreden zijn, kan het personeel met mij veel kanten op.”

Zelfvertrouwen
In 2001 nam Lydia het hardchroombedrijf van haar vader Arnout van de Werken (72) over nadat ze hem tweeënhalf jaar in de zaak had ondersteund met administratieve en automatiseringszaken. Het betrof twee vestigingen, een in Venlo en een in Tilburg. Toen hij door een hartaanval tijdelijk niet meer in staat was om zijn werk voort te zetten, sprong Lydia in het diepe. “Ineens werd het heel echt”, weet ze nog. “Van de een op de andere dag moest ik alles zelf regelen. Natuurlijk had ik al veel van de voorafgaande periode geleerd, maar nu stond ik er alleen voor. Toen mijn vader drie maanden later terugkwam, vertelde ik hem dat ik wilde blijven. Klanten die voorheen altijd naar mijn vader vroegen, vroegen nu naar mij. Dat gaf een hoop zelfvertrouwen. Ik kón het.”

Techniek
Lydia maakte de stap van een afgeronde vwo opleiding naar de wereld van oppervlaktebehandelingen en metaalbewerking. Het bedrijf Van de Werken levert namelijk maatwerk voor machineonderdelen. De toepassingen zijn van heel uiteenlopende aard en reiken van de voedingsmiddelenindustrie tot aan die van voertuigen. Sommige technische onderdelen die klanten gerepareerd willen zien zijn zelfs zo oud dat daar geen tekeningen meer van bestaan. Maar met de juiste kennis en machinerie in huis lukt het perfect om aan alle verzoeken te voldoen. De techniek maakte Lydia zich intern helemaal eigen. “Door veel te kijken en te luisteren, maar vooral ook veel te vragen. Vergeet niet dat de meeste bedrijven zijn opgezet door mensen die er door omstandigheden inrolden en uit eigen kracht opklommen. Juist van hen heb ik een hoop geleerd. Ik zat precies in eenzelfde situatie.”

9/11
“Met ons product zijn we niet uniek, maar wel met de extra service”, stipt de jonge directeur aan. “Het onderscheid zit in de manier waarop we met klanten omgaan en de snelheid waarmee we kunnen leveren. Een snelle service is niet alleen in het belang van de klant. Het is ook mijn persoonlijke streven om maximaal in te zetten. Ik wil mensen zo goed mogelijk helpen. Dat is wat me in mijn werk drijft. Privé zit ik net zo in elkaar. Ik mag me gelukkig prijzen met een grote vriendengroep waar ik veel tijd mee doorbreng. Maar sommige vrienden verklaren me wel eens voor gek omdat ik altijd voor iedereen klaarsta. Mijn sociale en maatschappelijke betrokkenheid komt op meerdere terreinen in mijn leven terug. Laatst nog bezocht ik samen met twee vrienden het 9/11 monument in New York. Wat voelde ik me nietig tegen de achtergrond van wat daar heeft plaatsgevonden.”

Warm hart
Een ander voorbeeld is haar inzet bij Stichting Kindervakantiewerk De Blaak waar Lydia vijftien jaar geleden als groepsleider begon. Vervolgens groeide ze door tot organisator en sinds drie jaar is ze voorzitter van de club. Lydia: “Ik draag deze stichting een heel warm hart toe. Ik ben niet getrouwd en heb zelf ook geen kinderen, maar kinderen hebben wel een grote aantrekkingskracht op me. Die van mijn vrienden en zus zijn vaak om me heen te vinden.” Ook deelt Lydia de liefde van haar vader voor Suriname, het land waar hij in 1958 als dienstplichtig militair gelegerd was. Uit sympathie voor de bevolking richtte hij begin negentiger jaren een stichting op om het indianendorp Palumeu te ondersteunen. En nog steeds droomt hij van een Surinaamse variant van Van de Werken. “Daar geloof ik zelf ook in”, merkt Lydia op. “Voorlopig ben ik in Tilburg hard nodig, maar voor de toekomst zie ik in Suriname ook zeker mogelijkheden.”

Professionaliteit
Onder Lydia’s vleugels onderging het bedrijf grote veranderingen. In 2009 werden de vestigingen in Venlo en Tilburg samengevoegd en vond de verhuizing van het Tilburgse centrum naar het huidige industrieterrein Loven plaats. Inmiddels was ook de bedrijfsvoering op administratief vlak aangepast aan de moderne regelgeving. Kortom, het bedrijf werd geprofessionaliseerd. Als enige vrouw tussen de mannen ondervond Lydia vanuit het personeel geen problemen. “Sommige kennen me nog van toen ik twaalf was en al in het bedrijf rondliep”, lacht ze. “Toch komt het nog wel eens voor dat klanten die ons bellen denken dat ik de secretaresse ben. En dan hoor ik de twijfel in hun stem of ze me wel een technische vraag kunnen stellen. Kom maar op met die technische vraag, denk ik op zo’n moment. En vervolgens zet ik mijn kennis in. Ik geniet ervan als diezelfde klant een volgende keer meteen naar mij vraagt.”

< Alle thema's