Het moest een afwijkende manier worden, wist hij. Eentje die de groei van zijn bedrijf zou stimuleren, zodanig dat hij in zijn eigen kracht kon blijven. Dus selecteerde hij zo’n vijftien mensen die hij al kende uit het bedrijfsleven en maakte hen tot partner en aandeelhouder. ‘De partners hebben de kracht om deel te nemen en bij te dragen, maar ook om stukjes terug te ontvangen’, zegt de directeur, mede-eigenaar en oprichter van Logistic Force. ‘Zo creëer je een sterke bodem waarbij iedereen zelfsturend en eigen directeur is, en mede de koers bepaalt. Dat is binden en boeien, maar ook successen delen en dus vermenigvuldigen. Mijn partners hebben de ambitie om aan het roer te staan en teams te bouwen. Ik houd me liever bezig met visie en productontwikkeling.’
Deelgenoot
Logistic Force werd in 2008 opgericht en is een snel groeiend bedrijf met zes vestigingen in Zuid-Nederland met groeiplannen voor heel Nederland. Het is gespecialiseerd in het uitzenden en opleiden van logistiek personeel en investeert in werving, selectie en begeleiding van potentiële werknemers. Villevoye: ‘Mijn enthousiasme zit niet in de wens om heel Nederland te bedienen, maar in de ambitie om mensen deelgenoot te maken van onze filosofie die inhoudt: macro bepaalt de richting, micro maakt het verschil. Zo geloven we ook in ‘delen
is vermenigvuldigen’, zowel intern als extern richting onze relaties en uitzendkrachten. Iedereen moet een duidelijke win hebben bij een samenwerking met Logistic Force. Daarin zit mijn bezieling.’
Klankbord
Makkelijk was het niet om van te voren het juiste ontwerp te construeren, spannend wel. Villevoye had namelijk geen model dat eventueel als voorbeeld kon dienen. ‘Dat is een kwestie van durven’, onderkent hij. ‘In een speelveld vol mannen loop je logischerwijze ook tegen haantjesgedrag aan. Iedereen heeft ideeën en wil daarin investeren. In die situaties treed ik op als klankbord. Ik ga hen niet in hun vrijheid beknotten, een verkeerde investering op z’n tijd hoort er bij. Door de positieve dynamiek en sterke bodem kan ik hen deze ruimte en vrijheid bieden. We zitten goed op koers doordat iedereen zich in onze visie
kan vinden.’
Platte organisatie
Villevoye is een ondernemer die vooral van het proces zelf geniet. ‘It’s better to travel than to arrive’ is een uitspraak die hierdoor goed bij hem past. ‘Natuurlijk hebben we rendement nodig voor groei en continuïteit, maar dat is een gevolg van onze productmix en strategie’, legt hij uit. ‘Veel boeiender vind ik dat we elkaar ontwikkelen. Al mijn partners staan dicht bij de markt en hebben hun eigen netwerken waardoor we onze visies met elkaar kunnen delen. Dit kan vervolgens weer snel worden vertaald in producten, dankzij onze platte organisatie met een facilitaire en dynamische directie. We praten samen over producten, prijzen, marktontwikkeling, werknemers en werkgevers en een ieder neemt vanuit zijn eigen kracht hierin zijn rol en ontwikkelt zich verder. Samen staan we sterk.’
Drive
In concurrentie gelooft hij niet. Die creëer je zelf als je niet onderscheidend bent, is zijn stelling. Zijn drive is daar onlosmakelijk mee verbonden: afwijken van het gemiddelde en daar vorm aan geven. Loopt iedereen rechts, dan vraagt Villevoye zich af wat er mis is met links. En bij al zijn keuzes en beslissingen staat voorop dat hij een toegevoegde waarde wil leveren en dat iedereen in dat speelveld er winst bij heeft. Villevoye: ‘We streven naar duurzame en aanvullende verbindingen. Snel scoren is voor mij geen uitdaging. De crisis geeft duidelijk uitdagingen, het maakt je scherp en boort creativiteit aan. Als er morgen geen olie meer zou zijn, kun je er zeker van zijn dat we over een half jaar nieuwe energiebronnen gebruiken en dan hoeven we het niet meer over CO2 uitstoot te ebben.’