Duurzaam. Je wordt er mee doodgegooid. Duurzaam zit in zoveel. In fair trade koffie, energiebesparende gebouwen, in diervriendelijke voeding en elektrische auto’s. Maar duurzaam ondernemen bestaat uit iets heel simpels: eerlijkheid.
Eerlijk duurt het langst, luidt het spreekwoord. Duurzame relaties met een duurzaam inkomen is hetgeen we wensen. Durf dus richting uw klant uit te spreken waarom uw product beter is dan dat van een ander. Leg uit waarom aan duurzame kwaliteit een prijskaartje zit.
Bij een schilder kan de verf aan de overkant goedkoper zijn, maar de vraag is of hij daarvoor iets goeds terugkrijgt. Is daar de definitie van een degelijke afwerking van het schilderwerk dezelfde is als die van u? Want de rapen zijn gaar als de verfspatten zich straks door het hele huis bevinden. Hoe blij is de klant dan nog met het prijsverschil? Met slechte verf en prutvoorbereiding bladdert de verf er na drie maanden als een verschrompelde huid af, terwijl je voor een paar euro meer, met goede verf en vakkundig schuren en primen tien jaar lang kunt genieten van een perfecte laag.
Leg dit aan de klant uit als hij twijfelt aan de prijs. Onderbouw waarom u gelooft in de goede prijs-kwaliteit verhouding die u met trots biedt. Zorg ook dat uw personeel haarfijn weet over te brengen dat er voor een topresultaat betaald moet worden. Uiteindelijk gaat het om tevreden klanten die er niet over dénken om naar uw concurrent te gaan. Omdat kwaliteit en uitstekende service megaveel waard is in een branche vol beunhazen en andere prutsers. Een professional kost geld, een amateur een vermogen.
Duurzaam ondernemen is vertrouwen kweken door eerlijk te zijn. Niets om u voor te schamen. Vindt uw klant het desondanks nog steeds te duur? Geen punt, dan biedt u hem een goedkoper verfje, of u stuurt hem alsnog naar de overkant. Maar waarschuw alvast dat hij niet over drie maanden moet komen zeuren. Ook dat is eerlijkheid.
Albert Verschure.
Van Luxemborg & De Kok.