Lion Stone: zonder doel, geen leven

Efficiëntie, ambachtelijkheid en positiviteit, dat zijn de kenmerken van Lion van Loon en zijn bedrijf Lion Stone. Hij doet de dingen graag op ‘zijn Lion Stones’. ‘Wat wij nu bedenken, willen we de maand erop uitvoeren’, aldus de gedreven ondernemer. Die snelheid van handelen levert het bedrijf veel op. Lion: ‘Ik was een van de eersten die weer meer in Europa ging bestellen nadat daar de prijzen daalden.’ Operationeel manager Frank van Vugt vult aan: ‘En daardoor hebben wij een aantal kleuren composiet exclusief in huis kunnen halen.’ Een profiel van het snelgroeiende Lion Stone, specialist in het vervaardigen van keukenbladen van natuursteen en composiet.


Uitgave: Nov-Dec 2016
Thema’s: Bouw

De kwaliteit van natuursteen als graniet en marmer en die van composiet (een mengsel van kwarts en hars) beoordeelt Lion altijd zelf, ook al heeft hij inmiddels bijna 100 medewerkers in dienst. ‘Als er een bijzondere partij natuursteen gevonden is of een leverancier heeft een prachtige composiet dan stap ik zelf in het vliegtuig om die te gaan bekijken. Dit kun je overlaten aan agenten, maar ik wil de kwaliteit zelf beoordelen.’ Enorme hallen Het bedrijf bestaat uit verschillende hallen: 2500 m2 voor de bewerking van natuursteen en 4500 m2 voor composiet. Het kantoor en de showroom beslaan samen 450 m2. Frank: ‘Met de bouw van een nieuwe hal voor opslag van 1100 m2 kunnen we weer een efficiencyslag maken.’ In de enorme hallen worden onder andere uitsparingen voor wasbakken en kookplaten gezaagd en gefreesd en aanrechtbladen verlijmd. Lion Stone produceert op dit moment vooral voor de detailhandel, maar daar komt verandering in. Lion: ‘We gaan steeds meer meedenken en werken in projecten van De Mandemakers Groep (DMG). Met de extra opslagcapaciteit kunnen we straks zeer snel leveren.’

Koploper
In 1995 richtte Lion samen met Wien Simons Lion Stone op. In 1999 haalden ze Frank binnen en sindsdien vormen ze een driekoppige directie. Wien is het financiële en Lion het uitvoerende brein. Eerstgenoemde is de pensioengerechtigde leeftijd voorbij, maar verschijnt volop gemotiveerd nog iedere dag op het werk. Gedrieën bouwden ze een succesvol bedrijf dat koploper in zijn markt is, mede dankzij de nauwe samenwerking met DMG. ‘We horen bij DMG en groeien dus mee met hun keukendivisie’, bevestigt Lion. Maar dat is niet de enige succesfactor. ‘Wien en ik hebben risico’s durven nemen en op de momenten dat iets niet zo goed uitpakte, konden we daar snel overheen stappen.’

Gezonde spanning

‘Daarnaast is onze aanpak gelijk gebleven en vormen we nog steeds een goed duo.’ Frank merkt op: ‘Wien is de rustige, Lion is meer van de actie.’ ‘Ja, ik spring nog weleens in het vliegtuig om in bijvoorbeeld India of China een partij natuursteen of composiet te bekijken.’ Frank: ‘Soms is het nodig dat Wien ons een beetje afremt.’ Lion reageert: ‘En zo hoort het ook, die gezonde spanning moet er zijn binnen een directie.’

Groei gaat door

Investeren in crisistijd is een van de risico’s die Lion eerder noemde. Het bedrijf investeerde midden in de crisis flink in nieuwe machines. Frank: ‘Als we die investeringen toen niet gedaan hadden, hadden we nu niet zo snel kunnen groeien.’ En die groei gaat door. In 2017 verwacht Lion Stone van 450 tot 475 orders per week nu, te groeien naar 550. Lion werkt graag naar dit soort concrete doelen toe. ‘Zonder doel om na te streven, heb ik geen leven.’ Dus de 350 m2 ie na oplevering van de nieuwe opslaghal vrij komt, is hij in gedachte al aan het vullen. ‘Daar gaan we dus geen caravans stallen, ook die ruimte zal snel gevuld worden met machines’, zegt hij lachend. Een deel van het werk kan volledig geautomatiseerd worden, toch kiest de directie daar niet voor. Frank: ‘We zoeken de juiste mix tussen mens en machine.’ Lion: ‘We moeten snel kunnen schakelen als onze opdrachtgever daarom vraagt en dat kan alleen met mensen die het ambacht beheersen.’ Lion en Frank zijn trots op hun medewerkersteam dat voor 40% uit Poolse uitzendkrachten en voor 60% uit Nederlanders bestaat.

Waterjet op maat

Samen met DMG veroverde Lion Stone de afgelopen drie jaar de markt voor keukenbladen in het lagere segment. Dankzij een grote afzet ligt de prijs van een blad composiet of natuursteen nu bijna op het niveau van een kunststofblad, terwijl de uitstraling vele malen mooier is. Behalve een groot volume, is effi ciënt werken een belangrijke vereiste. ‘In onze productie staan medewerkers geen moment niets te doen’, stelt Frank. ‘Vroeger stond men in onze branche gedurende de droogtijd van een blad een kwartier duimen te draaien. Op al onze stations zijn twee werkplekken, de lijmer draait zich om en kan in de droogtijd van het ene blad een volgend blad voorbereiden. En een frezer bedient drie machines.’ Lion Stone heeft vrijwel geen standaard machines in huis. Lion: ‘De waterjet waarmee we bladen onder stromend water zagen, is standaard drie bij vier meter. Wij hebben die om laten bouwen tot vier bij twaalf meter.’ En zo werken ze hier op alle mogelijke manieren aan een nog groter marktaandeel. Frank zegt tot besluit: ‘En net zoals twintig jaar geleden zijn we nog steeds echte werkers die graag mooie producten maken.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's