De vraag over het opvreten van de markt tovert een grote lach op Henny’s vrolijke gezicht. ‘Onze focus ligt niet op het overnemen van bedrijven, maar op ambities en dromen waarmaken. Dit zorgt voor een omzetgroei van 20 tot 25 procent per jaar.’ Het resultaat daarvan zijn de overnames en groei in aantal vestigingen. ‘De komende vijf jaar groeien we naar verwachting door naar 25 locaties verspreid door Nederland.’
McDonald’s
Het snelgroeiende bedrijf stelt Henny voor uitdagingen. ‘Het mag geen logge organisatie worden en de vestigingen moeten op dezelfde manier werken.’ Hij vergelijkt het met een fastfoodketen. ‘Niemand vindt McDonald’s een log bedrijf, je krijgt je eten op elke locatie even snel.’ Wat daar kan, kan binnen Hoppenbrouwers Techniek ook. ‘Ik vind plezier in het werk ontzettend belangrijk, maar plezier is niet iets dat je mensen op kunt leggen. Je kunt er wel voor zorgen dat je de situatie creëert die mensen plezier geeft.’ Volgens hem zijn er vier universele factoren die leiden tot plezier voor iedere medewerker in elke branche. ‘Iedereen wil goed zijn in zijn werk en dus een vakmens zijn. Ook naar autonomie streeft iedereen in een bepaalde mate. Iedereen zijn eigen tokootje dus, zo richten wij het werk in. En als ze dan ook nog een beetje ondernemend mogen zijn, nieuwe markten mogen aanboren of hun eigen werk efficiënter mogen inrichten, dan heeft iedereen toch plezier?’ De vierde factor is verbondenheid en samenwerking, bijvoorbeeld door met een fijne collega achter een receptie te zitten of in een gezellig team te werken. ‘En we werken in elke vestiging teamgericht. Teamleiders hebben bijna onbeperkte bevoegdheden binnen onze normen en waarden. Teams zijn hecht en gemotiveerd.’
Als een bos
2020 zal voor Henny deels in het teken staan van de zoektocht naar nieuwe vestigingsleiders. ‘De meeste huidige vestigingsleiders komen uit de eigen organisatie. Ze zijn hier doorgegroeid en kennen het bedrijf goed. Ik heb Hoppenbrouwers Techniek ook altijd gezien als een bos dat organisch groter wordt en waarin mensen door mogen groeien.’ Maar nu is het moment aangebroken dat er mensen van buiten aangetrokken moeten worden. ‘We zoeken inspirerende leiders met verstand van techniek. Ik zou ook geen directeur van een retailbedrijf kunnen zijn, daarvoor zou ik veel te veel bij moeten leren.’ Henny fungeert graag als coach voor nieuwe leidinggevenden. ‘Ik adviseer hen altijd om eerst een netwerk op te bouwen binnen de organisatie. Bezoek onze andere vestigingen, praat met veel mensen, ga dat bos van ons in zodat je weet hoe we werken.’ Netwerken stimuleert hij door de hele organisatie heen. ‘Daarom organiseren we ook veel trainingen met meerdere vestigingen bij elkaar, zodat onze medewerkers elkaar leren kennen. Want op alle vestigingen spelen soortgelijke zaken.’
De top van de berg
Tot slot snijden we het onderwerp economische crisis aan. ‘Daar ben ik niet bang voor, sterker nog, ik roep al twee jaar dat die eraan komt. Ik ben een fietser en ik heb nog nooit een berg zonder top gezien, zo is het ook met de economie. Als bedrijf moet je altijd crisisbestendig zijn.’ Dus focust hij op rendement. ‘Tijdens de vorige crisis hebben we netjes geld verdiend, maar we hebben ook onze overhead van 15 naar 7 procent teruggebracht. Bijvoorbeeld door medewerkers collega’s te laten coachen.’ Zo kon de administratieve medewerkster in haar eentje de administratie blijven doen terwijl het bedrijf groeide van 6 naar 60 miljoen euro omzet. ‘Zij heeft iedereen geleerd om zaken op de juiste manier in te boeken en aan te vragen. Zelf hoefde ze alles alleen nog te controleren.’ Hij ziet de toekomst dus zonnig in. ‘Jazeker, we zijn gefocust en hebben plezier met zijn allen.’
Op weg naar 25 vestigingen
Met het aantal vestigingen dat stijgt, neemt ook het aantal medewerkers toe. ‘We zijn nu met een kleine 1.200 man en als we 25 vestigingen hebben dan zal dit minimaal verdubbeld zijn.’ Dit brengt Hoppenbrouwers Techniek in de top 5 van installatiebedrijven in Nederland. ‘Als we dan nog eens verdubbelen, staan we waarschijnlijk bovenaan.’ Overnamekansen hoeft hij niet na te jagen. ‘Ondernemers komen zelf, de een komt via een adviseur, de ander benadert ons direct. Het moet passen binnen onze strategie, pas dan nemen we een bedrijf over. Groeien door overnames kost tenslotte veel tijd en energie.’
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Raldo Neven