De Glascentrale: Nee zeggen, dat doet zeer

Op zijn wagens staat ‘glaszetters gezocht’ en landelijke clubs proberen hem met lokkertjes binnen te halen. ‘Dan mag ik met hun sticker op mijn auto rondrijden’, zegt Arno Spierings (50) die het bedrijf bijna 25 jaar geleden overnam. ‘Ik dénk er niet aan.’


Uitgave: Nov-Dec 2021
Thema’s: Maakindustrie Made in Brabant Machines Industrie

Scherven brengen geluk, sowieso voor De Glascentrale. Zo blijven ruiten sneuvelen door sneeuwballen en vallen ramen door zomerse stormen aan gruzelementen. Maar tegen corona viel niet op te boksen. ‘Plaatsing van glas en het bedienen van particulieren moesten worden uitgesteld bij gebrek aan voldoende mensen’, vertelt de eigenaar. ‘Alleen afhalen was mogelijk. Nee zeggen, dat doet zeer. Met de naderende winter stromen isolatieaanvragen weer bij ons binnen, maar de arbeidsmigranten zijn naar huis.’

Het oude normaal

Een eerlijk verhaal, een grote uitdaging. ‘Dat het oude normaal maar gauw terugkomt’, zegt de ondernemer die vertrouwen houdt en de tijd uitzit. ‘En dat de rust en stabiliteit wederkeert in prijsstijgingen en levertijden. Bij particulieren is het geld op, zij hebben afgelopen tijd veel geïnvesteerd in thuisklussen. Gelukkig blijft het schadeherstel voor ons doorgaan, maar de van-enkel-naar-dubbel-glas opdrachten zien we ook graag terug.’

Score van 9,8

De Glascentrale op Loven verzorgt al zo’n dertig jaar schadeherstel van woningen en bedrijfspanden, biedt 24-uursservice en rekent o.a. TBV Wonen, Wonen Breburg, Interpolis en Amarant tot haar vaste klanten. ‘Maar elke offerteaanvraag is een kans’, werpt Arno op. ‘We zijn juist groot geworden door ook de kleine klant te bedienen. Dat blijven we doen.’ De statistieken van Centraal Beheer liegen er niet om: het bedrijf scoort maar liefst een 9,8 op klanttevredenheid. Groter worden hoeft voor hem niet: ‘Ik moet het kunnen blijven behappen.’

Onbetaalbaar

Een lastige tijd, maar vraag naar Arno’s drive en zijn ogen fonkelen. ‘Als je een- maal in de glaswereld zit, kom je er niet meer uit’, vertelt hij enthousiast. ‘Van straatarm tot schatrijk, ik kom overal. Nog steeds ontdek ik nieuwe glassoorten. Die diversiteit is onbetaalbaar.’ Maar zijn grootste rijkdom zijn z’n klanten. Die zal hij nooit vervelen met slappe verkooppraatjes. ‘Onze klanten willen transparante handel, een topservice én waar voor hun geld’, onderstreept hij. ‘Nou, die krijgen ze bij ons.’

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's