ROFA: We gaan het regelen

Met de modulaire oplossingen van ROFA heb je geen aannemer of interieurbouwer meer nodig om je kantoorruimte anders in te richten. Met twee man sjouw en klik je zó een nieuwe brainstormruimte in elkaar. Maar het mag ook een chillruimte of directeurskamer worden. Binnenkort kun je het met eigen ogen bewonderen in het nieuwe pand op Tradepark 58.


Uitgave: Nov-Dec 2023
Thema’s: Made in Brabant Maakindustrie Duurzaam ondernemen Duurzaamheid

Ronald de Boer is van de creatieve oplossingen en weet het meeste van de producten. Erik van den Aker noemt zichzelf ‘de commerciële saus’ en is meer van de structuren. De algemeen en commercieel directeur van ROFA vullen elkaar goed aan. Niet voor niets houden ze het al meer dan tien jaar met elkaar uit.

 

3D-stoffen
Ronald: ‘In 1991 ben ik ROFA begonnen samen met mijn broer Frank. Erik kwam erbij toen hij ons bedrijf in 3D-stoffen ging aansturen. Dat werd een succes. Later hebben we onze bedrijven in elkaar geschoven. Sinds twee jaar zijn Erik en ik gezamenlijk directeur-eigenaar.’ ROFA maakt modulaire zitsystemen en akoestische oplossingen. Het bedrijf levert vooral aan projectinrichters en industriële partners. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol, zowel in de productie als in de producten.

 

Statiegeld
Ronald: ‘Wij waren al met duurzaamheid bezig toen niemand het daar over had. Daarbij was het ons in eerste instantie om efficiëncy te doen. Onze stoelen vervoeren we bijvoorbeeld al jaren zonder dozen. Op die manier besparen we op verpakkingstijd en -materiaal. En we hebben geen afval. In 2000 kochten we een snijmachine waarmee we 10 procent snijafval konden besparen. Zo bespaarden we dus ook 10 procent op de kosten van stof. Daarin zijn we altijd pioniers geweest. Zodoende zijn we altijd heel concurrerend geweest. Inmiddels maakt die denkwijze deel uit van ons DNA.’ Erik: ‘ROFA bedenkt alles vanuit een aantal basisprincipes: duurzaam, modulair en re-use. In het ontwerpproces houden we rekening met de steeds veranderende behoefte van de kantoorgebruiker. Daarom zijn onze producten gemakkelijk uit te breiden of op te delen. En wil je er toch vanaf, dan geven wij er statiegeld voor. Zonder te shredderen of om te bouwen, gebruiken wij dat product weer.’

 

Zelfvoorzienend
Vijf jaar geleden werd het bedrijfspand verduurzaamd. ROFA is ondertussen méér dan zelfvoorzienend. Toch vertrekt ROFA voor het eind van het jaar naar bedrijventerrein Tradepark 58 in Tilburg. ‘Enerzijds omdat we onze medewerkers een fijne werkomgeving willen bieden, anderzijds omdat we onze klanten willen laten zien dat we het snappen’, vertelt Erik. ‘In ons nieuwe pand gaan we echt uitpakken. We produceren voor gerenommeerde projectinrichters zoals aarts & co. Zij richten grote ziekenhuizen en bedrijven als ASML en ING in. In ons nieuwe pand kunnen we hun architecten straks met een gerust hart ontvangen.’

 

Experienceruimte
Ronald vult aan: ‘Daar kunnen we nog beter uit de voeten met QRM en wordt de productie nog efficiënter. En we kunnen er ook beter grote en kleine series door elkaar produceren omdat we meer ruimte hebben. Maar de grootste verandering zit hem in de kantoorruimte en showroom. Die lopen straks in elkaar over in een zogenaamde experienceruimte. Onze mensen gaan in onze showroom werken. Ook richten we er werkplekken in voor onze klanten of leveranciers. Een soort hub. We hebben al afspraken gemaakt met een karpettenleverancier en een bedrijf in audiovisuele producten. Samen laten we zien hoe de ideale werkruimte eruit kan zien.’

 

Prediken partnership
Erik: ‘We versterken elkaar. Als andere partijen ook onderdeel willen worden van onze showroom, dan mogen ze ons bellen. Wij gaan hier laten zien op welke manieren je een kantoorruimte kunt inrichten. Of je nu wilt vergaderen, in alle rust wilt werken of actief wilt brainstormen. Wij hebben er oplossingen voor. Niet voor niets luidt onze slogan: we’ve got it covered. Dat slaat op onze activiteiten als stoffeerder, maar we zeggen er ook mee: we gaan het regelen.’ Hij vervolgt: ‘Daarbij prediken we partnership. De klant staat hoog in het vaandel, maar we doen het wel sámen. Als we tegen een uitdaging aanlopen, dan bekijken we samen hoe we het gaan oplossen.’

 

Rugby-mentaliteit
Ronald voegt toe: ‘Dat geldt ook voor onze medewerkers. Wij zijn erg toegewijd, dat verwachten we ook terug. Als iemand een keer vrij wil zijn dan kan dat bijna altijd. Maar als er dan een keer in het weekend iets af moet, dan rekenen we er wel op dat ze komen werken.’ ‘De lat ligt hoog’, beaamt Erik, ‘Maar we hebben weinig moeite om goede mensen te vinden. De meesten werken hier al lang. Of heel kort, maar dan passen ze hier dus niet. Als bedrijf sponsoren wij Toprugby Brabant en dan met name Oisterwijk Oysters. Die rugby-mentaliteit is hier ook ingebakken. We zijn gedisciplineerd en volhardend. We werken als een team en afspraak is afspraak. Die instelling heb ik overgehouden uit de tijd dat ik zelf nog rugbyde. Daar ben ik nu te oud voor, haha. Sporten doe ik nog wel, want zo blijf ik fit en kan ik mijn werk ook goed blijven doen.’

 

Alpe d’Huzes
Is Ronald ook een rugbyer? ‘Nee. Het hoogtepunt uit mijn sportcarrière is dat ik zes keer de Alpe d’Huez heb beklommen voor Alpe d’Huzes. Een half jaar daarvoor had ik nog nooit op een racefiets gezeten. Het was mooi om te zien hoe het hele bedrijf me daarin steunde.’

 

TEKST RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN

< Alle thema's