De initiator van de BOV-trofee is de Junior Kamer Hart van Brabant. Emile Peels is voorzitter van de speciale commissie die ieder jaar een thema kiest waaraan de te nomineren bedrijven dienen te voldoen. Dit jaar is het thema ‘Hart van de Zaak’. De finaleavond vindt plaats in de Schouwburg van Theaters Tilburg waarbij ook burgemeester Peter Noordanus aanwezig is. De BOV-trofee is uitgegroeid tot het grootste eendaagse ondernemersevent in de regio. Onder de oud-winnaars bevinden zich onder anderen Desso, Cardan, Jos van den Bersselaar Constructie en IGM Resins. Regio Business stelt de genomineerden van dit jaar graag aan u voor, we vroegen hen wie of wat hun hart van of voor de zaak is.
RIHO
RIHO is één van de weinige Europese producenten voor de sanitairmarkt en heeft alle disciplines in huis om een mooi en kwalitatief hoogwaardig product te ontwerpen en te creëren. Er heerst een sfeer van constante zelfreflectie en -verbetering met wezenlijke bijdrages van alle medewerkers. Mensen (het hart van de onderneming) maken wel degelijk het verschil bij RIHO. Operationeel Manager Iwan Jacobs: “Het speelveld waarin RIHO actief is verandert de komende decennia sterk. Demografische verschuivingen, fellere concurrentie en technologische vooruitgang leiden tot een nieuwe ordening in de sanitairbranche. De huidige bedrijfskolom komt onder druk te staan en de organisatie zal daar flexibel mee om moeten gaan. We maken momenteel de switch van een productgeoriënteerde organisatie met individuele entiteiten naar een meer functionele organisatie waarbij grensoverschrijdend samengewerkt wordt.”
ART Groep
SMS, met zijn roots in Tilburg en al meer dan 50 jaar internationaal actief in het vervaardigen van stempels, heeft vanaf de eeuwwisseling een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. In 2008 zijn door een fusie met GVW tijdig de bakens verzet in een snel veranderende markt. Dit heeft geresulteerd in een aanzienlijke schaalvergroting en ingang op de Aziatische markt voor matrijzen. “Wij willen samenwerken met partners met dezelfde innovatieve genen”, aldus Frits van der Pol, initiatiefnemer en directeur van de ART groep. “Hierdoor zijn wij in staat een one-stopshop concept te leveren voor stempels, matrijzen en automatisering.” De holdingnaam ART slaat dan ook op de slogan “Always Right Tooling”; gereedschappen tegen de beste prijs-kwaliteitverhouding. Of zoals van der Pol zegt “kwaliteit die de klant wil, niets meer en niets minder!”
Molenwijck
ServiceResidentie Molenwijck heeft een uitstekende reputatie als woon- servicecomplex voor senioren die kiezen voor een kwalitatief hoogwaardige leefomgeving. Albert Dolmans: “Onze bewoners maken bewust de keuze om een appartement te huren in ServiceResidentie Molenwijck. Enerzijds geeft deze keuze de verzekering dat ze in hun eigen woning kunnen blijven wonen ongeacht de (verpleegkundige-) zorg die ze in de toekomst mogelijk nodig hebben. Dit is uniek. Anderzijds voelen bewoners zich aangetrokken door de excellente service met aandacht voor een persoonlijk hartelijk contact, voor een sfeervolle ambiance en voor activiteiten op niveau. Dit is duidelijk voelbaar. Onze medewerkers én onze bewoners zijn het ‘Hart van de zaak’. Een kloppend hart dat levensvreugde beleeft en aan elkaar doorgeeft. Zij zijn onze ambassadeurs. Want levensvreugde heeft aantrekkingskracht.”
Gebr. Brouwers
Gebr. Brouwers heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een onderneming die het totaalpakket in de buitenruimte realiseert, van ontwerp tot volledige uitvoering, in zowel de cultuur- als civieltechniek. Aan het woord is Rene Beskers, algemeen directeur: “Veranderingen in werkzaamheden en doelgroep hebben gevolgen gehad voor onze 78 vaste medewerkers en we hebben dan ook veel geïnvesteerd in kennis en kunde van het personeel. Tevens springt Gebr. Brouwers in op duurzaamheid; het certificaat ISO 14001 is behaald en we anticiperen op biodiversiteit. Wij wachten dus niet de ontwikkeling in de markt af, maar proberen door innovatie de concurrentie voor te blijven. Ondanks de instabiele markt ziet Gebr. Brouwers de toekomst met vertrouwen tegemoet, het volgen van een duidelijke koers draagt hier zeker aan bij.” aldus René Beskers.
Vormenfabriek Tilburg
Vormenfabriek Tilburg is gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en wereldwijde verkoop van kunststofvormen voor de chocoladeverwerkende industrie en met name voor de grotere multinationale ondernemingen zoals o.a. Kraft Foods, Mars en Nestlé. Door de jaren heen heeft de Vormenfabriek alle noodzakelijke creatieve en technische kennis gebundeld, veel geïnvesteerd in de automatisering van haar proces en kan zij alle ideeën transformeren in een uniek eigentijds ontwerp. Rein Nooteboom: “Hart van de Zaak? De medewerkers zijn voor mij absoluut het Hart van de Zaak. Zonder hun expertise, klantgerichtheid en streven naar de hoogste kwaliteit zou het voor mij onmogelijk zijn om in deze economisch moeilijke tijden het schip op koers te houden. Een koers welke Vormenfabriek Tilburg in 2021 naar haar 100-jarig bestaan moet loodsen.”
Censor Trainingen
Censor Trainingen zet trainingen in als werkvorm om ‘continu verbeteren’ op gang te brengen. Iedereen doet mee, van directie tot werkvloer, en levert naar eigen kunnen zijn of haar bijdrage. Censor Trainingen ondersteunt daarbij, door tools aan te reiken waarmee werkprocessen kunnen worden geoptimaliseerd. In de programma’s van Censor Trainingen begint verbetering bij jezelf, bij je eigen houding en gedrag. ‘Verbeteren is leren!’ Censor Trainingen helpt de basis te leggen om eerst te leren verbeteren. Mede-directeur Etienne Timmermans: “De mooiste momenten zijn die waarin medewerkers, aangemoedigd door anderen, laten zien dat ze iets kunnen waarvan ze zelf en of anderen dachten dat ze het niet zouden kunnen. Daardoor groeit hun eigenwaarde; daardoor worden ze meer mens; daardoor groeit de waardering voor elkaar; daardoor gaan bedrijven beter functioneren.”