Heliko: Het beste uit jezelf halen

Hij werkt niet alleen met koffers, hij kómt sinds kort eigenlijk ook uit de koffer. Klaar voor nieuwe uitdagingen op het creatieve en sociale vlak in een bedrijf dat tot voor enkele jaren nog de zweem van de negentiger jaren in zich droeg. Richard Henderiks (46) van Heliko vertelt.


Uitgave: Sept-Okt 2016
Thema’s: Ondernemen Overnames Webshop Producties

Vanaf het moment dat hij bijna drie jaar geleden als importeur van koffers het bedrijf in Diessen binnentrad, is de omzet gestegen. Was de zaak ooit vooral gericht op productieprocessen met een club mensen die het niet gewend was om eigen input te geven, tegenwoordig heerst er in huis een hele andere flow. En dat alles door de komst van één man. ‘Ik zit inderdaad anders in elkaar’, zegt Richard Henderiks, bedrijfsleider bij DFB Cases en sinds drie jaar directeur van Heliko. ‘Ben een mensen-mens, een collega tussen mijn collega’s. Ik wil mensen motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Fouten maken mag, niets mis mee, daar leer je van. Wie geen fouten maakt, kan zichzelf niet verbeteren. Ook mijn eigen carrière heeft zich gevormd door vallen en opstaan.’

Als een speer
Zo deed Richard bijvoorbeeld acht jaar over de middelbare school waar hij begon op het gymnasium en via de HAVO eindigde op de MTS doordat hij er, volgens eigen zeggen, met de pet naar gooide. Vervolgens kwam hij in de verkoop van keukens terecht. Maar zijn gedrevenheid zorgde ervoor dat hij acht jaar geleden weer terugkeerde naar de schoolbanken. Hij vloog als een speer door de opleiding HBO-MER (Management, Economie en Recht) en behaalde daarbovenop zijn propedeuse in fiscaal recht. Via enkele omwegen kwam hij in aanraking met industriële koffers. ‘In de tussentijd was ik met mijn eigen bedrijf begonnen in de vorm van een eenmanszaak met webshop’, vertelt de van oorsprong Rotterdammer. ‘Ik kreeg steeds meer te maken met maatwerk en vanuit dit maatwerk kwam ik in contact met DFB Cases. De huidige eigenaar die met zijn gezondheid kampte, vroeg mij op een gegeven moment of ik het bedrijf niet wilde overnemen. Dit proces bevindt zich nu in een afrondende fase.’

Luisteren
DFB Cases, een productiebedrijf opgericht in 1989 met nu negen medewerkers, is gespecialiseerd in het ontwikkelen en vervaardigen van flightcases en koffers voor vervoer en opslag van onder andere meeten regelapparatuur, medische instrumenten en apparaten, geluids-, licht- en beeldapparatuur en machine onderdelen. Heliko is een jonge dynamische handelsonderneming, gespecialiseerd in snelle levering van onder meer koffers, zaklampen en batterijen. Zij richt zich zowel op de avontuurlijk ingestelde consument als op de industriële gebruiker. ‘We zijn klein en flexibel’, legt Richard uit. ‘Dit betekent dat we snel en efficiënt kunnen inspelen op de wensen van de klant. Eigenlijk bieden we verpakkingsoplossingen. Dit kan bijvoorbeeld zijn voor een presentatiekoffer, voor een flightcase of protective case binnen de industrie of voor een waterdichte kunststof koffer voor het leger. Wij zijn sterk in het luisteren naar de wensen van de klant en zelfs bereid om in dit belang aanpassingen te verrichten in het productiesysteem. ‘Nee’ verkopen we liever niet.’

Unieke service
Dit is Richard ten voeten uit. Een echte dienstverlener, geen verkoper die zijn producten kwijt moet zien te raken. Laatst nog werd hij gebeld door Sony die eerder zaken deed met een concurrent. Maar omdat die niet aan de leveringsverplichting van drie weken kon voldoen, werd er contact gezocht. Richard ging erheen, keek zorgvuldig naar de techniek van de getoonde kisten en ging meteen op zoek naar verbeterpunten en oplossingen. Dit voor zover het de techniek betreft. Maar toen toonde hij dat stukje kwalitatieve dienstverlening, die unieke service die het bedrijf van andere bedrijven onderscheidt. ‘Het probleem was dus een te lange levertijd’, verheldert hij. ‘Dus besloot ik ons proces daaraan aan te passen. Gelukkig laat de kleinschaligheid van ons bedrijf dat toe. Sony mogen we nu tot een van onze gewaardeerde klanten rekenen.’ Andere klanten van Heliko zijn o.a. Philips, ASML en tal van overheden, maar ook tv-zenders waaronder SBS.

Inspirator
Hij is creatief en betrokken, heeft volop aandacht voor de mens en het product. ‘Ik kan wel handig zijn in het bedenken van oplossingen, maar zonder mijn mensen kom ik natuurlijk niet ver’, merkt hij op. ‘Het is de samenwerking met het team dat tot een goed resultaat leidt. Mijn ambities? Ik hoef met mijn zaak absoluut niet de grootste te zijn, maar graag wel de beste.’ Door zijn medewerkers wordt hij gezien als een inspirator, iemand die anderen aanspoort om met eigen talent aan de slag te gaan. Binnen de nieuwe flow die nu door de onderneming stroomt, vindt Richard groei en ontwikkeling op persoonlijk niveau erg belangrijk. Dit probeert hij te bereiken door het aanbieden van diverse cursussen en stageplekken. ‘Tijd voor meer reuring in de tent met jonge mensen’, aldus een bevlogen Richard. ‘Klaar om naar buiten te stappen en vol vertrouwen en enthousiasme de reis te vervolgen.’ Dat gaat zeker lukken als je het mij vraagt. De weersvoorspellingen zijn zonnig en de koffers staan gereed. 

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Linn de Kort

< Alle thema's