Van Boekel accountants en adviseurs: Hier mag je alles zeggen

De stijlvolle receptionisten heten Désirée en Magreth en kennen iedereen bij naam. Aan de muur hangt opvallende kunst. Ik zie een enorm portret van John Lennon en daarna uitvergrote platenhoezen van Brainbox en The Who.


Uitgave: Sept-Okt 2016
Thema’s: Accountancy

Linda van Hoof (46) en Joris Verhoof (43) zijn aan het woord, namens hun club van vijf vennoten, die de kern vormt van het 70-jarige Van Boekel accountants en adviseurs. Wanneer ik vraag van welke social media ze gebruik maken, zegt Joris: ‘Facebook, LinkedIn, Twitter en Tinder. Dat laatste is een grapje.’ ‘We zijn geen grijze muizen kantoor’, bevestigt Linda mijn eerste indruk. Zoveel was al duidelijk.

Broeders van Liefde
Het bedrijf werd in 1946 opgericht door Piet van Boekel, samen met een compagnon, en eind jaren tachtig door zonen Paul en Franck overgenomen. Van Boekel vestigde zich op verschillende locaties in Tilburg en streek uiteindelijk neer in het voormalige klooster van De Broeders van Liefde. De broers Van Boekel maken inmiddels officieel geen deel meer uit van het bedrijf, maar bleven er nog lange tijd aan verbonden. Bijzonder is het cadeau wat Franck zijn voormalige collega’s gaf. Nu, 70 jaar na oprichting, kan er een drankje worden genuttigd in ‘zijn’ bar.

Tot het graf
Joris: ‘We zijn uitgegroeid tot een professionele full service organisatie. Gekwalificeerde adviseurs op een breed terrein: management en organisatie, financiële administratie, fusie- en overnames, HRM advies en fiscale aangelegenheden. Dat we onze specialisaties hebben en de vereiste vakkennis, spreekt voor zich. 70 jaar ervaring geeft vertrouwen, wat we nooit beschamen. Maar cijfers zijn niet de voornaamste reden om voor ons te kiezen. Mensen komen hier om hun lief en leed te delen en vaak van de wieg tot het graf begeleid te worden. Persoonlijke betrokkenheid is wat ons echt bijzonder maakt.’ ‘Iemands adviseur zijn vereist ook vertrouwelijkheid. Je bouwt een band op die verder gaat dan de boeken alleen. Mensen stellen ons ook vragen als: ‘Ik wil scheiden. Wat voor consequenties heeft dat voor mijn bedrijf?’ Onze muren hebben geen oren.’ Linda, naast controlerend accountant ook moeder van vier dochters, vervolgt: ‘Er wordt gelachen en gehuild aan deze tafel. Hier mag je alles zeggen. Soms is het nodig om iemand een aai over zijn bol te geven, soms een schop onder de kont.’

Glossy
Twee keer per jaar geven ze een glossy uit. Van Boekel B4B; samengesteld uit persoonlijke verhalen van cliënten. ‘Accountantsorganisaties zijn van oudsher gesloten. Wij zijn wars van stijftruttigheid. We koketteren juist met onze klanten omdat we trots op ze zijn. Ze mogen zich profi leren en presenteren in ons magazine. Het wordt verspreid onder onze klanten, vooral uit het regionale MKB, die dat erg leuk vinden. We willen een gemeenschap creëren en zijn daarin vernieuwend.’

Altijd iemand thuis
De persoonlijke klantrelatie komt ook duidelijk naar voren uit het feit dat altijd tenminste één van de vijf vennoten aanwezig is. ‘Daarom is het ook fijn voor ons dat Bart niet op vakantie kan omdat hij honden, kippen en varkens houdt. Er is dus, ook in de zomer, altijd iemand thuis. Wij komen allemaal uit de buurt, net als de meeste bedrijven voor wie we werken. We zijn actief betrokken bij Tilburg Culinair, het Festival van het Levenslied en tal van sportieve activiteiten. Daar kom je ons en onze naam ook tegen. Onze Frank is een fanatiek ijshockeyer en zijn ingelijste T-shirt met nummer 17 van de Tilburg Trappers is hem heilig.’

Uit de horeca
Joris vertelt dat zowel Linda als hijzelf in de horeca gewerkt hebben. ‘Iemand met ervaring in de horeca die hier komt solliciteren, heeft bij mij een streepje voor’, zegt hij. ‘Het zijn empathische werkpaarden die van humor en gezelligheid houden. Oprechte gastvrijheid is, bovenop de vereiste vakkennis, een pre in dit beroep. Bovendien moet je een kameleon zijn en je kunnen verplaatsen in elke klant. Dat is nodig omdat we ook brainstormen over de toekomst. We kennen de familie, zijn op de hoogte van emotionele ups en downs.’

Oude jongensschool
Hun gastvrijheid vind je terug in het Business Meeting Point. ‘Klanten kunnen gratis een vergaderzaal reserveren om bijvoorbeeld vertrouwelijke gesprekken over een bedrijfsovername te voeren of een sollicitant te ontmoeten. Er is wifi , er zijn printers, we schenken koffie en thee.’ In de voormalige oude jongensschool naast het kantoor, is een conferentieruimte gesitueerd. ‘Daar geven we geregeld presentaties over nieuwe regels van de fiscus, zoals onlangs de afschaffing van de VAR. Laagdrempelig en visualiserend, zodat het voor iedereen te begrijpen is. Met daarna een borrel in Francky’s Bar.’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's