Sunware: Aan de bak!

De verbazing voert de boventoon. Sunware… bekende naam, maar waarvan? Iets met zonnebrillen, badpakken? Nee, dat is het niet. Zonnepanelen dan? Als je het logo ziet, weet je het pas. Dit merk ken je wel degelijk! En dan zitten ze ook nog eens in Tilburg en maken ze hun producten grotendeels in de regio en de eigen fabriek in Waalwijk. Alles Made in Brabant dus!


Uitgave: Sept-Okt 2021
Thema’s: Maakindustrie Made in Brabant Interieur Lifestyle Design

Leon Kuypers is één van de drie directeuren van Sunware: samen met Roland Roolvink en André Jacobs nam hij het bedrijf waar ze alle drie al werkten in 1995 over. Even voor het historisch besef: Sunware werd in 1978 opgericht, door de twee pioniers Theo Hendriks en Herman Mudde. Zij droegen het stokje over, in goede harmonie en in vol vertrouwen. Tot op de dag van vandaag houden de Sunware-mannen contact met Theo en de familie van Herman. Waarom deze historische terugblik? Omdat de basis belangrijk is en blijft bij Sunware. Wil dat zeggen dat Sunware door de jaren heen niet veranderd is? Integendeel!

Perfect georganiseerd
Het motto ‘perfectly organised’ slaat niet alleen op de slimme, functionele en stijlvolle opbergoplossingen voor in en rondom het huis. De enorme hallen met alle producten, de kantoorruimtes en de buitenruimtes op het industrieterrein in Tilburg en in Waalwijk zijn ook goed georganiseerd. Want niet alleen voor klanten geldt dat een georganiseerde omgeving rust in het hoofd geeft. Ook voor het uitdenken, ontwerpen, produceren en distribueren van de prachtige producten is dat een factor van belang. En eerlijk is eerlijk, als klanten door de mooie showroom lopen, krijgen ze vanzelf zin om hun keuken te herorganiseren of om dat rommellaatje in de badkamer tot een perfect overzichtelijke beauty-la te transformeren. De bakjes en bakken in verschillende trendkleuren zijn een lust voor het oog. De ene slimme oplossing volgt de andere op, of het nu voor de babykamer of het thuiskantoor is. Of voor opbergers voor kerstballen, buitenspullen of medicijnen: er is werkelijk voor elk opbergprobleem een oplossing. En dat voor een mooie prijs en een hoge kwaliteit. Want daar wordt nooit op ingeleverd bij Sunware.

Enorme transformatie
Leon: ‘We kunnen wel zeggen dat we de afgelopen jaren een enorme transformatie hebben doorgemaakt. We brachten meer focus aan in het assortiment en profi leren onszelf steeds meer als een sterk merk. We zijn van het traditionele retailkanaal naar een omnichannel marktaanpak gegaan, dat zijn grote stappen die we met kleine stapjes bereikt hebben. Door die kleine stappen weten we zeker dat wát we zeggen ook echt waarmaken. Een andere grote ommezwaai is onze focus op duurzaamheid. We voelen de maatschappelijke relevantie op elk niveau. En daar handelen we ook naar. Met kleine dingen, zoals zo min mogelijk plastic bekertjes in huis en het gebruiken van minder maar vooral ook duurzamere verpakkingen. We zorgen er ook voor dat er geen grondstoffen verspild worden. Het machinepark in Waalwijk is stap voor stap aangepakt, zodat het minder energie verbruikt. Inmiddels wordt 40 procent van onze producten van gerecycled materiaal gemaakt. Onze opbergboxen zijn aan het eind van de levensduur 100 procent recyclebaar. Een andere fl inke investering zijn de zonnepanelen die we op onze daken hebben liggen. Zo’n 3.000 stuks in Tilburg en ook 1.700 stuks in Waalwijk, de stroom die we opwekken zetten we voor onze eigen productie in.’

Thuis
Duurzaamheid zit niet alleen in het opwekken van de eigen stroom en het reduceren van de afvalberg. Het is ook goed zorgen voor de mensen en hen meenemen in het duurzame gedachtengoed. Stapje voor stapje, want anders werkt het niet. Leon: ‘Iedereen denkt en doet mee. Zoals met alle veranderingen, je moet de tijd nemen om het echt goed door te voeren. Inmiddels durf ik te zeggen dat alle medewerkers een aantal duurzame acties kunnen benoemen. Wij moeten goed voor deze mensen zorgen, we zijn aan het verbouwen om onder andere een mooi, fi jn bedrijfsrestaurant te creëren. Waar mensen in alle rust lekker kunnen werken, eten en samenkomen. Waar onze medewerkers, en ook onze collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt, zich ook echt thuis voelen. Er zijn dagelijks zo’n 100 medewerkers aan het werk en we doen er alles aan om hen prettig te laten werken.’

People, planet, profit
Leon: ‘Ik denk dat alle ondernemers uitrekenen wat duurzaamheid oplevert, dat hebben wij in eerste instantie ook gedaan. Het mooie is dat er iets veel groters uit is gegroeid, een strategische koers voor de toekomst. Een overtuiging die in het hele bedrijf leeft. Wij zijn ervan overtuigd dat die slag noodzakelijk is om relevant te blijven als bedrijf. We gaan voor people, planet én profit.’

Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Jules van Iperen

< Alle thema's