Ricoh Document Center: Lokale oplossingen van wereldklasse

Ricoh Document Center ’s-Hertogenbosch (RDC) is leverancier van producten en diensten in IT en document solutions. De multifunctionele afdrukapparatuur heeft gezorgd voor de naamsbekendheid, maar ondertussen gaan de producten en diensten veel verder. De samenwerking tussen Ricoh Nederland en de lokale ondernemers van het RDC is daarbij cruciaal.


Uitgave: Aug-Sept 2010
Thema’s: Document management systemen ICT & Telecommunicatie

Patrick Roelandt, directeur Business Solutions Ricoh Nederland: 'We leveren multifunctionals, (copy)printers, faxen, grootformaten en apparatuur die speciaal is ontwikkeld voor grote volumes. Elk apparaat kan worden gekoppeld aan allerlei toepassingen. Intensieve bedrijfsprocessen zoals elektronisch factureren, digitaal archiveren en inkoopmanagement verlopen hierdoor snel, foutloos en efficiënt. Juist het MKB kan met zo’n totaaloplossing veel geld besparen.'

Om de hoek
Op het hoofdkantoor van Ricoh Nederland wordt het beleid bepaald, worden opleidingen verzorgd en nieuwe diensten ontwikkeld. Roelandt: 'Je zou het Ricoh Document Center in ‘s-Hertogenbosch kunnen zien als ons lokale kennis- en contactcentrum. Dat wil overigens niet zeggen dat bedrijven die Ricoh inschakelen een adviseur krijgen die vooral sterk is in techniek. Onze advieswerkzaamheden en leveranties gebeuren vanuit de lokale centra. Hier zitten de mensen die weten hoe dingen in de praktijk werken. Ze weten waar MKB’ers tegenaan lopen en kennen onze producten en diensten. Hierop baseren zij hun advies. Ze zitten bovendien overal in het land ‘om de hoek’ en kunnen dus snel ter plaatse zijn. Ricoh Nederland levert het technisch vernuft erachter.'

Betaalbaar
Raymond van Beers, directeur van RDC ’s-Hertogenbosch: 'Juist binnen het MKB worden kopieermachines en printers nog te vaak gezien als een noodzakelijk kwaad. Toch kunnen juist kleinschaliger bedrijven veel baat hebben bij documentoplossingen die zijn gekoppeld aan hun afdrukapparatuur. Ricoh Nederland heeft niet voor niets een afdeling Business Solutions opgezet, waarvan alle kennis ter beschikking wordt gesteld aan ons als Document Center. Enkele voorbeelden: een binnenkomende factuur kan met één druk op de knop worden gedigitaliseerd en worden ingelezen in de financiële administratie. Digitale archivering bespaart tijd en ruimte en voorkomt fouten. Elektronisch factureren levert enorm veel kostenvoordelen op. Op het gebied van printing zijn er steeds meer mogelijkheden zoals ‘hot-spot’, ‘follow-me printing’ en beveiligd afdrukken. Grote bedrijven maken vaak al gebruik van deze mogelijkheden. Maar nu zijn ze ook voor het MKB betaalbaar.' Doorlichting van de bedrijfsprocessen leidt bij een gemiddeld bedrijf tot minimaal 15% kostenbesparing. 'De inventarisatie gebeurt uiterst professioneel en de klant kan op basis van het advies zelf beslissen of en wanneer hij wil starten met besparen. Besluit de ondernemer om over te stappen op de oplossingen van Ricoh, dan gebeurt de implementatie nagenoeg geruisloos. De bedrijfsprocessen gaan gewoon door.'

< Alle thema's