Van twee naar honderd werknemers. Een omzet die de laatste 3 jaar met 182 procent groeide. Frank Cooler weet wat groei is. ‘Misschien ben ik hier wel het meest trots op.’ Hij opent de deur van de archiefruimte: iets ter grootte van een flinke bezemkast. Met zijn compagnon Henk Wiggers heeft hij daadwerkelijk het paperless office gecreëerd. Nergens klinkt ook het geluid van een telefoon. Alles gebeurt online. Dat was het beeld dat Wiggers tien jaar geleden voor ogen stond. Laat de mensen zelf hun dossier online beheren. Dan ontloop je de fouten in de overdracht van gegevens. Cooler, als marketingadviseur, vond het een intrigerend idee. ‘Ik had net besloten geen compagnons meer te nemen door een minder positieve ondernemerservaring. Maar mijn hart begon sneller te kloppen bij de gedachte de verzekeringswereld te veranderen. Door eerlijk te zijn en de kleine lettertjes te laten verdwijnen. Dat is echt mijn persoonlijke missie geworden.’
Trends
Wat Cooler en Wiggers deden, was heel goed kijken naar de trends van dat moment. In de vorige eeuw (1999) worstelden veel ondernemers met de vraag: 'hoe gaat de nieuwe wereld eruitzien en wat gaat internet ons opleveren?' Online bestellen en bezorgen was in opkomst. ‘Wat prettig is, is dat je voor verzekeringen niets thuis hoeft te bezorgen. Wiggers was daarin een visionair in mijn ogen. Het lukte hem out of the box te denken, terwijl hij al jaren in de verzekeringen zat. Hij voorzag ook dat met de kennis die voor iedereen via internet beschikbaar kwam, de klant aan de knoppen komt te zitten. Mensen zelfverzekerd maken. Dat werd onze visie en daarmee kunnen we nog jaren vooruit.’
Vormgeving en visualiseren
‘Succes? Groei? We beginnen pas’, zegt Cooler. ‘Wij beschouwen vormgeving en het visualiseren als een belangrijk onderdeel van ons succes. Daarin heeft mijn
andere compagnon Sjef van der Schoot een groot aandeel.’ De technologie wordt onder licentie aan andere partijen verkocht. In die business tak verwacht hij nog veel groei. ‘We hadden verwacht dat het veel sneller zou gaan. We dachten zelfs dat we te laat waren. Maar het duurt nu eenmaal een tijd voordat de technologie-pioniers het systeem gaan gebruiken en de rest volgt.’
Vleugels en nominaties
‘In het begin kregen we zelfs geen enkele vooraanstaande ict-onderneming mee in ons idee. Iedereen zei: 'wat jullie willen kan niet.' Tot we bij Microsoft uitkwamen. Toen kregen we de wind in onze drie zeilen. Onze visie sloot aan bij wat klanten zelf willen, de keuze voor Microsoft en de ontwikkelingen vanuit de wetgeving hielpen ook. Door het gebrek aan transparantie bij de banken en de verzekeringen nam de noodzaak om de consument te gaan beschermen toe. Dat geeft het bedrijf nu vleugels, nominaties en prijzen. Als je eerst maar je missie duidelijk voor ogen hebt en eraan vasthoudt. Ga geen berg beklimmen om er halverwege achter te komen: ik had liever de berg hiernaast beklommen.’
Tips voor ondernemers van Frank Cooler
1. Denk altijd vanuit je klant. De klant is koning, de muis is de scepter en wie klikt, beschikt. Je bent maar één klik verwijderd van je concurrent. Vraag niet aan de klant wat hij wil, maar vraag: Wat kunnen we beter doen?
2. Blijf bereikbaar. Reageer snel op berichten. Volg alerts (wat wordt er over je gezegd). Blijf klant in je eigen bedrijf.
3. Kies je missie. Een doel waar het personeel en je klanten achter kunnen staan. Iets wat je vanuit jezelf (authenticiteit) echt motiveert. Je moet het menen, anders houd je het ook niet vol.
4. Toon moed. Volharding. Juist ook in tijden van crisis. Volg de trends, zie de kansen en leer op een andere manier te denken.