Acht jaar geleden besloten zij zich te richten op zuiver belastingadvies en af te stappen van de traditionele combi ‘accountancy & belastingadvies’. Dit initiatief was toentertijd niet alleen uniek, maar volgens sommige kenners ook (te) gedurfd. De tijd heeft Taxperience echter ruimschoots gelijk gegeven.
Doodlopende wegen
‘Gebaande paden zijn niet langer de aangewezen weg om van A naar B te komen. De weg die men dan wel moet volgen, zal voor elk bedrijf anders zijn. Toch zijn er sectoroverschrijdende conclusies. Het gegeven dat traditionele verdienmodellen hun langste tijd hebben gehad is één ervan. Over de hele breedte van de markt staan tarieven onder druk, terwijl bedrijven met nieuwe verdienmodellen het juist goed doen’, legt Ruben uit. ‘Ondernemers zijn vaak bang om omzet te verliezen door nieuwe wegen in te slaan; maar soms moet je juist omzet verliezen om te groeien. Moet je durven kiezen voor visies waarin je de toekomst ziet en afstappen van wat jarenlang succesvol is geweest. Kijk maar naar Philips die de switch durfde te maken van tv’s naar medische beeldvorming. Een andere evolutie is dat steeds meer ondernemers samen gaan ondernemen. Het besef elkaar nodig te hebben groeit zienderogen. Maak wel vooraf duidelijke afspraken over de te verdelen winst (of verlies)’, vult Ramon aan.
Disrupters
Ramon: ‘Waar vroeger sprake was van zeven vette en zeven magere jaren, verlopen cycli tegenwoordig en in deze conjunctuur veel sneller. Misschien is er wel geen sprake meer van economische seizoenen. Daarom moeten ondernemers continu bezig zijn met marktbenadering.’ ‘Elke dag staat er namelijk wel een nieuwe marktpartij op die dankzij het digitale platform zijn product of dienst vrijwel meteen aan de markt kan tonen. Dit soort ‘disrupters’ wordt niet belemmerd door enige voorgeschiedenis; ze gaan blanco de markt op en de klant tegemoet. Wie op de bank zit te slapen (lees: niet alert is op wat in de markt gebeurt), kan voor hij het beseft klanten kwijtraken aan die nieuwe spelers op de markt’, voegt Ruben toe.
Speedbootjes
‘Snelheid wordt steeds meer de onderscheidende factor. De klant wil iets nú en kiest voor degene die hem dat nú kan leveren. Ook op het vlak van snelheid zijn kleine bedrijven in het voordeel. Zij zijn de wendbare speedbootjes die de grotere, logge tankers te snel af zijn. De dynamiek van de 24/7-dienstverlening neemt steeds meer toe. In Centraal- en Oost-Europa vindt men het vanzelfsprekend om op zondag of na 20u geholpen te worden (Taxperience heeft onder meer vestigingen in Moskou, München, Praag, Warschau en Boedapest). Maar als het gaat om de 24-uurseconomie, heeft Nederland nog een achterstand in te halen’, vertelt Ramon met veel enthousiasme. Zijn broer voegt hier nog aan toe: ‘Dat geldt zeker voor de financiële dienstverlening. Elke ondernemer moet zich derhalve afvragen hoe snel hij zich kan aanpassen aan deze veranderende markt. Sterker nog, hoe kan hij de markt telkens een stap voorblijven?’
Ga vreemd
‘Nederlandse bedrijven zouden bovendien meer internationaal moeten gaan’, vervolgen de broers. ‘Als de concurrentie uit het buitenland kan komen, waarom zou jij dan niet in zijn markt actief zijn? Als je iet goeds hebt bedacht, waarom het dan niet over de grenzen brengen? Echte ondernemers willen blijven groeien en om te groeien, moeten ze zeker afzetpunten buiten de landsgrenzen zoeken. Echte ondernemers zijn bovendien niet snel tevreden met wat ze hebben bereikt. Ondernemers die dat wel zijn, lopen het gevaar in te dutten en kunnen beter een manager inhuren om de boel te consolideren. Maar het zit wel goed met de Nederlandse ondernemerszin. Enerzijds zit het in onze genen anderzijds heeft deze crisis iedereen wakker geschud.’