BOON: Het huidige systeem is totaal niet van deze tijd

Hij is trendsetter. A rebel in the plantbased market. Met een mailtje over eiwitrijke bonen van Hollandse bodem, haalde Michael Luesink (33) de grote supermarkten binnen. Maak kennis met BOON.


Uitgave: Jan - Feb 2022
Thema’s: Food Ondernemen met visie Ondernemen Productie Productontwikkeling

Serieus waar: een mailtje. Maar wel eentje waarin de oprichter en eigenaar van deze foodconceptstore zijn innovatieve visie deelde. Over dat Nederland een bonen- en eiwitland kon worden en dat die bonen in eigen land geteeld konden worden. ‘Sommige mensen uit mijn omgeving lachten me uit’, zegt Michael (33). ‘Zeker toen ik als een van mijn eerste doelen stelde om binnen één jaar AH binnen te halen. Dat triggerde iets in me.’ AH zei ja, want Michael bracht innovatie in de vorm van een nieuwe productcategorie en had zijn bedrijf dusdanig schaalbaar ingericht op het gebied van kwaliteit en productie om waar te kunnen maken wat hij beloofde.

Is Nederland rijp?
BOON maakt sinds 2015 innovatieve producten van Nederlandse bodem. Haar missie luidt: dieren uit de voedselketen halen en mensen minder vlees laten eten. Is Nederland hier rijp voor? ‘Vijf jaar geleden bedroeg de vega-consumptie 100 miljoen euro’, vertelt de jonge ondernemer die Food Innovation aan de HAS studeerde. ‘Dit jaar groeit die naar 280 miljoen. In 2019 is de consument twee kilo minder vlees gaan eten ten opzichte van het jaar ervoor. Je zou kunnen zeggen dat men er rijp voor is. Mooi, want als je vlees terugdringt, dring je ook de intensieve landbouw terug waarop granen voor de dieren worden verbouwd die we vervolgens slachten en opeten. Geen efficiënte manier om eiwitten te consumeren. Deze verspilling moet stoppen.’

Geroemd zij de boon!
De boon zit al decennia verstopt in potten en blikken en behoorde tot voor kort tot de conservengroenten. De conservenmarkt staat echter onder druk doordat mensen meer vers zijn gaan eten. Michael: ‘Ik heb tijdens mijn studie een innovatietijdlijn gemaakt om te bestuderen hoe het stoffige imago van de boon doorbroken kan worden. Door haar te roemen. Niet alleen vanwege het hoge eiwitgehalte, maar ook omdat ze veel vezels, vitamines en mineralen bevat.’ BOON is de nieuwe generatie vleesopvolgers en heeft geen enkele behoefte om vleesproducten te imiteren. ‘Als je van bonen een balletje maakt, snapt iedereen dat het eiwitten op je bord zijn. In de toekomst maken we de stap naar andere categorieën. Geen vleesopvolgers meer, maar bonen in pure vorm. In plaats van aardappelen, vlees en groenten op je bord, kun je bonen, granen en groenten eten om alle voedingswaarden binnen te krijgen. We zijn overigens geen vleesvervangersbedrijf, maar een bonenbedrijf.’

Dragons Den
In het begin was Michael dag en nacht in de weer. Overdag werkte hij voor zijn eigen bedrijf en ’s avonds gaf hij kookworkshops in kookstudio’s. De volgende ochtend begon alles weer van voor af aan. ‘Pas toen ik na een Dragons Den een ton kon lenen van Ondernemerslift.nl kon ik mezelf een salaris verschaffen. Bijbaantjes waren vanaf toen verleden tijd: mijn focus ligt nu 100 procent op de business.’ Het gaat voortvarend met de onderneming die uit acht medewerkers bestaat. Michael ervaart geen concurrentie. ‘Dat er steeds meer bedrijfjes komen die zich richten op plantaardige producten is alleen maar goed; tenslotte moeten er straks ook fabrieken komen voor vleesopvolgers.’ Een grote uitdaging voor Michael was om van startup naar scale up te gaan wat vraagt om goed leiderschap. Deze fase wist hij succesvol te doorlopen. ‘De eerste vijf jaar was ik de enige zelfstandige in het bedrijf. Afgelopen jaar hebben we er een CEO bij betrokken. Hij neemt de algemene leiding voor zijn rekening en ik richt me op nieuwe business en innovatie. Over vijf jaar willen we een grote speler zijn in de eiwittransitie door nu al een goede strategie te ontwikkelen en de juiste mensen aan te trekken.’

Het dier als massaproduct
Op de muur in zijn foodconceptstore staat met grote letters ‘wereldverbeteraar’. Ziet hij zichzelf zo? ‘Als dierenliefhebber geloof ik niet in het systeem van megastallen en intensieve veehouderij’, zegt hij overtuigd. ‘We zien het dier niet als dier, maar als massaproduct. Dit is een heel droevig systeem, totaal niet van deze tijd. Zeven miljard mensen op aarde worden er straks negen. Er is geen ruimte meer op deze aarde om nog meer landbouwgrond voor diervoeder te gebruiken, maar landbouwgrond hebben we wel nodig om alle mondjes te kunnen blijven voeden. Minder vlees eten draagt bij aan de oplossing. Sterker, dat heeft een grotere impact op ons klimaat dan de aanhoudende focus op duurzame energie.’ 

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's