Dalco Food: Romantiek in een familiebedrijf? Soms ver te zoeken

In 2019 gingen Dalco Food uit Oss en de Hilton Food Group, een van de grootste producenten en verpakkers van vers vlees in Europa, een joint venture aan. Onlangs is dit uitgemond in een volledige overname. De gewenste klik tussen beide bedrijven was er vanaf het allereerste contact, inmiddels alweer vier jaar geleden. ‘Wij zijn ooit begonnen als slagerij’, vertelt Marian Wagemakers, algemeen directeur van Dalco Food. ‘Hilton Food is natuurlijk een enorme, beursgenoteerde onderneming maar ik herkende heel erg dat gevoel waarmee ik ben opgegroeid. Ook zij vormen bovendien van origine een familiebedrijf.’


Uitgave: Jan - Feb 2022
Thema’s: Food Productie Producties Productontwikkeling Overnames Opvolging & Overname

Gerard Wagemakers richtte Dalco Food in 1975 op in Oss. In de loop der tijd is de onderneming van een horecaslagerij uitgegroeid tot een specialist in het ontwikkelen en produceren van vegetarische en veganistische producten. Met inmiddels een tweede vestiging in Oosterhout. ‘Ontstaan uit een natuurlijke nieuwsgierigheid naar wat je allemaal kunt met verschillende grondstoffen. Dat is de rode draad binnen ons bedrijf.’

Tegen de stroming in
Voor Marian was het niet vanzelfsprekend om toe te treden tot het familiebedrijf. ‘Op mijn zestiende wilde ik naar de slagersvakschool. Mijn vader ontmoedigde dat. Ik was een vrouw. Met andere woorden: ik moest een gezin starten. Ik ben mijn eigen weg gegaan. Na mijn studie rechten werkte ik onder meer als jurist en in de communicatie.’ Ze bleef echter betrokken als aandeelhouder. ‘Toen we in 2009 gedoe kregen met de milieuvergunningen kwam mijn juridische achtergrond van pas. Samen met Stefan van den Hanenberg ben ik daar ingedoken. In 2014 hebben wij het stokje officieel overgenomen van mijn vader. Op basis van volledige gelijkwaardigheid overigens. Bij opvolging is het essentieel dat je jezelf goed kent. Je moet weten wat je wel én niet kunt. Stefan en ik vullen elkaar perfect aan. Hij focust zich op productie en productontwikkeling; ik houd me bezig met het uitzetten van de grote lijnen. Ik wilde het ook niet alleen doen. Ik krijg energie van het samenwerken met anderen, dat is mijn natuur.’

Ik sta in voor 150 gezinnen
De opvolging stelde haar vader in staat als mantelzorger op te treden voor haar zieke moeder. Zij overleed vijf jaar geleden. ‘Hij is inmiddels 81 jaar en loopt nog steeds regelmatig binnen. Het bedrijf was hun lust en hun leven. Maar hoe druk ze ook waren, met etenstijd zaten we als gezin allemaal aan tafel. Dat heb ik ook altijd gedaan met mijn gezin. Ik geloof niet in de romantiek van het familiebedrijf. Je ziet vaak dat alles in het teken staat van het bedrijf. Dat heb ik geprobeerd te voorkomen. Mijn zoons zijn nu 15 en 19 jaar; zij hadden geen interesse om de zaak over te nemen. Dat was voor mij echter niet de voornaamste reden om voor bedrijfsovername te kiezen. De toekomst van het bedrijf is leidend bij al mijn keuzes. Ik ben verantwoordelijk voor de 150 gezinnen van onze medewerkers. Uiteindelijk zijn we een relatief kleine onderneming in een business waarin de concurrentie groot is. Tegelijkertijd hebben we ambitieuze plannen. Om de volgende stap te kunnen maken, moesten we aansluiting zoeken bij een sterke partner, dat is de Hilton familie geworden.’

Neuzen dezelfde kant
Een courtship periode in de vorm van een joint venture (waarbij beide bedrijven in dit geval 50 procent van de aandelen bezitten, red.) kan Marian iedereen aanraden. ‘Niemand is de baas dus je moet er samen uitkomen. Het geeft je ook de tijd om elkaar te leren kennen. Om een overname te laten slagen, is het belangrijk dat je elkaar iets te bieden hebt. Hilton Food wil graag groeien op de vegetarische markt; daar kunnen wij iets voor hen betekenen. Zij vormen daarnaast geen concurrent voor onze klanten en, net als wij, streven zij ook naar een partnership met alle betrokken stakeholders. Wat ons betreft alle reden om de joint venture om te zetten in een volledige overname.’

Grootse plannen
Uiteraard heeft ook Dalco Food last van coronaperikelen - met name in de vorm van uitval van personeel en allerlei aanvullende hygiënemaatregelen. Het weerhoudt hen er echter niet van om door te gaan op de ingeslagen weg. ‘In eerste instantie verandert er met de overname niet veel voor onze medewerkers. Ik blijf zelf ook algemeen directeur. De overname brengt mij persoonlijk vooral rust én mentale vrijheid. Voor het eerst in lange tijd kan ik, zowel voor mezelf als mijn gezin, bespreekbaar maken waar ik me op ga focussen: waar ligt mijn toegevoegde waarde? Op de langere termijn gaat er wel degelijk iets veranderen. Over twee jaar willen we onze vestiging in Oss sluiten en alles verhuizen naar Oosterhout. Onze productielocatie hier gaan we uitbreiden, met als doel de productievolumes te verdubbelen. Een team van Hilton helpt ons daarbij. Ik ben trots op wat we tot nu toe met z’n allen opbouwden en heb alle vertrouwen in de toekomst. Het wordt echt een super fabriek.’ 

Tekst: Astrid Berkhout
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's