Eh. Veel lol? ‘Nogal’, lacht de Eindhovense ondernemer die in 2021 voor een reisje naar Ibiza twee vliegtuigen voor zijn vierhonderd medewerkers charterde. ‘We staan in de scène bekend om onze feestjes.’
Eens en nooit meer
Niemand kan van Sendcloud zeggen dat ze hun mensen niet waarderen. Sterker, nadat ze vorig jaar door veranderende marktomstandigheden collega’s moesten ontslaan, kregen de recruiters die hen hadden binnengehaald de taak opgelegd ze elders weer onder te brengen. ‘Deze gebeurtenis hakte erin’, weet Sabi nog goed. ‘Je wil niemand op straat zetten. Ik hoop dit nooit meer mee te maken.’
Mondiale powerhouse
Sendcloud werd in 2012 opgericht door de vrienden Sabi Tolou, Rob van den Heuvel en Bas Smeulders. Het softwarebedrijf, met twee fysieke kantoren in Eindhoven en München, koppelt webshops aan pakketvervoerders. Op die manier kunnen webwinkels het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, in een paar klikken optimaliseren. ‘We raken geen enkel pakje aan’, verduidelijkt de co-founder, verantwoordelijk voor de commerciële tak. ‘We automatiseren het logistieke proces.’ Na jaren van succes en een dip vorig jaar, mag Sendcloud zich vandaag weer een groeiorganisatie noemen. De ambitie: de stap naar een mondiale powerhouse.
Gelukzalige bestemming
‘Dit betekent zoveel mogelijk kennis opdoen en andere markten verkennen’, verheldert Sabi. ‘In rap tempo de Europese markt domineren, daarna de Amerikaanse.’ Vanwaar die haast? ‘Dat is betrekkelijk. Er zijn bedrijven die in twee jaar doen wat wij nu in elf jaar hebben gedaan. Tijd is beperkt, pak je kansen. Hoe sneller je dingen voor elkaar krijgt, hoe meer tijd je hebt om andere dingen te doen. Je zou het inderdaad een logistieke benadering kunnen noemen, haha.’ Ondernemen op hoog level kost hem weinig en schenkt hem veel. Op ‘wat koppijn na zo af en toe’, biedt het Sabi vooral nieuwe deuren die opengaan en ongelooflijk veel energie: ‘Met een team van vierhonderd man zijn we een trein ingestapt en reizen we naar dezelfde bestemming. Daar word ik gelukkig van.’
Rijk zijn is kunnen delen
Sabi merkt op dat het zijn toegewijde mensen zijn die het enorme succes van Sendcloud mogelijk maken. De jonge multimiljonair (‘alleen op papier!’ roept hij tussen neus en lippen door) draagt geen duur pak, gedraagt zich verre van hautain. ‘Ik woon nog steeds in een rijtjeshuis in een volksbuurt’, laat hij weten. ‘Mensen kennen me nog steeds als de Sabi die ik altijd ben geweest. Ook op zaterdagen zit ik vaak op kantoor. Mijn werk is mijn hobby.’ Sabi droomde niet van grote huizen en jachten, maar van dingen die andere jochies hadden en hij niet. Zoals het krijgen van cadeautjes met de feestdagen. ‘Voor hen gewoon, voor ons toen ondenkbaar’, vertelt hij open. ‘Ik voel me nu rijk omdat ik anderen blij kan maken. Dat is het mooiste wat er is.’
Een mens is nooit klaar
De core values van Sendcloud laten weinig aan de verbeelding over: no bullshit, grow & win en fun. Sabi gelooft niet dat je in deze business ooit ‘klaar’ bent. Elke verandering biedt nieuwe opportunity’s. ‘De vraag is eerder hoe ver je wil gaan’, zegt hij. ‘In de flow van succes denk je dat je alles aankan, maar teveel risico’s nemen kan ook een keerzijde hebben. Sinds we mensen moesten ontslaan, zijn we voorzichtiger geworden en nemen we gecalculeerde risico’s.’ Start-up Tracey werd vorig jaar door Sendcloud overgenomen voor een nog meer gevarieerd portfolio van datatools, inzichten in vervoerdersperformance en AI-aangestuurde bezorgvoorspellingen. Andere potentiële verzendspecialisten voor overname zijn al in het vizier.
Naar de beurs?
De een droomt, de ander is bezig dromen waar te maken. Halte voor halte, volgens een spoorboekje ontworpen door drie jonge ondernemers. De trein waarop Sabi en Sendcloud zijn gestapt, is onderweg naar de andere kant van de oceaan en gaat enkel nog voorwaarts. ‘We gaan ons bedrijf op het juiste moment naar de beurs brengen. Dat maakt het makkelijker om nieuwe investeringen te doen en verder te groeien.’ Hoe deze reis ook zal verlopen, over één ding is Sabi zeker: ‘Alle opgedane kennis kan niemand ons meer afpakken.’
‘In de flow van succes denk je dat je alles aan kan, maar te veel risico’s nemen kan een keerzijde hebben. Sinds we mensen hebben moeten ontslaan, zijn we voorzichtiger en nemen we alleen nog gecalculeerde risico’s. We gaan ons bedrijf op het juiste moment naar de beurs brengen.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN