Over het transitieproces waaraan hij refereert, is hij stellig: ‘Negentig procent van de vragen die klanten ons stellen, hebben niets te maken met accountancy. Doorgaans gaat het over ondernemen en de onderneming. Van oorspronkelijke accountancy- en adviesorganisatie evolueren we dan ook steeds meer naar een adviesorganisatie met compliance diensten. We zijn marktleider op het vlak van mkb- en familiebedrijven. Als we dat willen blijven, is het zaak mee te gaan in de klantvraag. Dat vraagt om diversiteit. Om een ander type medewerker. Om nieuwe mensen die op dezelfde authentieke maar tegelijk geheel eigen wijze, kunnen voortzetten wat in gang is gezet.’ Jeannot zelf is overigens ook een nieuwe uitdaging aangegaan. Sinds 1 oktober maakt hij deel uit van de Raad van Bestuur van BDO Nederland.
Blij van veranderingen
Bij BDO Den Bosch wordt hij opgevolgd door Edgar Dissel, partner accountancy & bedrijfsadvies. Als voormalig directeur bedrijven Rabobank ’s-Hertogenbosch e.o. is Edgar voor de meeste ondernemers in de regio wellicht geen onbekende. ‘Ik ben onconventioneel in deze sector. Maar ik heb mezelf ook nooit als een echte bankier gezien. Ik ben eerder een generalist. Heb een meer ondernemend profiel. En denk ook als een ondernemer. Het liefst ben ik buiten. Bij klanten. Om hun vraagstukken te helpen oplossen. Ik heb de afgelopen jaren veel in de keuken van ondernemingen mogen kijken en weet dus heel goed waar ondernemers tegenaan lopen. Die kennis en expertise wil ik graag aanwenden voor BDO en onze klanten. Daarnaast word ik blij van veranderingen. Ik vind het leuk buiten de kaders naar zaken te kijken. Toen Jeannot me vertelde over de evolutie in de sector en de toekomst van BDO, was ik meteen geïnteresseerd. Aan dat veranderproces wil ik graag bijdragen’, licht hij zijn overstap toe. ‘Sterk aan Edgar is dat hij vertrouwen en betrouwbaarheid uitstraalt’, vindt Jeannot. ‘Uiteraard heeft hij kennis van zaken, maar hij is bovenal een mensenmens.’
Zorg
‘De sterkte van onze organisatie is dat we de juiste partijen samenbrengen’, stelt Edgar. ‘Dat kunnen we omdat we ‘huisartsen’ en ‘specialisten’ onder één dak hebben zitten. Met als grote voordeel voor de klant dat hij maar één aanspreekpunt heeft en voor een vast bedrag per maand zich verzekerd weet van alle nodige ‘zorg’. Concreet betekent het dat de klant een vaste adviseur heeft die zijn ambities en onderneming door en door kent. Iemand die breed gericht is, een eerste advies geeft en net als de huisarts doorverwijst naar de specialist als dat nodig is. In ons geval betekent dat laatste een team van mkb- en/of bedrijfsspecialisten. Denk aan financieel analisten, accountants, auditors, fiscalisten of consultants.’
Frisse blik
Naast Edgar is er ook voor Angela van Willegen een prominente rol weggelegd bij BDO Den Bosch. Na zestien jaar verliet ze EY en koos voor BDO. Het is haar tweede werkgever sinds ze afstudeerde. ‘Loyaliteit en commitment op de lange termijn zie ik als een belangrijk goed’, glimlacht ze. ‘Angela is van nature erg zorgzaam en dat zie je terugkomen in haar betrokkenheid bij de klant’, vindt Jeannot. Als partner met belastingadvies als expertise kijkt Angela met een frisse blik naar de ontwikkelingen in de markt. ‘Die verwacht dat wij kunnen meedenken en meeveren. En zo daadwerkelijk toegevoegde waarde bieden. Mijn ervaring is dat elk verhaal een fiscaal haakje heeft, maar fiscaliteit niet altijd de doorslag hoeft te geven. Ik stel veelal vragen terug. Zo ontstaat er interactie. Niets is immers zo verleidelijk als direct een antwoord te geven. Ik wil weten wat de klant drijft. Waar wil hij heen met zijn onderneming? Pas door samen het verhaal open te klappen, zie je het bredere plaatje en kun je verbindingen gaan maken. Uiteraard zijn er altijd zaken die direct om een concreet, passend fiscaal antwoord vragen. Inmiddels heb ik gemerkt dat hier ervaren mensen werken die flexibel en praktisch kunnen inspelen op de actuele wet- en regelgeving.’
Millennials
Bij het vormgeven van de nieuwe organisatie neemt BDO nadrukkelijk millennials mee in het proces. ‘We zijn een lerende organisatie. We leren ook van elkaar. Met name de millennials zetten ons aan het denken met hun visie op de markt en de verrassende nieuwe inzichten waarmee ze komen. Ze zijn klaar om onze klant en onze organisatie naar de volgende generatie te brengen. Zij zorgen ook voor de verbinding met jonge startende of groeiende ondernemers. Op onze beurt moeten wij ervoor zorgen dat ze goed gecoacht worden. Vanuit dat denken proberen we altijd jong talent mee te nemen naar de klant. Dat vinden alle partijen geweldig’, zegt Angela enthousiast.
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema