BCS HRM & Salarisadministratie: De samenwerking aangaan

‘BCS is prettig professioneel’, stelt directeur Joep Eijkens. ‘Professioneel, omdat we al vier decennia lang producten en diensten leveren die de klant ontzorgen. Prettig, omdat de klant altijd een medewerker aan de lijn krijgt met kennis van zaken. Dat is onze kracht.’


Uitgave: Juli-Aug 2018
Thema’s: De Leukste Werkgever HRM Salaris Personeel & Organisatie

Sinds 1 januari is Joep Eijkens directeur van BCS HRM & Salarisadministratie. Het Brabantse bedrijf met 150 medewerkers kreeg na veertig jaar tevens een nieuwe eigenaar. Met de overname en de komst van de nieuwe directeur is er meer aandacht voor creativiteit en saamhorigheid.

Leuk hebben
‘BCS kan prat gaan op langdurige relaties. Sommige klanten zijn er al vanaf het prille begin (1978). En we hebben medewerkers die al meer dan dertig jaar deel uitmaken van het bedrijf. Daarnaast is er veel nieuwe aanwas. Die mix van jong en ervaren maakt BCS een leuke plek om te werken.’ BCS staat voor continuïteit, maar is ook innovatief. ‘De wereld van HRM & salarisadministratie is volop in beweging. We spelen hierop in met slimme, flexibele oplossingen voor het mkb en grote ondernemingen. We werken hard. Maar we willen het ook leuk hebben met elkaar. BCS is een typisch Brabants bedrijf. Gezellig en gemoedelijk.’

Boeien en binden
Hr-adviseur Iris Verstrepen richt zich op medewerkerstevredenheid. Ze onderzoekt wat er voor medewerkers nodig is om zich verder te ontwikkelen. ‘Hen boeien en binden, is belangrijker dan ooit. Bij BCS zijn we onlangs de samenwerking aangegaan met een aanbieder van online trainingen. Concreet betekent het dat onze medewerkers nu onder werktijd trainingen kunnen volgen die hen verder helpen in hun werk. Ook willen we hen stimuleren om een vakgerichte opleiding te gaan doen. Zo heeft onze salesmanager onlangs aangegeven dat hij een Master in Marketing wil gaan halen. Met interne mobiliteit bieden we onze collega’s carrièreperspectief. Hierdoor blijft de kennis en ervaring voor het bedrijf behouden. Bovendien zorgt het voor kruisbestuiving tussen de afdelingen.’

Samen sterk
Joep vult aan: ‘Met name die kruisbestuiving is belangrijk. We hebben een platte organisatiestructuur, maar dat neemt niet weg dat elke afdeling op zichzelf staat. Het is de kunst om die afdelingen samen te brengen. Daardoor ontstaat er ook toegevoegde waarde. Een concreet voorbeeld: onze accountmanagers staan continu in contact met onze klanten. Zij horen uit eerste hand over marktontwikkelingen en de wensen van de klant. Tijdens een lunchbijeenkomst delen ze die informatie nu wekelijks met onze software developers. Een ander resultaat van ons streven naar onderlinge samenwerking, is het kenniscentrum. Daar komt de kennis van verschillende afdelingen samen.’

Initiatieven
Medewerkers krijgen bij BCS de ruimte om met nieuwe initiatieven te komen. Dat kan vakinhoudelijk zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook te maken hebben met de organisatie of het kantoor. ‘Ik denk aan het initiatief om de personeelskantine een opfrisbeurt te geven. Een ander voorbeeld is de vrijdagmiddagborrel. Op verzoek hebben we de frequentie ervan aangepast naar wekelijks. Ik zorg dat ik altijd even aanschuif. Het is goed om samen de week af te sluiten,’ aldus een enthousiaste directeur.

Toekomstbestendig
Iris: ‘Om de ambities van BCS te kunnen waarmaken, zijn we altijd op zoek naar mensen met frisse ideeën en actuele kennis. Ook stagiair(e)s, trainees en pas afgestudeerden zijn bij ons van harte welkom. Als werkgever moet je creatief zijn. Samen met het UWV hebben we bijvoorbeeld ICT-managers omgeschoold tot software developers. Dat traject heeft goed uitgepakt. En binnenkort starten hier vier medewerkers die al eerder bij BCS hebben gewerkt. Het ultieme bewijs dat BCS de leukste werkgever van de regio is!’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marloes Kemps

< Alle thema's