In 1993 startte Ruben van Bladel samen met compagnon Cees Vissers het bedrijf Vissers Zwembaden in een klein pand in Den Dungen, waar Cees met zijn bouwbedrijf reeds was gevestigd. Nadat het pand te klein bleek voor de ondernemingen, verhuisde het bedrijf in 2007 naar Den Bosch. Een jaar later besloot Cees zich volledig op zijn bouwbedrijf te gaan richten. Ruben werd alleen eigenaar, nét voordat de crisis begon. Ruben: ‘Ik had in geen moeilijkere tijd kunnen beginnen, maar mede dankzij onze grote klantenkring, waaruit we nieuwe klanten bleven bedienen, hebben we deze periode door kunnen komen en ons ervaren team intact kunnen houden. De afgelopen jaren is het echter razend druk geweest. Zo hebben we afgelopen maand nog vier nieuwe Starline Nova zwembaden aangelegd.’
Modern
Vissers Zwembaden legt uitsluitend luxe privé-zwembaden aan uit het hogere segment. ‘Naast bouwkundige folie zwembaden, leggen we met name Starline Monoblock zwembaden aan van zeer hoogwaardige kwaliteit. We zijn al jarenlang erkend dealer en partner van dit merk’, zegt Ruben trots. Het meest geliefde model onder klanten is de NOVA Line, een modern design zwembad dat vrijwel in iedere tuin past. ‘Het ontwerpteam van Starline bracht voor de ontwikkeling van dit ontwerp het concept ‘zwembad’ terug tot de essentie, met strakke minimalistische lijnen als resultaat. Deze zwembadlijn wordt gekenmerkt door een hoge waterlijn direct onder de randstenen, waarin ook het roldeck onzichtbaar is weggewerkt’, legt Ruben uit. Vissers Zwembaden kan in samenwerking met een tuinarchitect ook de complete aanleg van de tuin en het poolhouse verzorgen. ‘Het integreren van een zwembad of whirlpool vergt tenslotte meer dan alleen het technisch plaatsen ervan. Vanzelfsprekend wordt er op belangrijke punten gelet, zoals gebruiksgemak en ergonomie alsook het toevoegen en vinden van cachet’, zegt Ruben. De projecten worden door het team in twee weken tijd gerealiseerd. ‘Voor de aanleg werken we altijd samen met dezelfde grondwerker en tuinarchitect. Zo kan de ‘afspraak is afspraak’-belofte aan onze klanten worden waargemaakt. Daarnaast kunnen we ervan op aan dat er zorgvuldig en netjes wordt gewerkt.’
Piekmomenten
Aan acquisitie doet Vissers Zwembaden weinig: zo’n 90 procent van alle opdrachten komt via mond-tot-mondreclame, schat Ruben in. ‘Liever laat ik de kwaliteit en service die we leveren voor zich spreken.’ Volgens de ondernemer haalt Vissers Zwembaden nieuwe opdrachten binnen door continu een hoge kwaliteit en een goede service te bieden. ‘Een eerlijk advies bieden is juist wat de klanten aan ons waarderen. We luisteren naar wat de klant wil, denken met hem of haar mee en geven onze professionele mening. Ook wanneer we denken dat iets een minder goed idee is. Daarnaast zijn we zeer resultaat gedreven: het draait om het vinden van de meest passende oplossing voor de klant.’ Om een hoog servicelevel te kunnen bieden heeft Vissers Zwembaden een aparte servicedienst in het leven geroepen. ‘We kunnen klanten volledig ontzorgen; van renovatie, onderhoud en het zomer- of winterklaar maken van het zwembad tot het reinigen van het zwemwater. Daarvoor bieden we tevens service- en onderhoudscontracten op maat aan.’ Vissers Zwembanden probeert het hele jaar door de zwembaden van klanten in topconditie te houden. Tijdens de zomerperiode wordt er echter extra vaak een beroep op hen gedaan. ‘Bijvoorbeeld om de chloor aan te vullen of een lampje te vervangen. Om deze piekmomenten op te vangen werken we, naast onze zeven medewerkers, samen met een aantal vaste zelfstandigen.’
Zuid-Frankrijk
De aanpak van Vissers Zwembaden heeft in de afgelopen 26 jaar zijn vruchten afgeworpen: de zwembadexpert en zijn team hebben inmiddels zo’n 700 luxe privézwembaden aangelegd. ‘De meeste klanten zijn woonachtig in Brabant, maar mond tot mondreclame brengt ons ook steeds vaker verder, zo verzorgen we bijvoorbeeld de service en het onderhoud voor een klant in Zuid-Frankrijk.’
Huiselijke sfeer
Doordat de klantenkring jaarlijks groeit, nemen ook de service- en onderhoudswerkzaamheden toe. Voor Ruben is het belangrijk dat de komende jaren zijn bedrijf gestaag blijft groeien. ‘We willen dezelfde kwaliteit en service blijven bieden; klanten verdienen immers je tijd en aandacht. Daarnaast willen we de gemoedelijke en huiselijke sfeer van ons bedrijf graag behouden, zodat mensen zich welkom voelen om binnen te lopen voor een kop koffie en een praatje.’ Dat Ruben en zijn team geapprecieerd worden door klanten, bleek tijdens het 25-jarig jubileumfeest dat vorig jaar groots werd gevierd. ‘We wisten een mooi bedrag in te zamelen voor Stichting Kika. Deze blijk van waardering gaf ons ontzettend veel voldoening.’