‘Den Bosch en Nijmegen behoren tot de oudste terminals’, begint Ernest, die als sales manager verantwoordelijk is voor de terminals Alblasserdam, Den Bosch en overkoepelend voor de rederijen waarmee BCTN samenwerkt. Onze roots liggen op en onder de grens van de rivieren, maar intussen bevinden we ons ook in het noorden des lands.’ Klanten van Inland Terminals Groep zijn volumeklanten en elke terminal heeft een eigen klantenpakket. In Alblasserdam zit bijvoorbeeld een groot papierrecycling bedrijf, in Nijmegen bedient het o.a. een diervoederbedrijf van formaat en terminal Den Bosch mag Heineken, Philips en Intratuin tot haar blue chip klanten rekenen.
Hybride schepen
BCTN richt zich met 250 medewerkers op containerlogistiek over water. Het brengt en haalt containers van en naar diepzeehavens via inland terminals volgens een eigen spoorboekje met vaste venstertijden op de diepzeehavens Rotterdam en Antwerpen. Ook de first mile wordt door BCTN verzorgd tot in de achtertuin van de terminals. ‘Je komt niet per boot tot aan de dok van de klant, maar daar hebben we wat op gevonden’, legt Ernest uit, nu twee jaar werkzaam bij BCTN. Hij voelt zich daar niet alleen als een vis in het water, maar was als baby al het snelst stil te krijgen wanneer zijn vader hem meenam op de zeilboot. ‘In het kader van verduurzaming willen we zoveel mogelijk hybride schepen gebruiken. Daarom zijn we nu bezig met elektrische shunters, kleine vrachtwagens, die tussen klant en terminal in pendelen. In 2030 hopen we volledig energieneutraal te opereren.’ Momenteel wordt gebruik gemaakt van vier hybride schepen in de operatie die straks volledig elektrisch zullen zijn, voorzien van een accupakket en een kleine dieselmotor om de motor te genereren. Die worden omgebouwd tot volledig elektrisch varen. Ernest: ‘Dit willen we ook met de vrachtwagens gaan doen, maar de aanschaf vraagt op dit moment helaas om anderhalf jaar levertijd.’
Pionieren op het water
Trots is Ernest op hun uitgebreid netwerk met een groot afzetgebied en een grote dekking. Heel wat megaschepen worden door de organisatie, opgericht in 1987, dagelijks gevuld. Wel zo’n 1,5 miljoen handlings per jaar. ‘Onze kracht is de samenwerking tussen de terminals onderling én met de rederijen’, weet hij. ‘Er is veel werk, maar er zijn ook genoeg uitdagingen zoals de hoge kosten en schaarste in materieel en mensen en drukte in de Rotterdamse en Antwerpse havens. We moeten pionieren. Elke dag alle zeilen bijzetten. Corona veroorzaakte al verstoring in de supply chain, nu zijn er weer lockdowns in Shanghai. Je moet scherp en fl exibel blijven.’ En dat doet BCTN ook. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de geograf sche ligging. In het zuidoosten van het land zitten veel warehouses voor de import van grotere consumentengoederenpakketten, geïmporteerd vanuit Azië of Amerika en de terminals Nijmegen en Den Bosch zijn juist op export georiënteerd. Ernest: ‘Hier stemmen we onze business op af. Er is veel vraag naar opslag, hier bedienen we onze klanten en rederijen ook in. Tevens breiden we de call sizes uit om zoveel mogelijk de diepzeehaven te ontlasten en files te beperken. Dit betekent dat we met veel meer grotere schepen meer frequent op de diepzeehaven uithalen.’
De toekomst van lokaal
Het aanbieden van de meest ecologische wijze van transport over water is voor de organisatie, dat dankzij haar duurzaamheidsinspanningen de 3-sterren Lean & Green kwalificatie bezit, dé ambitie voor de toekomst. Voormalig directeur van BCTN Joop Mijland wordt CEO van de hele groep. ‘BCTN en MCS kunnen veel van elkaar leren’, verwacht Ernest, die als Rotterdams jochie een grote zandplaats zag veranderen in het huidige Maasvlakte 2, daar waar hij als stagiair begon aan zijn carrière. ‘MCS is een solide bedrijf dat zeer gestructureerd werkt richting haar klanten. Wij, op onze beurt, bogen op onze vele relaties en duurzame partnerships met rederijen. MCS kan daarin meezeilen en op ons spoorboekje aansluiten. Omdat we altijd een bepaald volume hebben, worden onze afspraken steeds gehonoreerd.’ Ook Brabantse ondernemers met verschillende landelijke vestigingen kunnen Inland Terminals Groep te allen tijde inschakelen. De duurzame terminal met zonnepanelen en een windmolen plus een goede aansluiting op de snelwegen rondom Den Bosch is sterk gericht op het lokale. Met heel wat blue chip klanten uit het DC in de Brabantse hoofdstad verzorgt het via Den Bosch Maxschepen ook nog zo’n 20.000 ladingen per dag voor ’s lands meest bekende bierbrouwerij.
Joie de vivre
Ernest studeerde Sea Port Management en heeft veel gevaren en gezeild, ook bij zwaar weer. Zijn werkervaring reikt tot India, waar hij voor korte tijd een fusie begeleidde tussen twee multinationals. ‘Het mooie aan BCTN is de diversiteit aan locaties en de ruimte die ik krijg om mijn eigen stempel te drukken’, zegt hij. ‘Net als de meeste Brabanders ben ik een echte levensgenieter, liefhebber van het Bourgondische leven. Ik zoek de verbinding op, geloof in samenwerking. Van eilandjes houd ik niet. Tenzij die zich natuurlijk in fascinerende wereldzeeën bevinden.’
TEKST: JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE: KEES BENNEMA