Ook al was het weekend en vierde ze ook nog haar verjaardag. Dienstverlening zit in haar bloed. Komend uit een Chinees horecagezin leerde ze al vroeg hard te werken en niet thuis te komen met lager dan een tien. ‘Dat zit in onze cultuur’, legt Yuwong uit. ‘Altijd naar het hoogst haalbare streven. Minder is je eer te na.’
Vloeiend Brabants
ADC Nederland is opgericht in 1980 en richt zich op print, sign, plot, druk en mail handeling. ‘Een duidelijke droom had ik als kind niet’, zegt Yuwong, CEO sinds 2001. ‘Maar nooit vakantie hebben zoals mijn ouders, wilde ik niet. Ik kreeg hier de kans me te bewijzen.’ Voor Yuwong was dat niet gewoon. Wel honderd sollicitatiebrieven schreef ze toen ze van school kwam, maar ze kreeg nooit een uitnodiging vanwege haar, zoals ze zelf zegt, Chinese naam. Klanten verwachtten dat niet omdat ze vloeiend Brabants sprak en vielen aan de telefoon stil. Yuwong vertelt: ‘Hallo, hallo, bent u er nog, vroeg ik. U heeft wel een aparte naam, hoorde ik aan de andere kant zeggen. Maar ik ben blond en 1.80 meter lang, blufte ik. Mag ik nu wél koffie komen drinken?’ Racisme was aan de orde van de dag voor Yuwong, die opgroeide in Helmond en tot haar dertigste meehielp in het Chinees restaurant van haar ouders naast haar kantoorbaan van 40 uur. Nog steeds scheldt men haar soms uit voor babi pangang. Yuwong zucht. ‘Tegenwoordig zeg ik: over tien minuten klaar, wat is je naam? Echt hè, je zou toch verwachten dat inclusiviteit en diversiteit zich intussen hebben laten gelden in onze samenleving? Maar ook op een zakelijke bijeenkomst ben ik vaak nog de enige vrouw en geheid de enige met een kleur.’
Global People Award
Black Lives Matter, de beweging die in Amerika naar Europa is overgewaaid als gevolg van gewelddadig politieoptreden, groeit. ‘All Lives Matter’, nuanceert de onderneemster die vorig jaar de Global People Award in de wacht sleepte, onlangs door MT Sprout is uitgeroepen tot een van de dertig meest inclusieve leiders van Nederland en afgelopen mei nog de uitblinkerslunch nuttigde met niemand minder dan Willem Alexander en Maxima. Yuwong voelt zich vereerd, maar betreurt dat racisme en discriminatie anno nu nog hoog op de agenda staan. ‘Wit, zwart, gender, geloof, iedereen doet ertoe’, stelt ze. ‘Jarenlang heb ik een dove medewerker in dienst gehad. Trots liet ik klanten bij een rondleiding door ons bedrijf kennis met hem maken met de boodschap dat ze dui-de-lijk moesten articuleren zodat hij ze beter kon verstaan. Verdiep je in een ander, doe moeite. Ik vraag ook elke journalist om een recept dat ik thuis ga maken en ben nu al benieuwd naar het jouwe.’
Pyramide
Ook bij ADC Nederland kijken ze verder. In 2000 had het slechts twintig medewerkers. Yuwong bedacht een groeistrategie: ‘In de horeca is het zo: ze eten me arm en drinken me rijk. Dus wat is de massa en de kassa? Je moet zorgen voor een pyramide met veel kleine klanten aan de onderkant die overgaat in een middenmoot van klanten met bovenin enkele megagrote klanten. Valt er een grote weg, val je niet om.’ De volgende uitdaging is de vertrouwde, fysieke folder die zijn beste tijd heeft gehad. ADC Nederland werkt veel voor overheidsbedrijven en het terugdringen van CO2 en minder papierverbruik is een issue. De afgelopen twee jaar schafte het twee inkjet digitale persen aan die d.m.v. de-inkability milieuvriendelijker zijn. ‘Met gerecyled papier werken is dat ook, maar voor veel klanten nog te kostbaar’, legt Yuwong uit. ‘Voorlopig moeten we het van de grote bulk hebben. Dus kijk ik nog beter naar de behoeften van mijn klant en zijn doelgroep. Wat houdt die doelgroep bezig? Laatst vroeg ik leerlingen op een school wat hen nou écht triggert bij alle informatie die dagelijks bij ze binnenkomt. Ik stap regelmatig in andere werelden om mensen beter te begrijpen.’
TEKST: JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE: KEES BENNEMA