Met 375 medewerkers in Nederland en een jaaromzet van bijna 100 miljoen, mag het zichzelf op de borst kloppen. De bordjes met hun naam erop staan er nog niet bij, maar wist je dat het nieuwe dak van het Rijksmuseum door Kingspan Light + Air is gedaan? En dat van het Erasmus Ziekenhuis, CS Den Haag en Hoog Catharijne ook? O, en in de tunnel zélf van de Noord-Zuid Lijn – nog afgezien van de schitterende glazen daken – mochten ze de rookventilatie doen. En daarnaast leveren ze ook geavanceerde klimaatbeheersingssystemen voor diverse takken in de (maak)industrie. Hoogste tijd voor meer naamsbekendheid!
Ego- naar humor-dingetje
‘Twee bedrijven samenvoegen die enorm complementair aan elkaar zijn en altijd concurrerend ten opzichte van elkaar zijn geweest samenvoegen, is niet simpel’, begint Bastin, managing director sinds 2017. ‘De trots zit elkaar in de weg. Als jou dertig jaar lang verteld is dat jouw product superieur is aan het andere en je moet het andere gaan verkopen of servicen, wordt het spannend. Maar wat vorig jaar nog een ego-dingetje was, wordt steeds meer een humor-dingetje. Zeker die gasten uit Cuijk, wordt onderling schertsend geroepen. Of die uit Uden. Dat zegt veel. Het lastigste hebben we achter de rug.’
Weeffoutjes
Kingspan Light + Air, gestart in 2016, behoort tot één van de telgen binnen de Ierse Kingspan Groep. Ze is een typische buy and build organisatie, begonnen met twee man op kantoor met nul omzet. Een van haar eerste acquisities in Nederland betrof het voormalige Brakel Atmos in Uden. In 2020 kwam de acquisitie van Colt International erbij. Het management dat in 2020 in beide bedrijven zat, kreeg in de zomer van dat jaar de opgave de ondernemingen te integreren in één organisatie, namelijk Kingspan Light + Air Nederland met een vestiging in Uden en in Cuijk. ‘Hoe je dat doet? Met vallen en opstaan’, reageert Bastin eerlijk. ‘Het was een perfect storm, we moesten laveren. We zaten in een integratie, er was corona, materialen werden schaars, metalen werden enorm duur. In het eerste anderhalf jaar namen we afscheid van enkele mensen, intussen kennen we de weeffoutjes en nu houden we de organisatiestructuur opnieuw tegen het licht.’
Planet Passionate
Het internationale Kingspan richt zich op leveren van oplossingen voor de ‘gebouwschil’. Denk aan isolatie, daglichttoetreding, dakbedekking, warmteafvoer en klimaatbeheersing. Ze bestaat uit verschillende divisies en is hands-on en pragmatisch. ‘Eerlijk en transparant zaken doen, daar hechten we waarde aan’, benadrukt Ernst-Jan, sinds een half jaar director sales en marketing. ‘We geloven ook in Planet Passionate. Dat is onze wereldwijde tienjarenstrategie voor duurzaamheid die gericht is op drie grote mondiale vraagstukken: klimaatverandering, circulariteit en de bescherming van onze natuurlijke grondstoffen. Niet alleen binnen ons bedrijf, maar ook richting onze klanten.’
Prestigieuze projecten
‘Waar we ook in geloven is ‘become the supplier of choice’’, legt Bastin uit. ‘Stel je klant écht centraal, biedt hem iets extra’s. Dit gaat niet altijd over kwaliteit en prijs, maar ook over maatschappelijk verantwoord ondernemen en veiligheid. We zijn een open en toegankelijke organisatie met een open deur beleid. We bieden onze medewerkers mooie loopbanen binnen tal van vestigingen op diverse niveaus. Sinds vorig jaar is het verloop van mensen tot stilstand gekomen en hebben we niet te klagen over het aantrekken van nieuw personeel door eigen recruitment.’ ‘Techneuten zijn dol op prestigieuze projecten. Onze klussen zijn niet die van dertien in een dozijn’, ervaart Ernst-Jan. ‘Onze ambitie? De integratie tot een succes maken. Eerst consolideren en volgend jaar met volle kracht vooruit. Uiteraard nemen we onze partners hier integraal in mee en klaren we gezamenlijk de klus. We geloven in samenwerking. Je moet elkaar blijven opzoeken.’
Senang voelen
Wat het bedrijf atypisch maakt, is dat ze adviseert, verkoopt, engineert en produceert en daar bovenop ook nog onderhoud biedt met het one-stop-shop-principe als extra stimulans. Als je iets gemaakt hebt dat niet goed is en je moet dat zelf onderhouden, blijf je vanzelf verbeteren. ‘Uiteindelijk gaat het om de mensen’, zegt Ernst-Jan. ‘Mooi als je goed kunt rekenen en calculeren, maar je moet het team meekrijgen. Vergeet niet dat de wereld met een zeer kleine uitzondering uit anderen bestaat. De kunst is om met elkaar de ruimte en veiligheid te creëren om je senang te voelen in een sfeer waarbij fouten maken mag. Wij leren van elkaar.’
Brabantse esprit
Kingspan Light + Air is een echt Brabants bedrijf. Lekker dicht bij jezelf blijven en de verbinding opzoeken. Ook met de werkvloer. Bastin: ‘We zijn geen organisatie met tig lagen. Misschien dat ik een enkele nieuweling nog niet bij naam ken, maar voor de rest ken ik ze uit mijn hoofd. Zowel in Uden als in Cuijk.’ Ernst-Jan: ‘375 man, hè. Dat betekent dus vrijwel elke dag taart.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA