Ondernemen met Visie: Kurt Verhees

Kurt Verhees (50) nam vrijwel alle vestigingen van Van den Udenhout over; een hele operatie. Het maakte hem niet tot een ander mens. Wel tot meer ondernemer.


Uitgave: Maart-April 2014
Thema’s: Ondernemen met visie

Hij wilde al heel lang iets voor zichzelf hebben. Een wat kleiner bedrijf lag in het
verschiet, maar Kurt Verhees, toen al zes jaar directeur van de Van den Udenhout
Groep, stond open voor een grotere uitdaging. Drie jaar geleden kreeg hij de kans om het autobedrijf met elf vestigingen te kopen. ‘Als je ziet dat de continuïteit van een onderneming meer dan gewaarborgd wordt en je in je volume blijft, laat je zo’n opportuniteit niet aan je voorbij gaan’, zegt Verhees. ‘Je krijgt de mogelijkheid om het bedrijf nog beter maken. Doordat ik nu meer ondernemer ben geworden, maak ik andere beslissingen en wellicht sneller. Ik ben minder afhankelijk. Dat opereert zoveel prettiger.’

Geruisloos
Grote tegenslagen kwam hij tijdens de onderhandelingen niet tegen. Wel duurde het veel langer dan verwacht tot de overname helemaal rond was. ‘Als de gehoopte drie maanden door kleine complicaties een jaar worden, begin je je geloofwaardigheid een beetje te verliezen’, weet hij nog. ‘Het kwam maar niet af, maar op een gegeven moment was het dan toch zover. Het was een opluchting dat alles wat ik enthousiast tegen mijn vrouw en vrienden vertelde geen lariekoek bleek.’ Van directeur werd hij DGA. Spijt heeft Verhees niet van zijn overname, integendeel. Hij zou het zo opnieuw doen. ‘De hele transitie vond geruisloos plaats, er werd geen reuring aan gegeven. Dat is me goed bevallen’, zegt hij terug- kijkend. ‘Ik ben weinig veranderd als mens, moet nog steeds even hard werken als voorheen. Echter, de zorgen veranderen. Waar je voorheen even de holding belde als je iets nodig had, kijk je nu zelf naar de balans en het werkkapitaal. Dat is het echte ondernemen. Meer betrokken zijn bij je bedrijf, zorgen dat elke euro terugkomt in de zaak. Ja, dat past wel bij me.’

Sparren
Verhees voelt zich gezegend met drie commissarissen binnen de organisatie met wie hij volop kan sparren. Collega’s die hem regelmatig een spiegel voorhouden. Ook spreekt hij veel met andere ondernemers om kennis en ervaringen te delen. ‘Je merkt toch dat je voor dezelfde uitdagingen staat. Dat schept een verbondenheid waaruit een hoop te leren valt’, vindt hij. ‘Zo stak ik ook veel op van een overname van twee bedrijven uit een faillissement, nu een jaar geleden. Dan zie je dat je de kracht en het kapitaal hebt om een doorstart mogelijk te maken, 60 mensen over te nemen en het bedrijf naar je hand te zetten. Waanzinnig. Dat geeft je als ondernemer een boost. Daarnaast ga ik de uitdaging aan om de van oorsprong Bossche cultuur van het bedrijf te kopiëren naar andere vestigingen. Dit zijn boeiende dingen om te doen. Het grote voordeel van minder afhankelijk zijn is dat je meer vooruit kunt kijken en meer daadkracht kunt tonen. Je kijkt niet vanaf de zijlijn mee, maar begeeft je midden in het reilen en zeilen van de zaak. Heel inspirerend.’

Ambassadeurs
De markt nam vorig jaar met 25% af. Dankzij aansprekende automerken en een sterkere focus naar buiten, bijvoorbeeld door meer salespower en een actievere klantbenadering, speelt het bedrijf goed in op de huidige economische situatie. ‘Als mensen minder snel naar de showroom komen dan gewenst, moet je zelf naar hen toe. Door klanten welkom te laten voelen, creëer je vervolgens ambassadeurs die bijdragen aan succes’, aldus de gedreven ondernemer die bij lange na niet alles van auto’s af weet. Hij lacht: ‘Mijn allereerste auto was niet eens een Volkswagen of Audi. Vraag me ook niets over modellen of pk’s. Een auto is mooi of niet, praktisch of niet. Uiteraard ben ik inmiddels allang overgestapt op een van mijn eigen merken. Mijn vrouw ook. Maar dan verplicht welteverstaan.’

< Alle thema's