Sinds januari 2020 heeft BCS de arbodienstverlening ondergebracht bij Evidens, onderdeel van de Claeren Advies Groep. ‘We maken primair software waarmee bedrijven hun hr-processen kunnen automatiseren en hun salarisadministratie kunnen verzorgen’, vertelt Joep. ‘De komende jaren ligt daar onze focus. Om die reden hebben we vorig jaar ook Polaris overgenomen, zodat we nu beschikken over een modern systeem waarmee we onze klanten op hr-vlak nog beter kunnen bedienen. De arbodienstverlening ligt natuurlijk wel heel dicht tegen onze kernactiviteiten aan, dus we vinden het belangrijk dat dit top geregeld is. We zijn ervan overtuigd dat dit bij Evidens in goede handen is, wat betreft inhoudelijke expertise vullen we elkaar perfect aan.’ Wat de twee bedrijven gemeen hebben is hun betrokkenheid en de enorme drive om alles zo goed mogelijk te organiseren voor hun klanten.
Toekomst
Michiel: ‘Voor ons was het logisch om deze overname te doen en verdere samenwerking aan te gaan. We willen graag groeien. Tegenwoordig moet je als arbodienst aan zo veel regels voldoen, dan is het wel handig om een bepaalde omvang te hebben. Werkgevers die geen ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging hebben, zijn verplicht om met een gecertificeerde arbodienst te werken. Om die reden hebben we ons gecertificeerd. Er zit sowieso al een groei in onze arbodienstverlening, die willen we hiermee bestendigen naar de toekomst toe.’ Het helpt dat er tussen beide bedrijven al een connectie was. ‘We kenden elkaar natuurlijk al langer - we zijn ook klanten van elkaar - en het is altijd fijn als er sprake is van een persoonlijke klik. Zaken doen mag immers ook leuk zijn. Maar uiteindelijk is het vooral een kwestie van vertrouwen. En dat vertrouwen is er aan beide kanten.’
Brabantse gezelligheid
Voor de bestaande klanten verandert er in eerste instantie weinig omdat ook casemanager Karin Lucke mee verhuist naar Evidens. Michiel: ‘Klanten houden dezelfde vaste contactpersoon. En dat is belangrijk want bedrijven stappen vaak bewust over van een grote arbodienst naar een iets kleinere organisatie als Evidens, omdat het er veel persoonlijker aan toe gaat. Korte lijnen, goede bereikbaarheid; dat wordt gewaardeerd.’ Zo waren de klanten het bovendien ook al gewend bij BCS, vult Joep aan. ‘Die persoonlijke benadering, met de kenmerkende Brabantse gezelligheid en laagdrempeligheid, zit heel erg in ons DNA. Hetzelfde geldt gelukkig voor Evidens.’
Winst
Een belangrijke winst van de samenwerking is volgens Michiel de brede expertise die Evidens kan bieden. ‘We zijn niet alleen een gecertificeerde arbodienst, we bieden een totaaloplossing op het gebied van regie rondom verzuim.’ Bij Evidens hebben de klanten toegang tot diverse deskundigen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een goed arbobeleid. Door de certificering wordt onze vakbekwaamheid ieder jaar doorgelicht. BCS biedt als aanvulling bovendien een software oplossing - Polaris - waarin alle bedrijfsprocessen geïntegreerd zijn en waarmee je automatisch voldoet aan allerlei wettelijke eisen en normen (waaronder AVG); een groot voordeel, zo weet ook Karin vanuit de praktijk: ‘Als casemanagers hebben we daardoor alle benodigde gegevens binnen handbereik. Dat werkt een stuk efficiënter. Je voorkomt er ook fouten mee omdat je niet voortdurend in verschillende systemen dezelfde informatie moet invoeren.’ Evidens is pas kort geleden overgestapt op Polaris. Michiel: ‘De migratie is heel snel en soepel verlopen. Dat is een wereld van verschil vanuit de ervaringen die we hebben met andere systemen. Ook het gebruik bevalt ontzettend goed, we kunnen het iedereen aanraden.’
Enorm tekort
Wat ziet het trio als voornaamste uitdagingen voor de toekomst? Karin: ‘Het is een kunst om onze klanten te blijven bedienen met bedrijfsartsen. Landelijk gezien is er een enorm tekort. Bij Evidens gaan we onder taakdelegatie werken. Hierbij werken de hiervoor opgeleide casemanagers en de bedrijfsarts optimaal samen om ervoor te zorgen dat een werknemer altijd kan rekenen op de beste verzuimbegeleiding. De grote winst is dat de casemanager taken kan overnemen van de bedrijfsarts, waardoor deze iets meer op afstand kan blijven. De bedrijfsarts blijft op medisch vlak altijd eindverantwoordelijk.’ Joep en Michiel kijken vooral naar de interne organisatie: ‘We moeten nu doorpakken. Onze accountmanagers, zowel bij BCS als bij Evidens, moeten aandacht blijven vragen voor ons brede, gezamenlijke dienstenpakket in hun gesprekken met klanten. Op dit moment hebben we allemaal positieve energie, dat moeten we vooral vast zien te houden. We hebben grote ambities uitgesproken. Het is nu aan ons om die ook waar te maken.’ Voorzichtig zijn de heren bovendien af en toe aan het brainstormen wat ze nog meer samen kunnen doen. ‘Dat is nog ‘kroegpraat’, maar zoals we inmiddels weten, ontstaan daar vaak de mooiste ideeën.’
Tekst: Astrid Berkhout
Fotografie: Marloes Kemps