Jan Beekwilder van Tribal Internet Solutions stond twee jaar geleden al aan de wieg van het delen van elektrische auto’s voor zakelijk gebruik in het Paleis-kwartier. Na de verhuizing van het bedrijf naar De Jamfabriek is hij met zijn broer Jeroen opnieuw één van de initiatiefnemers. Jeroen Beekwilder: 'Privé zijn wij al langer op het gebied van duurzaamheid bezig. Zo rijdt mijn broer Jan in een elektrische Tesla en maak ik thuis onder meer gebruik van aardewarmtepompen en een luchtwarmtepomp om mijn huis en zwembad te verwarmen. Daarnaast hebben we aandelen in lokale windenergie. Dat wij ons ook op zakelijk vlak inzetten voor een beter milieu is voor ons een logisch vervolg.'
Geitenwollensokkenimago
Ook concullega Digibiz is mede-initiatiefnemer van de De Groene Gruyter. Digibiz directeur Martijn Vervoordeldonk: 'De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik vroeger weinig aan duurzaamheid deed. Het had voor mij een beetje een ‘geitenwollensokkenimago’. Dat is tegenwoordig wel anders: ik voel me verplicht na te denken over onze carbon footprint. Tevens speelt mee dat ik vind dat ik jegens jongere generaties verplicht ben hierover na te denken en te handelen.' Volgens Jeroen zijn hun beweegredenen niet alleen idealistisch: 'Duurzaamheid is ook commercieel gezien een slimme zet. Wij weten ons als bedrijf hiermee te onderscheiden: het trekt zowel klanten als nieuwe professionals aan. Zij kiezen steeds bewuster voor duurzaamheid. Daarnaast betalen onze investeringen zich snel terug dankzij de almaar stijgende energie- en brandstofprijzen.' Tribal en Digibiz geven met De Groene Gruyter concrete invulling aan hun concept ‘Het Nieuwe Werken 3.0’: kennis delen in een duurzame en inspirerende omgeving. In 2013 willen zij klimaatneutraal zijn. Martijn: 'We roepen het niet alleen, maar brengen het ook in de praktijk. Zo zijn onze meubels veelal tweedehands of gemaakt van recycled materiaal. We schenken fairtrade organische koffie en thee, hebben een goede afvalscheiding, nemen groene energie af, onderzoeken de mogelijkheid naar zonnepanelen en kopen CO2 af. Ook letten wij bij de aanschaf van nieuwe apparatuur goed op het energieverbruik en kijken we kritisch naar onze leveranciers.'
Duurzame kruisbestuiving
Verhuurder de BIM omarmt De Groene Gruyter. Joost de Bruijn, ontwikkelmanager van de BIM: 'We zijn ontzettend blij dat huurders dit initiatief hebben genomen. We zien dat steeds meer bewoners inspiratie opdoen. Zo ontstaat er een duurzame kruisbestuiving.' Volgens Joost speelt duurzaamheid een steeds grotere rol bij projectontwikkelaars. 'Maar liefst 14 procent van alle kantoren in Nederland staat leeg. Ontzettend zonde. Door hergebruik in plaats van sloop wordt het milieu sterk ontzien. Vanwege de recessie wordt er gelukkig vaker voor dit alternatief gekozen.' Wat doet de BIM zelf aan duurzaamheid in de GF? 'Wij hebben bijvoorbeeld overal dubbel glas geplaatst, hal D wordt verwarmd met duurzame luchtwarmtepompen en het hemelwater scheiden we van het afvalwater.' Ook heeft de BIM maatregelen genomen om haar bewoners milieubewuster te maken. 'Sinds twee jaar heeft iedereen een eigen energiemeter. Voorheen betaalde zij per gehuurde m². Doordat huurders zelf hun meterstanden zien, letten zij beter op het verbruik.'
Autodeelproject
Het elektrisch rijden begint inmiddels te leven in de GF. De eerste enthousiastelingen hebben zich gemeld. Hoe gaat het autodelen in zijn werk? Jeroen: 'Huurders van de GF kunnen gemakkelijk online één van de twee beschikbare elektrische auto’s reserveren. De sleutel kan vervolgens aan onze receptie bij officemanager Linda de Wolf worden afgehaald.' Het elektrisch rijden is schoon, veilig en stil. Maar word je niet in afstand beperkt? Joost: 'In december werd hier het 1000ste elektrische laadpunt van Nederland geopend. Met een sterk groeiend aantal laadstations is de kans klein dat je onderweg zonder power komt te zitten. Bovendien kan een elektrische auto gemiddeld 100 kilometer rijden.' En andere belangrijke vraag: wat zijn de kosten? Martijn: 'Alleen voor het gebruik wordt betaald. Dus geen verzekeringen, bijtellingen of andere verplichtingen. Het uurtarief is € 6,- plus € 0,30 per gereden kilometer. Ons uitgangspunt is dat het niet meer moet kosten dan de traditionele vormen van vervoer.'
Meer plannen
De Groene Gruyter heeft nog meer plannen voor het vergroenen van de GF. Joost: 'We onderzoeken de mogelijkheid om zonnepanelen te gaan gebruiken op het dak. En na een geslaagde proef willen wij ook elektrische fietsen, scooters en Segways gaan inzetten.' Jeroen: 'Nieuwe ideeën en initiatieven zijn bijzonder welkom: onze Duurzaamheid trekt deur staat altijd open.'