In het familiebedrijf stappen was niet meteen wat ze als puber voor ogen had. Het was geen liefde op het eerste gezicht. Maar ondanks licht protest stuurde vader Piels zijn dochter toch die richting uit. Hij bleek het bij het juiste eind te hebben. Gaandeweg leerde Marga hoe het moest. Meer nog, onder haar leiding groeide Piels Technische Installaties uit tot een succesvol, standvastig en solide bedrijf dat in tegenstelling tot veel branchegenoten, ongeschonden uit de crisis kwam. Daarvoor zorgden en zorgen flexibiliteit, kwaliteit en niet in het minst financiële onafhankelijkheid (geen financiering of leasing).
Gegroeid in de praktijk
Marga geeft ruiterlijk toe dat ze de nodige beginnersfouten heeft gemaakt. ‘Ik wilde te snel de baas zijn. Wellicht als overcompensatie voor het feit dat ik als jonge vrouw zonder technische achtergrond in een typisch technische mannenwereld terechtkwam. Gelukkig kwam er met de komst van mijn man een perfecte taakverdeling: hij stond in voor het technische luik, ik voor de financiële en personeelskant van het bedrijf. Geleidelijk aan liet ik die taken los om me meer te gaan richten op het management en de groei van ons bedrijf. Want als kind heb je toch de drang of het streven om net zo goed of liever nog beter te presteren dan je vader’, glimlacht ze.
(Under)cover boss
Wat voor soort manager is directeur Van Venrooij? ‘Ik sta op mijn strepen, ben constructief
eigenwijs en stippel graag mijn eigen weg uit. Daarbij hanteer ik voor iedereen dezelfde regels. Verder beschouw ik open en eerlijk communiceren als essentieel voor een gezond functionerend bedrijf. Het is immers de werkvloer die het geld voor jou moet gaan verdienen en dus hebben medewerkers recht op openheid van zaken. Ik stimuleer hen ook om zelf met suggesties te komen hoe het beter kan. Vanuit dat denken ga ik overigens binnen afzienbare tijd een aantal dagen meelopen op de diverse afdelingen, om te zien hoe onze medewerkers omgaan met ons geheel vernieuwde computersysteem. Iedereen is druk bezig dit onder de knie te krijgen. Het vergt nu veel tijd en energie, maar het is de bedoeling dat het winst gaat opleveren. Door letterlijk naast de medewerkers te gaan zitten wil ik mijn interesse tonen en zie ik waar zij dagelijks mee bezig zijn. Het moeilijkste zal zijn om alleen maar te luisteren en verder mijn mond te houden’, lacht Marga met de nodige zelfkennis.
Nee durven zeggen
De klant van vandaag is in niets te vergelijken met de klant van dertig jaar geleden, vindt ze. ‘Er wordt in deze tijd veel van je gevraagd. Je moet mee met de grotere bedrijven, anders red je het niet. Aannemers zijn goed op de hoogte van wat er moet gebeuren en zijn kritischer geworden. Sommigen willen liever vandaag dan morgen een opdracht uit laten voeren, soms zonder enige aanwijzing. Wij doen er alles aan om dit te
realiseren. Soms blijkt het toch lastig om dit tot een goed eindresultaat neer te kunnen zetten; we gaan immers voor kwaliteit. Als we merken dat we te weinig informatie hebben of dat we niet mee kunnen met prijs, durven we nee te zeggen en gunnen we het werk aan een ander.’
Uit de hand gelopen hobby
Over één van de stoelen in Marga’s kantoor hangt een wielertenue van Jo Piels Cycling team. ‘Die wielerploeg is een uit de hand gelopen hobby van mijn vader’, zegt ze. ‘Uiteraard is het een fl inke kostenpost, maar daarnaast is het ook een unieke marketingtool. De wielerploeg staat immers symbool voor samenwerking. Het belang van het team staat altijd voorop. Het is een sport vol emoties. Samen knokken en samen successen vieren. En dat is precies wat ik met dit bedrijf wil uitstralen.’
Ondernemerstips van Marga van Venrooij:
• Blijf jezelf
• Beschouw het bedrijf als één grote familie
• Openheid en eerlijkheid brengen je het verst
• Blijf wel de baas, laat niet over je heen lopen
• Heb discipline en geef nooit op