Koning Willem I College: Noodgedwongen een hoge vlucht

Het Koning Willem I College en Enexis Groep lanceren in september een opleiding tot eerste monteur laag- en middenspanningsdistributie (niveau 3), speciaal bedoeld voor zestien- en zeventienjarigen die net van het vmbo af komen. ‘Het tekort aan technici speelt in verschillende branches. We moeten vooral niet de strijd met elkaar aangaan maar het probleem samen aanpakken.’


Uitgave: Mei-Juni 2020
Thema’s: Onderwijs

Het Koning Willem I College (KW1C) werkt veel samen met bedrijven in de regio. Zo zorgen zij dat het aanbod van opleidingen goed aansluit bij de vraag van de regionale arbeidsmarkt. Ook ontwikkelen ze samen opleidingen voor medewerkers van bedrijven, zodat hun kennis up-to-date blijft. Eén van de bedrijven waarmee het KW1C een nauwe en duurzame relatie heeft, is Enexis. Leraren van het Koning Willem I College verzorgen de theorielessen en leraren van Enexis Groep de praktijklessen, met de inspirerende praktijkonderwijslocatie van Enexis Groep in Eindhoven als thuisbasis. ‘Wij zijn de onderwijskundigen met een technische achtergrond, zij zijn de vakexperts’, vertelt Thomas van Doremalen, leraar elektrotechniek KW1C. ‘Daarmee vullen we elkaar perfect aan. Wat mij betreft is dit onderwijs zoals het zou moeten zijn.’

Grote schaarste
Pas als je achttien jaar bent, mag je dit werk uitvoeren. ‘Daarmee missen we tot op heden de zestien- en zeventienjarigen in de bestaande opleidingen’, zegt Ilse van Santvoort, projectleider vanuit Enexis Groep. ‘Enexis Groep kent een grote schaarste aan monteurs, dus we hebben er alle belang bij om juist ook die jongeren te interesseren voor een carrière in het netbeheer. Het bestaande onderwijsprogramma is speciaal aangepast op deze doelgroep. In drie jaar krijgen ze een volwaardige opleiding, waarna ze aan de slag kunnen als elektromonteur bij Enexis Netbeheer, onderdeel van Enexis Groep. Vanaf het allereerste begin krijgen ze een passende vergoeding en ze kunnen op onze kosten hun rijbewijs halen. We starten in Brabant met een kleine groep studenten. Als alles goed gaat, willen we het uitrollen in de rest van ons verzorgingsgebied.’

Kneepjes van het vak
‘We hebben in ’s-Hertogenbosch een complete simulatieomgeving gebouwd waar studenten de kneepjes van het vak kunnen leren’, vervolgt Roy Maurix, leraar elektrotechniek en verantwoordelijk voor specifieke veiligheidstrainingen bij Enexis. ‘Zestienen zeventienjarigen mogen nog niet aan de slag, omdat je als minderjarige geen aanwijzing kunt behalen. Deze is noodzakelijk om in de branche te mogen werken als monteur. In de opleiding kunnen ze echter wel vanaf het begin meelopen met een monteur in de storingsdienst. We doen ons best om te laten zien hoe leuk  et is om in een branche te werken die zo essentieel is.’

Intensief
Boeken zijn niet nodig; studenten kunnen gebruikmaken van enexisleren.nl, een digitale omgeving waar al het lesmateriaal - inclusief animaties en filmpjes - op staat dat ze nodig hebben. ‘Het mooie is dat studenten zo in hun eigen tempo het lesprogramma kunnen doorlopen’, zeggen de leraren. ‘In het leerlingvolgsysteem, dat toegankelijk is voor zowel leraren als studenten en hun ouders, houden we precies bij wat de vorderingen zijn.’ Op de reguliere opleidingen waren ze al voorzichtig begonnen met het introduceren van leren op afstand. ‘Ik heb bijvoorbeeld lessen live gestreamd via YouTube, en die kon je ook later nog terugkijken’, zegt Thomas. ‘Dat is natuurlijk ideaal als studenten om wat voor reden dan ook afwezig zijn.’ De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat het leren op afstand noodgedwongen een hoge vlucht heeft genomen. ‘Opeens waren we het merendeel van onze tijd online bezig via Microsoft Teams’, vertelt Arie Strik, leraar elektrotechniek KW1C. ‘Het is fijn dat je op deze manier zo goed en zo kwaad als het kan het praktijkonderwijs kunt voortzetten maar het is behoorlijk intensief en het is lastig om studenten optimaal te begeleiden in hun leerproces. We merken ook dat de onderwijsinspectie, die normaal gesproken eist dat studenten jaarlijks minimaal 200 uur onderwijs volgen, nog niet is ingesteld op deze manier van werken.’

Blijvertje
Iedereen verwacht dat het leren op afstand een blijvertje is, ook als de coronacrisis weer voorbij is. ‘Het hoort bij het nieuwe leren. De ervaringen die we nu in korte tijd opdoen, zijn ontzettend waardevol. Een deel van de online tools die we op het moment gebruiken, kunnen we straks inbouwen in het reguliere lesprogramma. Het scheelt veel reistijd en maakt het mogelijk om efficiënter te werken. Daarnaast wordt het onderwijs zo een stuk aantrekkelijker voor de jongeren die we willen bereiken.’ Thomas en Arie nuanceren dit enigszins. ‘Het is absoluut een meerwaarde voor het onderwijs. Tegelijkertijd wordt het een uitdaging om te zoeken naar de ideale mix. Bovendien blijft contact een must.’ Thomas sluit treffend af: ‘Ik vind het heerlijk om te werken met een heterogene groep studenten met allemaal verschillende behoeften. Dat houdt me scherp en het stelt me in staat het beste te halen uit iedereen. Wat mij betreft kan op afstand leren dan ook nooit in de plaats komen van gepersonaliseerd, individueel onderwijs.’

Tekst: Astrid Berkhout
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's