Victor geeft vanuit Acquiro trainingen op het gebied van Social Selling en koude acquisitie. Met dat laatste begon hij zeventien jaar geleden voor zichzelf, inmiddels gepokt en gemazeld door zijn ervaring in de sales voor internationale ICT-bedrijven. Tegenwoordig ligt de nadruk meer op trainingen over Social Selling via LinkedIn. Dat doet hij niet alleen op netwerkbijeenkomsten van Regio Business, maar ook in-company voor bedrijven en individuen.
Acquisitator
Victor noemt zichzelf ‘acquisitator’. ‘Een mix van acquisitie en presentator’, glimlacht hij. ‘Maar ik gebruik die titel niet op mijn LinkedIn-profiel, want daar zoekt niemand op. Als je gevonden wilt worden op LinkedIn, gebruik dan goede zoektermen.’ Nog ‘n gratis advies: post drie tot vier keer per week. Victor, goed voor bijna 7.000 volgers: ‘Daarbij is het goed om mensen of organisaties te taggen. Zij liken je post of reposten hem. Zo ontstaat een vliegwieleffect. Als je het moeilijk vindt om onderwerpen te bedenken, kun je met ChatGPT een contentkalender maken. Overkill? Daarvoor hoef je niet bang te zijn. Vrijwel niemand ziet ál je posts. Door regelmatig iets te posten over een vaste set onderwerpen, profi leer je jezelf als specialist.’
Tweedegraads netwerk
Deze en meer tips vind je op de website van Acquiro. Victor vervolgt: ‘In Nederland zitten 10 miljoen mensen op LinkedIn. 10 miljoen! De kracht zit ‘m in het tweedegraads netwerk. Wil je met iemand in contact komen, dan vraag je een connectie je te introduceren. Net zoals je in het echte leven zou doen. Alleen is LinkedIn veel transparanter dan het echte leven. Je kunt er actief zoeken wie is verbonden met mensen die jij wilt spreken. Direct zelf benaderen kan natuurlijk ook. Stuur dan wel een persoonlijk bericht. Een connectieverzoek alleen levert namelijk geen contact op.’
Is privé oké?
Over persoonlijk gesproken: het kan geen kwaad iets van je privé te laten zien. ‘Benoem je passies buiten je werk. Biedt aanknopingspunten. Wat dat betreft is LinkedIn niet anders dan fysiek netwerken.’
TEKST RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN