Massamedia en communicatiebarrières
Een terechte constatering. Zo zorgt de overproductie van de massamedia eerder voor minder dan voor meer echte communicatie. Technologische ontwikkelingen lijken juist meer barrières op te werpen dan dat ze tegemoetkomen aan onze levensbehoefte aan verbondenheid.
Wederkerig zijn
Communicatie is tweerichtingsverkeer. Het vormt een beïnvloedingskanaal met informatie van de ene persoon naar de andere. Over en weer! Als je niet alleen het laatste woord wilt hebben, maar ook het merendeel van het voorafgaande, hoor je alleen maar wat je al wist. Pas als je aandachtig, empathisch naar de ander luistert, heb je kans op iets nieuws. Zoals Epictetus, de Griekse stoïcijnse filosoof, terecht opmerkte hebben we twee oren en maar één mond en zijn we zeker zo goed toegerust om te luisteren dan om te spreken.
Sociale druk van het digitaal communiceren
Communicatie via de digitale weg is en blijft een aparte zaak. Zowel op het werk als daarbuiten. Contacten via email en socials zijn er in overvloed, maar lang niet altijd gemakkelijk te begrijpen en te hanteren. Zo brengt smartphonegebruik ontegenzeggelijk druk met zich mee. Wie een bericht dagen onbeantwoord laat, wordt al gauw als een botterik gezien. Wie een bericht steeds à la minute beantwoordt, is al gauw te gretig en aandachtsgevoelig. Een bijzondere situatie wordt het als mensen emotioneel gefixeerd raken op elkaars berichten. Elk bericht bevat dan eigenlijk een vraag naar bevestiging. De verzenders krijgen, als ze niet oppassen, trekjes van een aandachtjunk.
Deuren openen
Met een goede communicatie als sleutel open je deuren, zakelijk en privé, die anders gesloten blijven. Communicatie op dezelfde golflengte slaat een brug en brengt connectie. Volle inzet van de zender en ontvanger is daarbij onontbeerlijk. Voor verbindend communiceren is nodig: respect voor de ander, scheppen van veiligheid, samenwerken, bevorderen van teamgeest, flexibiliteit, een bruggenbouwer zijn. It takes two to tango, maar dat geldt nog veel meer voor echte, geslaagde communicatie. Op de werkvloer én thuis.