Kempen Packaging: Dat was wel een beetje stressen

Aansluiting bij een grotere partij zou hem geweldige voordelen opleveren. Dus hakte hij recentelijk de knoop door en verkocht een deel van zijn bedrijf. 'Als kleine speler heb je minder armslag’, zegt Remo van der Heijden (44) van Kempen Packaging. ‘Faes Group en ik versterken elkaar en kijken uit naar een vruchtbare samenwerking.’


Uitgave: Mrt-Apr 2021
Thema’s: Maakindustrie Made in Brabant Verpakkingen Productie

Meevliegen op de vleugels van de ander, maar wél in vrijheid. Zo wilde Remo (zijn moeder liet de c uit zijn naam weg, vond ze mooier) het graag en zo heeft hij het in goed overleg kunnen regelen. ‘In eerste instantie wilde Faes Group, dat al klant bij ons was, ons eerder inlijven, maar dat vonden mijn toenmalige compagnons en ik nog te vroeg’, vertelt Remo. ‘Bovendien kwam ik er gaandeweg achter dat ik helemaal niet volledig op wilde gaan in een ander bedrijf. Maar ik wilde wél groeien, professioneler worden.’ Begin dit jaar was de tijd rijp. Remo verkocht 60% van zijn aandelen. Faes Group is actief in duurzame industriële verpakkingen en optimalisatie van supply chain processen. Kempen Packaging is daar een aanvulling op met golfkartonnen en houten verpakkingen. Beide behouden hun oorspronkelijke naam.

Indrukwekkend
‘Het ging goed met Kempen Packaging, we hadden onze klanten en alles liep op rolletjes’, legt de ondernemer uit. ‘Maar qua sales, marketing en IT hadden we niets op poten. We zijn maar een kleine club met vijftien vaste krachten. Faes Group, met zo’n honderd man in dienst, heeft die diensten wél in huis. Mijn mensen waren positief over de beslissing om samen te werken met Faes.’ Kempen Packaging richt zich in Hoogeloon op grote series golfkartonproductie en houten verpakkingen. In Eersel op het maken van kleine series golfkartonnen verpakkingen, speciale verpakkingen en assemblage van kisten. Remo: ‘Binnen nu en vijf jaar hoop ik een nieuw pand te betrekken in Reusel. Zo zitten we ook dichtbij Faes Group dat zich al in Reusel bevindt.’ Maar spannend vond hij het wel, de verkoop van zijn bedrijf en alle onderhandelingen die daarbij kwamen kijken. Ook omdat hij zich in een driehoekpositie bevond met twee mede-eigenaren enerzijds en Faes Group aan de andere kant. Hij moest eerst zijn compagnons uit zien te kopen met een prijs die geaccepteerd werd. En Faes op haar beurt had natuurlijk ook een getal in gedachten. ‘Dat was wel een beetje stressen’, weet Remo nog. ‘Alles moet samenvallen. Maar gelukkig is dat ook gebeurd. Of ik er wakker van heb gelegen? Soms, als ik heel eerlijk ben. Dan was ik het even kwijt, moest ik me herpakken om het helder te hebben. Er komt bij verkoop en overnames veel op je af. Als je daar geen ervaring mee hebt is dat best indrukwekkend. Maar het was de moeite waard. Ik heb er een hoop van geleerd.’

Synergie
Om te onderhandelen bijvoorbeeld. En te communiceren. ‘Je gaat niet meer over belangrijke zaken appen, zoals je vroeger misschien vaker deed’, merkt Remo op. ‘Nee, je bespreekt dingen persoonlijk. Voor zakendoen moet je de tijd nemen, zeker als je nauw samenwerkt met andere partijen. Dat ben je aan elkaar verplicht. Het gaat me best goed af, al zeg ik het zelf. Maar voor vijftig man in een zaal spreken, daar zou ik wel nog een nachtje wakker van liggen. Gelukkig staat dat nog niet op de planning.’ De producten van Faes zijn meer dan een simpel doosje op een pallet en ook dát trok hem. ‘Faes ontwerpt en produceert hoogwaardige verpakkingen waarbij de juiste expertise een grote rol speelt. Dat vind ik prachtig. Ook zal er meer synergie richting onze klanten ontstaan. Wij maken gebruik van hun sterke punten en zij van onze. Dat is ons specifieke product plus onze jarenlange kennis en ervaring met eenmalige verpakkingen. Mooi om met elkaar mee te kunnen liften.’

Optimistisch
Het is allemaal nog even wennen. Al twaalf jaar stond Remo vrijwel dagelijks tussen zijn jongens op de vloer. Maar daar heeft hij geen tijd meer voor. Hij bevindt zich nu in de rol van manager. ‘Ik moet meer sturen, structuur aanbrengen. Ook leer ik om dingen los te laten. Planningen bijvoorbeeld. En het rechtstreeks contact met klanten. En ordervoorbereidingen. Daar heb ik twee jaar geleden al mensen voor aangesteld uit ons team, want dat kon ik er niet meer bij hebben. Dat lukt aardig. Mijn nieuwe uitdagingen? Vooruit kijken, een stukje financiering bewaken en prijzen controleren. Grondstoffen worden duurder en daar zullen we ook actie op moeten ondernemen.’ Hij geeft toe dat hij het erg druk heeft. Niet gek, wat hij eerst met twee compagnons deed, doet hij nu alleen. Maar dat hij bij Faes gebruik mag maken van de marketingafdeling en dat zijn boekhouder begeleiding krijgt van Faes’ financieel directeur, stemt hem heel optimistisch. ‘Voortaan zal ik ook wat actiever moeten zijn op social media, zoals LinkedIn’, schiet hem na afloop van het gesprek nog te binnen. ‘Dat hoort er nu ook bij.’ 

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's