Zoomers werd in 1972 door Piet Zoomers opgericht en is uitgegroeid tot één van de bekendste moderetailers van Nederland. Inmiddels is de winkelketen in handen van zoon Bas Zoomers en Richard van Roon. Na negen zaken te hebben geopend in Overijssel en Gelderland gaat Zoomers het succes ook elders in Nederland beproeven, en wel met een CityStore concept. Dat ’s-Hertogenbosch de primeur van het nieuwe winkelconcept beleeft, ligt volgens Richard voor de hand. 'De Bourgondische cultuur in het zuiden van het land staat dicht bij onze bedrijfscultuur en hoe wij mode beleven. Ons motto is ‘A Celebration of Fashion’, waarbij kwaliteit, aandacht en gezelligheid de kernwoorden zijn. Daarnaast wilden we graag onze eerste CityStore in een aantrekkelijke toeristische stad lanceren. Mensen die Den Bosch een dagje bezoeken en van uitgebreid shoppen en lekker eten houden, behoren tot de doelgroep van ons concept. We zijn van maandag tot en met vrijdag tot 21.00 uur geopend en bieden alles onder één dak: 150 topmerken heren- en dameskleding, lifestyle- en woonaccessoires, schrijfwaren, cadeauartikelen en een Fashion Café waar je wat kan drinken of terecht kunt voor een voortreffelijke lunch of verrassend diner.'
Concurrentie webwinkels
Het lanceren van een twee grote verdiepingen tellende CityStore mag ambitieus worden genoemd in een tijd dat de omzetten van kleding- en schoenenwinkels dalen en die van webwinkels stijgen. Waarom gaat Zoomers juist nu deze grote uitdaging aan? Richard: 'Je moet je als winkel weten te onderscheiden. Mensen een reden geven om juist bij jou te komen shoppen. Daarom willen wij van winkelen weer een echte belevenis maken. Dat versterkt ook onze eigen webwinkel. De positieve associatie die Zoomers bij mensen oproept, zorgt ervoor dat ze ook thuis op hun gemak een (na)bestelling bij ons doen.' Het winkelconcept omvat naast de grote lifestyle afdelingen Casual, Lady Dress en Man Dress, ook nieuwe winkelelementen en thema’s zoals de Catwalk, de Pop-Up Store en de Boardroom. Alles wat men ziet, is ook echt te koop. 'De zaak heeft een sfeervolle en luxe uitstraling en geeft mensen het gevoel dat ze welkom zijn. We willen klanten blijven verrassen en prikkelen met bijvoorbeeld liveoptredens, een dj of een tattooartist. En bij binnenkomst loop je zo onze Pop-Up Store binnen met daarin om de paar weken een nieuwe inrichting en collectie: van kerstballen en schoenen tot boeken en kunstwerken.'
Rijke historie
Al begin 2011 viel het oog van de Zoomerseigenaren op het voormalige postkantoor. 'De crisis zorgde voor enige vertraging, omdat het rond krijgen van de financiering werd bemoeilijkt. Banken zijn nu eenmaal voorzichtiger. Pas in het voorjaar van 2012 werd groen licht gegeven en kon met het ambitieuze project worden gestart', vertelt Richard. Na een maandenlange ingrijpende verbouwing is het pand onherkenbaar getransformeerd. Wel is er in de winkel aandacht voor de rijke historie van het pand en de stad. Bij de trap hangt een fotogalerij met oude afbeeldingen van briefkaarten, de Kerkstraat en andere belangrijke Bossche gebouwen. 'Via een Facebook-actie hebben we een oproep gedaan om foto’s in te zenden. Zo wordt onze winkel niet alleen voor, maar ook een beetje van de Bosschenaren.' Om de binding met de stad verder te vergroten is een duurzame sponsorrelatie aangegaan met Hockeyclub Den Bosch. 'Als official supplier van de Nederlandse Hockeybond was de link met de hockeyclub snel gelegd. Een sportieve samenwerking met de stad ‘s-Hertogenbosch kon dus uiteraard niet uitblijven', aldus de Zoomerseigenaar.
Fashion Café
Naast de CityStore bevindt zich het Zoomers Fashion Café, waarvan het terras aan 'het beste eetstraatje van Nederland' ligt, de Korte Putstraat. In een sfeervolle loungeachtige setting kan men hier terecht voor een kop koffie en een Bossche bol, maar ook voor een heerlijk driegangendiner. 'De menukaart is samengesteld door tweesterrenchef Jacob Jan Boerma van restaurant De Leest in Vaassen. Onze gerechten worden met eerlijke en voornamelijk lokale producten bereid', vertelt Richard met trots. De CityStore en het Fashion Café liggen bijzonder gunstig: in de loop van de Sint Jan en vlakbij de gratis ondergrondse fietsenstalling. 'We profiteren van de aanloop in de Kerkstraat. Andersom creëren we hier een aanzuigende werking, zodat ook omliggende winkels en horeca een impuls krijgen. Met ons vernieuwende winkelconcept hopen we het unieke gebouw zijn belangrijke spilfunctie terug te geven.'