Ze greep de professionele uitdagingen die op haar pad kwamen aan en als die zich niet vanzelf aandienden, zorgde Biljana wel dat er uitdagingen kwamen. Haar stelregel is immers ‘de toekomst creëer je zelf’. Het resulteerde in een mooi carrièrepad: werkvoorbereider bij Enexis, projectleider bij Rasenberg Kabels en Leidingen, regiomanager bij Baas, met als voorlopig hoogtepunt de aanstelling tot directeur BAM
Infratechniek Zuid afgelopen januari.
Nooit genoeg
Als kind was Biljana goed met cijfers én letters. Haar vader zag in zijn dochter de beoogde opvolger voor zijn technisch bedrijf. Biljana startte de opleiding energietechniek, gevolgd door een universitaire opleiding werktuigbouwkunde. In het derde jaar van die opleiding dwarsboomde de oorlog in Joegoslavië haar plannen. Biljana vertrok naar Nederland, leerde zichzelf de taal, deed werkervaring op, rondde haar studie af en deed er met succes een Master Bedrijfskunde achteraan. Is het ooit genoeg, vragen we haar? ‘Ik denk het niet’, glimlacht ze. ‘Ik vind het heerlijk om te leren, om mezelf te ontwikkelen. Het is niet zo dat ik mijn carrière vooraf haarfi jn heb uitgestippeld. Integendeel, het is eerder een kwestie van wat er op mijn pad komt. Van uitdagingen zien en aangaan.’ Een sterke wil,
een steeds bredere ervaring, diepgaande kennis en een natuurlijke leergierigheid, brachten Biljana Franjic-Knezevic ook steeds dichterbij het doel dat ze zichzelf had gesteld. ‘Ik ben ook moeder en ik vind het belangrijk een gezonde balans tussen privé en werk te hebben. Mijn kinderen geef ik de ruimte zodat zij zelfstandig leren te zijn.’
Innovatief veranderen
Dat ze bij haar vorige werkgever Baas, met succes een veranderingsproces aanstuurde, heeft er wellicht toe bijgedragen dat ze door BAM werd gevraagd als directeur Infratechniek Zuid. Zowel de eigen organisatie als de hele energiesector én de markt maken immers grote veranderingen door. Een veranderingsproces dat volgens Biljana gekenmerkt wordt door digitalisering, duurzaamheid en innovatie. ‘Een bedrijf is een levend wezen. Wil je iets veranderen, dan heb je mensen nodig die de kar trekken.
Blijkbaar ben ik zo iemand. In mijn eentje kan ik uiteraard niet het grotere geheel in beweging brengen. Wat ik doe is alles opknippen in stukjes, die ik vervolgens een
duwtje geef. Geleidelijk aan begint het te rollen en uiteindelijk komt de organisatie in beweging.’
Empathie
De afgelopen tien maanden ging haar aandacht vooral uit naar het organiseren, structureren, het veranderingsproces managen en medewerkers in dit proces begeleiden.
Empathisch vermogen en helder communiceren ziet ze als de kracht achter haar manier van aansturen. ‘Ik probeer me altijd te verplaatsen in de ander, probeer te begrijpen wat iemand drijft en zoek een manier om tot die persoon door te dringen. De uitdaging ligt in het kunnen inschatten en begrijpen van iemands gedrag. Pas als je daarin slaagt, kun je immers kennis en kunde overbrengen en delen met elkaar. Daarnaast is duidelijke communicatie onmisbaar als je acceptatie wilt krijgen. In de beslissingsfase neem ik mensen mee in het denkproces. Samen nadenken over mogelijkheden en consequenties. Wie doet wat? Waar zit de kracht? Hoe kunnen we die het beste inzetten? Als besluiten zijn genomen, ben ik duidelijk en hard. Nee is nee, ja is ja.’
‘Wat wil je worden?’
Wat als de medewerkster van het arbeidsbureau haar vandaag dezelfde vraag zou
stellen? Met andere woorden, wat wil Biljana Franjic-Knezevic anno 2014 worden? ‘Ik wil het goed doen’, is het antwoord. ‘Ik wil een goede, winstgevende en innoverende organisatie neerzetten. Daarnaast werk ik graag met betrokken medewerkers. We kunnen van elkaar leren. Jongere medewerkers wil ik graag coachen en hen wegwijs maken binnen deze mooie branche. Vanuit hun eigen potentie kunnen zij groeien.’ En wat
als de eigen uitdagingen wegblijven? ‘Die zullen er altijd zijn. Het leven geeft je altijd uitdagingen. Kijk maar naar de wereld om je heen. Die verandert voortdurend. Hoe kun je dan zelf stil blijven staan?’
Ondernemerstips van Biljana Franjic-Knezevic:
• Samen kun je meer
• Deel kennis en kunde met elkaar
• Duidelijke communicatie is belangrijk
• Sta open voor veranderingen en denk mee
• Afspraak is afspraak!