Vrouw in Business: Nina Nix

‘Wat zou ik doen als het mijn geld was?’ Vooral CEO’s van exponentieel groeiende bedrijven zouden zichzelf vaker deze vraag moeten stellen vindt Nina Nix. Zij lopen immers het gevaar dat corporate processen en structuren ten koste gaan van het gezond verstand.


Uitgave: Nov-Dec 2015
Thema’s: Vrouw in Business Ondernemen Octrooien Lifestyle en retail

Nina is geboren in Duitsland, studeerde in Frankrijk, woonde een tijd lang in Engeland en voelt zich sinds vier jaar thuis in ‘s-Hertogenbosch vanwaar ze Dobotex leidt. Gewend aan het hiërarchisch ondernemersklimaat in Duitsland moest ze aanvankelijk wennen aan de typisch Nederlandse inspraakcultuur. Maar al snel besefte ze dat ‘iedereen heeft een mening over alles’ eigenlijk een sterkte is die je kunt of beter gezegd, moét benutten. En dat doet ze, met verve.

Escada
Na haar studie economie koos Nina bewust voor het segment van lifestyle en fashion: ‘Ik werk graag met dingen die je vorm kunt geven, dingen die een begin en een eind hebben binnen een relatief korte cyclus.’ Escada werd Nina’s eerste werkgever. Als assistente van de Raad van Bestuur kreeg ze de opdracht partners te zoeken voor merken die de ontwikkeling en verkoop van hun producten wilden uitbesteden. Ze schreef businessplannen, kreeg inzicht in wat licentiegever en -nemer van elkaar verlangden en selecteerde de juiste partners. Vandaag staat ze aan de andere kant van het proces en is ze samen met haar medewerkers hard op weg een internationaal licentiespecialist in verschillende productcategorieën te worden. 

De kracht van herhaling 
Na Escada ging het richting Puma, waar Nina directeur accessoires en licentieproducten werd. In 2011 volgde ze de grondlegger van Dobotex op als algemeen directeur. Met haar aantreden werd het toenmalig familiebedrijf een volwaardige - zij het volledig onafhankelijke - dochteronderneming van Puma. Wat doet zij anders dan haar voorganger? ‘Heel veel’, lacht ze. ‘Het bedrijf deed het erg goed en dat maakte het tegelijk makkelijk en moeilijk om het over te nemen. Ik denk wel dat mijn manier van leidinggeven minder directief is. Ik vind het belangrijk om iets samen, als groep, te doen. Uiteraard moet je de nodige bakens uitzetten, maar binnen dat frame moet iedereen zijn eigen speelveld krijgen. Daarnaast heb ik veel van mijn medewerkers geleerd. Het neemt niet weg dat ik aanvankelijk moest wennen aan hun mondigheid. Dat iedereen inspraak wilde hebben, zag ik als een vorm van kritiek. Totdat ik besefte dat het een pijler van succes kan zijn. Een ander leerproces was het inzicht dat traag soms nodig is om snel te gaan. Ik heb de kracht van herhaling leren waarderen. Omdat ik vrij snel een goed beeld heb van waar ik naartoe wil, heb ik soms de neiging om medewerkers te snel mee te nemen in dat proces.’ 

Advertentie voor zichzelf
Ik leg Nina een advertentie voor waarin zij op zoek was naar een financieel directeur voor Dobotex. ‘Authentiek’ en ‘met beide voeten op de grond’ zijn opvallende profielvereisten. Hoe zou de advertentie voor haarzelf, zijnde managing director, eruitzien? ‘Beschikkend over een goede visie. Een goed gevoel voor de business en de mensen. En vooral met een gevoel voor common sense’, antwoordt ze na even nadenken. ‘Is dit wel een goed idee? Wat zou ik doen als het mijn eigen geld was? In snel groeiende bedrijven is er vaak geen ruimte meer voor vragen als deze. Gezond verstand wordt ondergesneeuwd door corporate processen en structuren waarachter men zich steeds meer verschuilt. Nuchterheid is niet voor niets een van onze kernwaarden.’ 

Internationaal of regionaal?
Zou directeur Nix ook hebben kunnen gedijen in een klein regionaal opererend bedrijf? ‘Ik denk het niet’, luidt het antwoord, ‘want ik ben toch eerder van het grotere geheel. Het netwerk dat een internationaal opererend bedrijf met zich meebrengt en de verschillende culturen waarmee je te maken hebt, zijn aspecten waarvan ik enorm geniet. Sokken verkopen in Korea of Japan vraagt bijvoorbeeld een totaal eigen aanpak. Dat dit bedrijf Brabants, Nederlands én internationaal is, zie ik dan ook als een geschenk waar ik elke dag van geniet.’

Ondernemerstips van Nina:
• Be scared but do it anyway
• Als iets niet lukt, zijn er altijd oplossingen
• Stel de juiste vragen
• Gebruik je gezond verstand
• Slow is fast

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's